miercuri, 10 iunie 2015

Căutăm un colț ”mai ferit, între Scyla și Caribda”, deși e curat nesustenabil!



Deși situația din Siria e catastrofală (și, din păcate, nu e vorba de catastrofa de Madame Dezastru, nici de vreun dezastru natural... la 50 de cutremure pe zi) și se agravează pe zi ce trece, presiunile diplomatice pentru încheierea războiului (și a violenței) au fost din ce în ce mai reduse în ultima vreme, acordul de la Geneva din 2012 (Geneva Communiqué) nu a fost încă implementat, iar propunerile Ligii Arabe, planul în 6 pași al fostului Secretar General al ONU, Kofi Annan și conferința a doua de la Geneva din 2014 (Geneva II) nu au reușit să dea, deocamdată, rezultate semnificative.
Mai întâi, să vedem ce au presupus acordurile de la Geneva din 2012 și 2014. În mai 2012, Grupul de Acțiune pentru Siria, sub egida ONU, a propus o tranziție care oferă perspective de viitor tuturor sirienilor, fixează pași clari pentru atingerea acestui obiectiv, poate fi realizată într-un climat de siguranță, stabilitate și calm și se va obține în mod credibil și rapid, fără alte vărsări de sânge/violențe. Astfel, se recomandă următorii pași: constituirea unui guvern de tranziție cu puteri executive depline și care să includă membri ai guvernului și ai opoziției pe baza unui consimțământ mutual, participarea tuturor grupurilor și segmentelor din societate la o dezbatere națională serioasă, revizuirea ordinii constituționale și a sistemului legal, alegeri libere și corecte în sistem multi-partid pentru noile instituții și reprezentarea completă a femeilor în toate aspectele tranziției. Ulterior, în ianuarie 2014, a avut loc o a doua conferință internațională, lansată de ONU, însă fără rezultate relevante. Un detaliu tulburător: potrivit Syrian Observatory for Human Rights peste 1870 de persoane au fost ucise în cele 9 zile cât a durat conferința inițiată de ONU.  
La rândul său, fostul Secretar General al ONU, Kofi Annan, a propus în martie 2012, împreună cu Liga Arabă și ONU, un plan de pace în 6 pași, constând în: 1. colaborare cu reprezentanții ONU pentru crearea unui proces politic (coordonat de sirieni) incluziv, menit să răspundă aspirațiilor și preocupărilor legitime ale poporului sirian, 2. angajamentul de a opri luptele și de a stopa violența în toate formele sale, indiferent de cine o comite, sub supravegherea ONU, 3. garantarea livrării la timp a ajutoarelor umanitare către toate zonele afectate de război și stabilirea unei pauze umanitare zilnice de două ore în acest sens, 4. intensificarea procedurilor pentru eliberarea persoanelor deținute în mod arbitrar, în mod special a categoriilor vulnerabile și a persoanelor implicate în activități politice nonviolente, furnizarea unei liste complete a centrelor de detenție, a accesului la aceste centre și a informațiilor necesare în acest caz, 5. asigurarea libertății de mișcare pentru jurnaliști și o politică de vize fără discriminare, 6. respectarea libertății de asociere și a dreptului de a demonstra pașnic ca garantate legal. În august 2012, Kofi Annan și-a dat demisia din funcția de mediator în conflictul sirian din partea ONU-Liga Arabă, invocând refuzul guvernului sirian de a implementa planul în 6 pași, escaladarea campaniei militare a opoziției și lipsa de unitate din Consiliul de Securitate ONU.
