joi, 14 iunie 2018

Din volumul ”Bungee Jumping în Cutia Pandorei” - AVENTURILE ANIMĂLUŢELOR NOASTRE TRĂSNITE






ANIMĂLUŢELE MELE

Ruţica, prinţesa maidaneză, amatoare de cafea şi Brahms (anii 1990-2000)

Pe Ruţica am adus-o din Rahova, dar, ca dovadă pentru cât de ambiţioase şi capabile de a progresa sunt pisicile (măcar pe parcursul primelor 7 vieţi), Ruţica s-a emancipat şi a ajuns să bea cafea (numai) din ceaşcă şi să adore muzica clasică (mă rog, mai corect, cultă), în special Brahms!
Ruţica a fost ceea ce se cheamă o pisică din rasa „europeană comună”, ca să fim „politically correct” şi să nu spunem „maidaneză”. Nu avea o culoare uniformă (ci era chiar foarte bălţată – alb cu maro şi cu negru), dar asta n-a împiedicat-o să ajungă o adevărată lady.
Părea cea mai mică şi mai neajutorată dintre toţi cei 10 pui care rătăceau bezmetici prin curte, aşa că m-a înduioşat şi am luat-o acasă. M-am chinuit să o duc până acasă cu tramvaiul, strângând-o tare în braţe (fără a lua în seamă zgârieturile), temându-mă, mai mult că o să-mi scape, decât că o s-o sufoc.
Nu eram singură, aveam pe cine să mă bazez la nevoie, eram împreună cu viitoarea ei naşă, Alina (şi, de ce să ascundem, naşa lui mami şi tati la cununie şi, totodată, a lui Alex). Iar naşa Alina n-a avut ce lucra şi s-a pus s-o spele pe biata pisicuţă (că doar venea dintr-o zonă cam famată şi se ştie ce efect purificator are apa!). Năşica a avut noroc că a supravieţuit, dar a stat bandajată la pat vreo două săptămâni. Şi, de atunci, „neajutoratei” pisicuţe i-a rămas numele de „Ruţa” – de la „Gheruţa”, „Jevruţa”, „Vampiruţa” şi alte „Ruţe”...
Ruţica s-a adaptat foarte uşor la viaţa de apartament şi a început să devină tot mai sofisticată şi cu mai multe pretenţii: ba  să-i dai laptele din ceaşcă, nu din castronaş; ba să-i pui şi puţină cafea în lapte, că altfel n-are gust; ba să o serveşti cu o cafea adevărată, Lavazza Gold Selection, la expresor dacă se poate şi să-i aduci cafeaua în sufragerie, că nu aşa se serveşte o doamnă! Şi s-o fi văzut cum lipăia 3-4 ceşti de cafea cu lapte (aşezată sus, pe masă), mai ciugulind şi câte o sărăţică sau un stix (din ce găsea acolo), uitându-se la serialul ei preferat, iar, la sfârşit, se lingea pe botic şi începea să toarcă satisfăcută. 
A început să aibă şi pretenţii muzicale: voia să-i pui numai muzică cultă, în special Brahms (valsuri, dansuri ungare, concertul nr. 2 pentru pian şi orchestră în si bemol major), când şi când câte o nocturnă de Chopin, un impromptu de Schubert sau piese din „Carnavalul” de Schumann şi să ai grijă să nu fie nici prea tare, nici prea încet, nici să apară probleme de sonorizare, că te reclamă la „Protecţia melomanilor”.
Te bătea la cap să o laşi să se îmbrace în rochiţă de mireasă cu trenă mult prea lungă pentru ea, însă din fericire nu prea costisitoare, confecţionată ad-hoc din perdele, de care se împiedica invariabil şi pe care o sfâşia toată.
Seara (pentru că ziua nu mai trebuia să ceară acordul, nefiind nimeni acasă), se milogea să doarmă în pat pe pernuţa ta (dacă nu i-o dădeai, îţi trăgea perna de sub cap în timp ce dormeai şi se tolănea pe ea ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat).
Şi nici aşa nu se liniştea! Noaptea trebuia să ai grijă să dormi cu pantaloni, şosete şi, eventual, cizme în picioare (dacă nu aveai un costum mai zdravăn de cosmonaut sau scafandru) şi să nu carecumva să faci o mişcare, că ataca imediat! Probabil că picioruţele sub cearşaf i se păreau nişte şoricei numai buni de vânat.
Ruţica adora să se bage în orice pungă întâlnită pe traseu, s-o facă să foşnească şi apoi să plece cu ea pe cap prin toată casa, apreciind traiectoria şi distanţele impecabil, cu o precizie matematică şi fără a-şi pierde o fracţiune de secundă echilibrul.
În afară de foşnitul şi târâtul pungilor, Ruţica se mai distra cu ciufulitul brăduţilor de iarnă (din care cu greu mai supravieţuiau trei globuri şi trei fire de beteală pe care până la urmă le foloseam pentru diadema de mireasă, accesoriu obligatoriu al rochiţei din perdele). Noroc că sărbătorile de iarnă au loc doar o dată pe an!
Însă de departe pasiunea ei cea mai mare era muzica. Şi venea de oriunde din casă sau de pe balcon pentru a o auzi. Dacă prindea frânturi din valsul op. 39 nr. 15 în la bemol major de Brahms, Ruţi lăsa tot (inclusiv treburile mici şi mari, foşnitul pungilor şi chiar vrăjeala cu motanii din cartier) şi venea la galop, ca un armăsar în spume, disperată să nu piardă cumva un acord! Începea să miaune şi să toarcă încetişor, cu ochii îngustaţi de plăcere şi se leagăna uşor, frecându-se tandru de picioarele lui mami. Din când în când, o mai cheama şi pe mami să vină să-i cânte la pian şi atingea şi ea uşor clapele cu lăbuţele.
Ruţicăi îi plăcea atât de mult vocea lui mami (şi, în ultima vreme, şi vocea lui Alex) încât, dacă mami cânta la duş, Ruţi venea val-vârtej de oriunde din casă (chiar şi de pe balcon), începea să zgârie înnebunită cu gheruţa uşa de la baie şi cerşea să fie lăsată înăuntru la recital, mieunând sfâşietor de ziceai că vine sfârşitul lumii. Iar cea mai mare bucurie pentru ea era să stea tolănită la mami în poală, mami să-i fredoneze valsul ei preferat de Brahms, iar Ruţica să râcâie cu gheruţa pe pantaloni şi să toarcă fericită, tare ca un tractor, de se cutremurau pereţii! 
Mama Coca (bunica lui mami) se înnebunea după costumaţiile şi deghizăririle lui Ruţi: se distra mai ales să o facă băbuţă, legându-i o cârpă pe cap ca o băsmăluţă. Avea, într-adevăr, un aer foarte comic, dar ea prefera rochiţa de mireasă din perdele şi-şi dădea întotdeauna jos băsmăluţa!
Ruţica avea şi alte talente: era capabilă să joace volei ca o campioană şi se dădea peste cap ca să prindă mingiuca aruncată de mami, de Mama Coca sau de Alex. De asemenea, putea face acrobaţii incredibile la bucătărie, era capabilă să sară de pe hol direct în cratiţa cu friptură de pe aragaz! Îndată ce simţea mirosul de friptură, devenea foarte agitată şi-şi descoperea alte abilităţi: vorbea la perfecţie limbi străine, mai exact „baleneză” ca Dory din „În căutarea lui Nemo” pentru că aceasta i se părea cea mai expresivă (urla şi se strâmba ca toţi dracii, de parcă o tăiai cu ferăstrăul, numai să-i dai şi ei puţină friptură; ar fost în stare şi să latre, la nevoie, numai să fie mai persuasivă).
Ruţica a fost foarte bolnavă în ultimii ani, dar extrem de curajoasă şi nu s-a lăsat niciodată descurajată (era plină de viaţă, la fel de tandră şi torcea mereu). Timp de 3 ani, s-a confruntat cu cea mai grea boală, cancerul, dar nu s-a dat bătută. Ruţi s-a bucurat, deşi a luptat pentru fiecare clipă de viaţă, s-a jucat, a savurat câte o ceşcuţă de cafea, un vals de Brahms, precum şi mângâierile şi dragostea celor de acasă. A tors chiar şi în ziua în care a murit.
Şi acum, o Ruţica cu aripioare, parfumată şi moţată ca o prinţesă, îmbrăcată, poate, într-o rochiţă de mireasă, cu diademă, toarce şi se răsfaţă în poala lui Mama Coca printre îngeraşii şi copilaşii bucălaţi, cu păr de aur din Paradis,care mai trebuie, săracii, din când în când, să-şi întrerupă corurile angelice de preamărire a lui Dumnezeu şi să cânte valsul ei preferat de Brahms!

Charlie, balerinul şi venerarea vacilor
(anii ’80-’90)

Charlie a fost canişul alb al lui mami în anii ’80, la Bucureşti, când era mami la şcoală. A fost un câine absolut extraordinar, nu atât prin faptul că făcea lucruri spectaculoase, ci pentru că era bun, sensibil şi foarte iubitor. Îi plăceau atât de mult pacea şi armonia în familie încât nu tolera certurile şi-i lătra amarnic pe cei care le provocau. Era cel mai fercit când toată lumea se înţelegea şi toţi erau prieteni.
            Charlie era meloman: asta nici nu ne mai miră, face cumva parte din tradiţia animalelor trăsnite din familia noastră, să nu uităm ce talentată soprană a fost Garona. Cel mai mult îi plăcea să vină lângă pian când cânta mami, se făcea ghem lângă pian şi asculta muzica foarte cuminte, nemişcat. Venea la pian chiar şi atunci când cânta mama Coca doar cu un deget (cum învăţase ea de una singură, măcar pentru a putea reda tema unei melodii).
            Charlie avea o slăbiciune pentru dulciuri: pentru bomboane, ciocolată şi prăjituri (nu le-ar fi refuzat niciodată; cum se-nnebunea mama Coca după murături, aşa era Charlie cu dulciurile). Mergea în două labe, se dădea peste cap şi făcea piruete, doar-doar o primi o bomboană. Şi când i-o aruncai, o prindea din zbor.
            Dintre toate animăluţele noastre trăsnite, Charlie a fost „balerinul”. Împrejurări prozaice pentru noi cum ar fi un pom sau un gard pentru pişu, trezeau în Charlie simţul artistic. Charlie ridica atât de sus piciorul când făcea pişu de parcă era prim-balerin pe scena Teatrului Balşoi, în „Lacul lebedelor”; ziceai că-şi ia zborul. Ba uneori, făcea şi piruete foarte elaborate pe care le executa cu multă siguranţă şi graţie.
            Charlie îşi avea şi el ciudăţeniile lui: lătra ameninţător la câinii mai mari (lupi, buldogi, dobermani etc.), dar se temea de pisici şi venera vacile. Asta i se trage probabil şi de la excursia la Sinaia unde Charlie trăise nişte experienţe- limită.
Prin anii ’80, mami mergea în vacanţa de vară la Sinaia cu mama Coca (bunica) şi Nanaia (mătuşa),  la o vilă de pe Strada Trandafirilor (pe drumul spre cotă, imediat înainte de pădure), la doamna Enculescu, o distinsă doamnă în vârstă, cu părul frumos, argintiu.
Vila arăta întocmai cum se chema strada: pierdută într-o mare halucinantă de trandafiri (roşii, alb şi roz). Pe atunci, Nana se încumeta să facă mici excursii la Sf. Ana sau la Cota 1400, deşi mergea foarte greu, sprijinită în baston. Mama Coca, în schimb, fascinată de trandafiri şi mulţumită că vedea Cota şi Sf. Ana chiar din grădină, prefera să rămână în grădină, să se scalde în marea de trandafiri şi să se îmbete cu parfumul lor.
Charlie se avânta şi în excursii la Cotă sau la Sf. Ana împreună cu mine şi Nana, dar îi plăcea şi să alerge în grădină, printre trandafiri. Ţepii lor nu păreau să-l ameninţe. Singura primejdie din grădină era motanul gri al gazdei: cum îl vedea pe Charlie, motanul se zbârlea, îl mârîia şi-l scuipa, ba chiar îi mai dădea şi vreo gheruţă peste faţă. Odată, ţin minte că l-am văzut pe Charlie cu boticul însângerat. Aşa că, bietul căţel ajunsese să se sperie doar când vedea coada lungă, gri, stufoasă, iţindu-se dintr-o tufă de trandafiri.
Am mai spus că, fără să fie indian, Charlie venera vacile. Asta n-ar mai trebui să vă mire după ce veţi auzi următoarea istorioară. Într-o zi, când eram împreună în poieniţă, Charlie văzu un monstru gigantic cu copite şi coarne, apropiindu-se lent, dar ameninţător. Nu era altceva decât o vacă. Dar Charlie nu mai văzuse aşa ceva.
Iar în momentul acela, vaca avea o nevoie urgentă pe care nu pregeta să şi-o satisfacă chiar acolo, în poieniţă. Nu ştiu cât timp a durat până a făcut vaca pipi, dar parcă nu se mai termina. Curgea din ea ca dintr-un rezervor uriaş, cu un debit înspăimântător (cum la noi, pe vremea lui Ceaşcă, nici vorbă să fi văzut la robinet!). Charlie rămase pur şi simplu încremenit, ca o stană de piatră când văzu o asemenea grozăvie, iar vaca nu mai termina, parcă vroia să inunde toată poiana. Şi, dacă ar mai fi continuat, poiana ar fi fost inundată mai rău ca oceanul din lacrimile lui Alice în Ţara Minunilor. Charlie rămase pentru totdeauna cu un respect foarte profund faţă de vaci şi le veneră până la sfârşitul vieţii.
Charlie a murit foarte bolnav, după ce s-a chinuit multă vreme şi a trăit un an desfigurat. Dar acum e sus în cer, alb şi pufos, privind cu ochii mari, negri îngeraşii şi dansând şi cântând împreună cu ei, iar mama Coca îi spune poveştile ei cu animăluţe trăsnite.

Miţa, acrobata şi taurul furios
(anii ’80)

Când era mami chiar mai mică decât tine, adică la grădiniţă, a avut o pisică tărcăţică, Miţa. Pisicuţa nu a stat prea mult pe la noi (doar 3 luni), dar ne-a lăsat o impresie foarte puternică, aşa că trebuie măcar pomenită.
            Miţa era acrobată din naştere. Se dădea peste cap, umbla în două labe, făcea piruete ameţitoare (balerinii şi patinatorii sunt mici copii pe lângă ea!), sărea chiar până-n tavan, parcă era pe arcuri! Şi cădea întotdeauna în picioare, aterizând elegant, cu o precizie demnă de invidiat. Mai avea puţin şi făcea şi plecăciuni fanilor care o aplaudau, ce mai, o adevărată artistă!
            Miţa era artistă în toate – chiar şi temperamentul ei era de artistă: instabil şi exploziv în unele momente! Când o lăsau nervii, Miţa se transforma într-un taur furios şi făcea praf tot ce întâlnea în cale, începând cu picioarele celor care aveau ghinionul să se afle prin preajmă. Mama Coca, săraca, era toată sfâşiată pe picioare de gheruţele Miţei!
Miţa alerga cu o viteză aşa de mare că nu se vedea decât norişorul de praf din urma ei! Dacă mai aveai şi proasta inspiraţie să iei o cârpă roşie şi să i-o fluturi prin faţă („Taureau, taureau!”), puteai să te pegăteşti să-ţi faci testamentul!


ANIMĂLUŢELE BUNICULUI

Dapix, devoratorul de poezii
(anii ’50-’60)

Când era Tete (tatăl lui mami, bunicul lui Alex) mic şi se chema Răducu (prin anii ’50), a primit un motan uriaş cu un nume la fel de impresionant, Dapix, să-i ţină companie. Era aşa de mare că abia încăpea pe uşă. Bineînţeles, era mai mare şi decât Răducu, aşa că băieţelul îl încăleca şi pornea la trap cu el prin toată casa: „Dii, căluţule!!”. Dar Dapix nu se supăra, ci-i făcea toate mofturile lui Răducu.
            Mai mult, lui Dapix îi plăcea lectura. Nu ştiu cum se întâmpla, dar întotdeauna când i se citeau poveşti sau poezii lui Răducu, apărea şi Dapix ca din pământ. Şi avea o slăbiciune, la fel ca şi stăpânul său, Răducu (în vârstă de doar trei anişori), pentru „Rapsodie de toamnă” de Topârceanu. Răducu şi Dapix o ascultaseră de atâtea ori încât ajunseseră să o ştie pe dinafară: cunoşteau cu exactitate versurile, ştiau chiar când se termina pagina şi trebuia întoarsă, să te închini nu altceva, de parcă ar fi citit!
            Într-o zi, Răducu o rugă pe mămica lui, Coca, să-l ia şi pe el la şcoală, să o vadă cum ţine lecţia, dar nu oricum, ci împreună cu bodyguardul său, Dapix, fără de care nu putea circula. Mama Coca se învoi în cele din urmă, aşa că plecară la şcoală toţi trei: Coca, Răducu şi Dapix.
            Nu ştiu cât de entuziasmaţi au fost Răducu şi Dapix de oră, dar copiii de la şcoală au rămas cu gura căscată la spectacolul dat de Dapix şi Răducu. Băieţelul a recitat  „Rapsodie de toamnă” din cap în coadă, fără greşeală, uitându-se pe carte, de parcă ar fi citit şi, urmărind versurile cu degetul. Iar Dapix îi întorcea paginile una câte una, exact atunci când se terminau versurile de pe pagină! Toată lumea se minuna:
            – Uitaţi-vă, doamnă, strigau copiii entuziasmaţi, copilul dvs. citeşte! Şi citeşte şi motanul, uitaţi-vă!!
            Mama Coca a fost foarte mândră de odrasla şi de motanul său, iar elevii poate mai povestesc şi astăzi despre copilul şi motanul-minune.

ANIMĂLUŢELE DIN CASA STRĂBUNICII

Străbunica Lidia (căreia însă i se spunea pe scurt bunica Lidia) e străbunica lui mami, bunica lui Tete şi mama Cocuţei, a Nanaiei şi a lui Uca. Istoria animăluţelor trăsnite a început în casa ei, la Focşani, în anii ’20 şi a continuat la Bucureşti, după Al Doilea Război Mondial.


Găina care se credea câine
(Bucureşti, anii ’50)

Prin anii ’50, bunica Lidia avea o găină la curte. Ar fi fost o găină oarecare dacă nu s-ar fi ataşat de bunica Lidia mai ceva ca un căţel şi dacă n-ar fi umblat după ea toată ziulica prin curte, ba chiar şi pe stradă. Ieşea şi după ea, s-o conducă la serviciu şi o întâmpina la poartă când se întorcea. Urca pe scăriţă la etaj s-o vadă dac-a ajuns cu bine în dormitor. Se ţinea scai de biata bunica Lidia.
            Tot alergând de colo-colo după bunica Lidia ca un căţel, găina ajunsese să sufere de tulburări de personalitate: începuse să se creadă câine şi, oricât i-ai fi explicat situaţia, nu vroia s-audă. Nu mai făcea ouă, nici nu mai cotcodăcea măcar, ci doar lătra şi mârâia când altcineva încerca să se apropie de bunica Lidia. Tot e bine că nu ajunsese să se creadă de-a dreptul fetiţa bunicii Lidia!

Garona, Miţi şi Ţuchi
(Focşani, anii ’40)

Garona, Miţi şi Ţuchi au fost animăluţele casei în anii ’40. 

Miţi, cel mai înfumurat motan, mereu la înălţime

Miţi era cel mai şmecher motan din Focşani. În primul rând, pentru că alerga toată ziulica (şi mai ales toată noaptea) după gagici (şi nu s-ar spune că fără succes!), în al doilea rând, pentru că avea obiceiuri mai apropiate de ale oamenilor decât de ale animalelor: dacă animalele de casă se mulţumesc, în general, cu un castronel cu apă sau lapte, Miţi era mult mai pretenţios: nu ar fi băut în ruptul capului apă sau lapte din castronel, ci numai de la robinet! Punea boticul la robinet, în bucătărie şi bea apă proaspătă, direct de la sursă. Ar fi băut el şi laptele tot de la robinet, numai să fi curs, dar România mai avea încă mult până să devină ţara în care curge lapte şi miere (asta sperăm abia acum, o dată cu integrarea în Uniunea Europeană – 1 ianuarie  2007)!
            Miţi nu se mulţumea doar să bea apica direct de la robinet, ci avea şi propriile tabieturi legate de deplasare (la fel de stricte şi imperturbabile): era foarte ţanţoş şi nu mergea decât pe sus – cocoţat pe gard, pe bordură, pe crengile copacilor, pe case şi aşa mai departe. Iarna chiar, când erau nişte nămeţi uriaşi şi toată lumea, pentru a putea circula, mergea chircită prin tuneluri de zăpadă, Miţi o lua, ca de obicei, mândru, pe deasupra, peste tunel, cu coada sus. Bineînţeles, nu se grăbea la serviciu şi nici pentru a pleca în delegaţii, ci doar alerga după gagici... dar era bine – după o vorbă contemporană din lumea manelelor – ca toată lumea (şi, în special, rivalii sau „duşmanii”) să-i vadă clar „valoarea”!

Ţuchi, cea mai protectoare mămică

Ţuchi nu ar fi ieşit în evidenţă printre pisici dacă nu ar fi fost o mămică super-protectoare. Am putea spune chiar exagerată!...
Îşi iubea aşa de mult puii, încât vroia să-i ştie mereu la adăpost şi la căldurică! Şi nu pregeta să-i ia frumos în botic şi să-i ducă ea însăşi în locurile mai primitoare şi mai călduţe: nici mai mult, nici mai puţin decât în şifonier, în şi printre haine, acolo unde se puteau cuibări mai bine!
Ţuchi urca pe viţa de vie cu puii în botic, intra pe geam şi-i lăsa, unul câte unul, în şifonier (preferabil la Cocuţa), în buzunarul sau în gulerul unei haine, să se cocoloşească acolo. Degeaba o dădeai jos cu pui cu tot, ea era o mamă foarte ambiţioasă şi era în stare de orice pentru confortul puilor ei: urca imediat la loc, cărându-şi puii în dinţi, unul câte unul, fără să se dea bătută.
Şi nu mică ne era mirarea dacă găseam prin buzunar, în loc de batistă, vreun cocoloş pufos, dacă gulerul avea coadă lungă şi-mbârligată sau dacă ne ieşeau mustăţi din chiloţi sau sutien! Ca să vedeţi până unde merge dragostea de mamă!

Garona, vedeta, super-spioana şi soprana

Garona (căţeluşa neagră, pechineză a bunicii Lidia) era, de departe, vedeta familiei. Se făcuse remarcată încă de când era mică (sau, mai exact, pui, pentru că mică a fost ea întotdeauna). În fine, când era mică sau... cum am zis, pui, Garona era atât de mică că părea invizibilă (dacă nu făceai eforturi supraumane s-o descoperi). Chiar prin asta se remarcase iniţial.
Bunica Lidia o ţinea în palmă. Era aproape cât negrul de sub unghie (şi, Doamne fereşte, bunica Lidia nu avea unghiile murdare; ce se vedea mic şi negru era Garona!). Dacă bunica Lidia purta mănuşi negre, nici nu se mai vedea!
Îi plăcea să stea şi în buzunar la bunica Lidia, acolo se simţea în siguranţă, se cuibărea şi aştepta mângâierile şi alinturile bunicii Lidia. Chiar şi atunci când se făcu mare, Garona încăpea în buzunar şi prefera să se plimbe aşa, scoţând capul ca un pui de cangur din buzunarul bunicii Lidia!
Era preferata bunicii Lidia şi-şi permitea chiar să se strecoare în patul ei şi să se cocoloşească lângă ea (pentru asta era gata să-l dea jos din pat, la nevoie, pe bunicul Ionel, aşa, fără nici un fel de scrupule). Cert e că era foarte ataşată de stăpâna ei şi nu se mai dezlipea de ea.
Dintre toate animăluţele noastre trăsnite, Garona avea un talent unic, absolut special. Dacă Monica fusese detectivă (şi reuşise să prindă un hoţ pe care-l căuta poliţia de luni întregi), Garona era spioană – şi nu în orice condiţii, ci chiar în timp de război! Nu ştiu cum făcea, dar reuşise să se infiltreze în armata duşmană şi afla cu o precizie uimitoare când aveau loc bombardamentele asupra oraşului.
Şi partea frumoasă era că nu ţinea doar pentru ea secretele, ci avea spirit civic şi sărea în ajutorul cetăţenilor din oraş de fiecare dată, avertizându-i despre bombardament şi anunţându-i dacă e cazul să se ducă la adăpost. Cum? Păi, dacă Garona nu mânca şi stătea posomorâtă cu botul pe labe, sigur în ziua aia era bombardament şi oamenii trebuia să fie pregătiţi. Dacă, din contră, Garona mânca tot şi dădea veselă din codiţă, vecinii puteau sta liniştiţi: nu avea să fie nicio bombă în oraş, în ziua respectivă.
Tot oraşul se iţea încă de dis-de-dimineaţă în poartă, la bunica Lidia, să afle pronosticul pentru ziua respectivă. Veneau lăptăresele, măcelarii, negustorii, hornarii, ba chiar şi oltenii cu cobiliţele şi toţi îşi lungeau gâturile peste gard şi strigau cât îi ţinea gura:
– Coană Lidia, coană Lidia, ce-a făcut Garona? A mâncat? Dă din codiţă? Ce ne facem azi?
Şi Garona nu a dat greş niciodată. Până şi coşarul, deşi invidios pe Garona că era mai neagră ca el, venea să se intereseze la bunica Lidia despre situaţia din ziua respectivă.
Garona îl mârâia, enervată la culme că cineva îi face concurenţă: coşarul era aproape la fel de negru ca ea şi ei nu-i plăcea o astfel de concurenţă! În plus, coşarul era un simplu coşar, iar ea era o adevărată „lady” – comparaţia dintre ei doi o scotea din sărite şi, de fiecare dată când îşi aducea aminte de statutul lor social diferit, Garona se enerva şi mai abitir şi-l mârâia şi mai tare. Dar mai mult decât astea, o enervau erorile gramaticale pe care le făcea coşarul:
– Ce faci, niagro!? hârâia coşarul.
– Mrrr, răspundea „amabil” Garona, tremurând de furie.
– Ai mâncat azi? Ia spune, ce facem azi? E bombe?! continua coşarul.
– Mrrr, mrrr! mârâia Garona, şi mai enervată de dezacord, zbătându-se în braţe la bunica Lidia.
– Hm, da’ niagră mai eşti! Eşti mai niagră ca mine! se minuna coşarul.
Doar recunoaşterea că, într-adevăr, era mai neagră decât coşarul o mai potolea cât de cât şi-i reda demnitatea ameninţată.
Garona nu era doar super-spioană şi oracol ambulant pe care, realmente, îl puteai înţelege şi pe care te puteai baza, ci mai avea şi alte talente ascunse, care, în cele din urmă, se lăsară descoperite: Garona cânta! Şi nu oricum, ci „profi”, ca o soprană de coloratură pe scena operei. Lăsa capul pe spate (de ziceai că face podul de sus) şi începea să ia note tot mai înalte şi mai vibrante:
– A, a, a, a, a, a, a, a, a....
            Toată lumea o asculta cu gura căscată, inclusiv pisicile (Miţi şi Ţuchi) şi vecinii (care scoteau capul pe ferestră). Ba faima i se duse şi mai departe în oraş şi veniră o grămadă de oameni (cu sau fără căţei) să o asculte. Aşa o auzi şi Rudolf – un căţel mare, alb, şi el cântăreţ de marşuri militare şi de muzică de fanfară. Se îndrăgosti imediat de ea şi îi făcu o serenadă... pe ritmuri de marş. Dar, ce contează, o impresionă pe Garona şi „prinţesa” acceptă să dea un recital împreună.
            Şi toată lumea asistă uluită la recital: Garona cânta ca o soprană la operă, dându-şi capul pe spate, Rudolf o acompania vioi pe ritmuri de marş, Garona era mică şi neagră, Rudolf era mare şi alb!... Dar ce mai conta, dacă era dragoste şi dacă amândurora le plăcea muzica!
            Poate povestea Garonei ar fi fost mai lungă şi poate că ar mai fi fost alte trăsnăi de spus, dacă nu ar fi furat-o ruşii (ocupanţi după victoria din 1945). Se ştie că atunci ruşii „luau” orice (vorba marelui Tănase, „Davai ceas/ Davai palton/ Davai ciorap de nylon”), inclusiv fetele (acestea se dădeau cu cenuşă pe faţă şi făceau pe slutele, chioarele şi şchioapele ca să nu sară ruşii pe ele). Dacă fetele au mai scăpat prin diverse camuflaje, Garona, de data asta, n-a mai avut noroc (cât era ea de spioană). Sau poate tocmai pentru că era spioană, o fi fost urmărită!... Au tras-o ruşii direct din buzunarul bunicii Lidia şi au dispărut cu ea. Dar, chiar şi aşa, povestea Garonei nu a dispărut, ci continuă să fie spusă şi astăzi.

Dolly, Dolofanu’ şi Bercu’
(Focşani, anii ’30)

Pentru că toţi copiii bunicii Lidia, în buna tradiţie