Să fim sinceri, deocamdată, ONU s-a limitat  de multe ori să plângă și să producă rapoarte, lucruri utile, dar, din păcate, insuficiente. În 2014, pe 22 februarie, Consiliul de Securitate a reușit să adopte, totuși, Rezoluția 2139 prin care condamnă și interzice bombardamentele aleatoare, atacurile cu bombe-butoi, precum și arestările/răpirile/disparițiile forțate și, totodată, cere ridicarea tuturor blocadelor (guvernamentale sau nu), eliberarea prizonierilor politici și accesul nerestricționat al ajutoarelor umanitare. Crede cineva că tovarășul-zeu al-Assad sau califul Ibrahim al Statului Islamic ascultă vreo recomandare ONU sau vreo ”predică de Nana” cum îmi ținea mie mătușă-mea în copilărie (și eu, de regulă, fugeam, iar, uneori încercam să rezist numai pentru că mă aștepta, la sfârșit, o porție de cartofi pai ”ca la Paris”)? Au acești măreți și glorioși conducători vreo părere de rău, vreo limită sau vreo rușine în lupta lor pentru putere și control? Regretă doar că a mai rămas vreo bacterie (detectabilă la un control ONU) dintr-un medic, intelectual, jurnalist, activist, bătrânel sau bebeluș, ”dușmanii poporului”, viermi de trădători și teroriști, desigur.
În iulie 2014 a mai apărut o rezoluție a Consiliului de Securitate care autorizează livrarea ajutorului umanitar, fără permisiunea guvernului. Însă ONU întâmpină atât dificultăți de distribuție a ajutorului umanitar, cât și în ce privește sancțiunile. Dacă Obama, Big-Brotherul-fantomă (care e și mare cititor... de mailuri, postări pe Facebook, Twitter și youtube, deși se uită degeaba, că nu vede nimic), în ciuda faptului că a ajuns la putere cu sloganul ”Yes, I can”, a avut permanent un discurs pozitiv, tipic american, mai exact că ”nu există strategie pentru combaterea Statului Islamic” sau e teribil de ”surprins” de evenimente (vorba lui Pristanda, ”curat” surprins!), ONU, la rândul său, se recunoaște depășit și, tocmai prin Înaltul său Comisar pentru Refugiați, António Guterres, caracterizează situația din Siria ca ”nesustenabilă” (”curat” nesustenabilă!). Frecvent, ONU nu poate vota o simplă rezoluție de trimitere a unor criminali la Curtea Penală Internațională (pentru crime împotriva umanității) ori de sancționare a tovarășilor-zei care se luptă cu medici, echipe de salvare, intelectuali, jurnaliști, femei însărcinate, bebeluși ori bătrânei, pentru că este blocat sistematic în Consiliul de Securitate de unii dintre membrii permanenți cu drept de veto precum China și Rusia (uneori și de Statele Unite, când genocidul este comis de Israel). Se pare că tovarășii-zei de pe planetă, responsabili pentru crime împotriva umanității, se susțin reciproc și-și apără imunitatea precum parlamentarii noștri penali (prin mjloace oculte, dar și legale).
În 2005, ONU și-a asumat principiul responsabilității de a proteja (R2P Principle - Responsability to protect), în cazul crimelor de masă. Ulterior, în 2013, în contextul atrocităților din Siria, unul dintre membrii permanenți ai Consiliului de Securitate, Franța, a propus reformarea și reglementarea procedurii de veto: membrii permanenți se vor abține (mutual) de la veto în situația crimelor de masă (dacă acest lucru nu contravine fundamental interesului lor național). Cu mai multă presiune și implicare la nivel global (fac și eu, cu umilele mele puteri, la scara mea, imposibilul, prin greva foamei, petiții și campanii, în colaborare cu activiștii de la Planet Syria), să sperăm că va avea loc o dezbatere internațională, se vor confrunta idei și propuneri, se va alege varianta optimă și se va efectua această reformă a sistemului de vot și veto la ONU. Ca să fie odată funcțional, să nu mai ghicim viitorul... apocalipsuri, fără succesuri și să depășească mereu orice imaginație/ficțiune (ex. Siria, Cambodgia etc.).
În opinia lui David Miliband, președinte și CEO al International Rescue Committee, reprezentantul actual ONU în Siria, Staffan de Mistura, se ocupă predominant de consultări... adică ”vorbește discuții” (pentru deschiderea și păstrarea canalelor de comunicare), iar cooperarea în Consiliul de Securitate ONU prezintă lacune. Până în prezent nu s-a reușit aplicarea unei presiuni puternice asupra părților aflate în conflict pentru a stopa uciderea civilior și distrugerea infrastructurii, nici din partea membrilor Consiliului de Securitate, nici din cea a țărilor cu influență în Siria: din motive birocratice și/sau de punere sub blocadă, circa 5 milioane de persoane nu au acces la ajutor umanitar. Și acum aproximativ 12,2 milioane au nevoie de ajutor umanitar (apă, mâncare, adăpost, servicii medicale și de igienă) în Siria, după statisticile ONU. Iar în zonele aflate sub blocadă guvernamentală (ca în Yarmouk, de pildă) trec jde mii de ani ca să ajungă la oameni o aspirină, o sticlă de apă sau un bob de orez (și, la un moment dat, nu mai ai cui să-i oferi ajutorul).
Din nefericire, acoperirea acestor nevoi în Siria, susține David Miliband, a fost realizată în 2014 doar într-un procentaj de 48% (față de 68% în 2013). Cei patru milioane de refugiați (scăpați numai de cele 50 de cutremure pe zi, atacuri cu arme chimice, răpiri/dispariții forțate și arestări) au și ei aceleași nevoi de bază. Principalele țări care au primit refugiați, la rândul lor, au nevoie de suport material: Turcia a cheltuit 4,5 miliarde de dolari pentru refugiați, Liban - 2,5 miliarde de dolari, Iordania (cu efortul Statelor Unite de a absorbi Marea Britanie!) - 871 milioane. Kurzii din Irak (care sunt primii în lupta cu Statul Islamic prin armata lor Peshmerga, au salvat ultimii yazidi de genocidul Statului Islamic și au primit și 250.000 de refugiați sirieni) se confruntă și ei cu aceleași probleme. Apelul ONU pentru refugiații din Siria a fost acoperit în 2014 doar 64% (față de 73% în 2013).
Ce propune David Miliband? Unu, tragerea la răspundere a celor responsabili și presiuni pentru facilitarea accesului ajutoarelor umanitare. Doi, membrii permanenți ai Consiliului de Securitate ONU, împreună cu actorii regionali reprezentativi (Turcia, Iran, Arabia Saudită, Qatar) trebuie să trimită politicieni/diplomați cu experiență ca reprezentanți umanitari care să înțeleagă dimensiunea umanitară a conflictului, să monitorizeze și să combată restricțiile de acces, să medieze și să supravegheze încetarea focului, să colaboreze cu reprezentanții ONU pentru urgențele umanitare și să pregătească în detaliu rezoluții în Consiliul de Securitate cu toate părțile implicate (combatanți, susținătorii lor, ONU și ONG-uri). Trei, să fie acoperit apelul ONU pentru Siria în 2015.  
Asta doar pentru asigurarea accesului minimal la ajutoare umanitare. Găsirea unei soluții politice, stoparea violenței și tranziția Siriei spre democrație rămân, în continuare, o provocare la care trebuie să răspundem. În ce mă privește, je suis encore syrienne. Sper că și voi. Când este atâta rău în jurul nostru, trebuie să ne facem curaj să devenim mai buni. Haosul, nebunia și absurdul ne determină să fim mai raționali, mai logici și mai normali, sălbăticia - mai civilizați, distrugerea - mai creativi, urâtul - mai frumoși, nesimțirea - mai responsabili, minciuna - mai autentici, lanțurile - mai liberi, indiferența și ura - mai sensibili și mai iubitori (sincer, dacă se poate alege între astfel de ”talibani”, prefer ura indiferenței, căci ura, spre deosebire de indiferență, măcar îți recunoaște existența și te stimulează să reacționezi). Simplul nostru exemplu, în viața de fiecare zi, schimbă deja lumea și devine, de multe ori, molipsitor. Exercițiul faptelor bune ne ajută să ne regăsim când ne rătăcim, pentru că, uneori, de teama de a ne întoarce acasă, asemenea lui Ulise din poezia lui Marin Sorescu, căutăm un loc ”mai ferit, între Scyla și Caribda”, deși e ”curat” nesustenabil.

Când aveți câteva secunde libere, vă rog să-mi SEMNAȚI PETIȚIA pentru stoparea crimelor împotriva umanității în Siria la acest link (durează doar câteva secunde):

Mulțumesc pentru susținere!


Stay human... and alive!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu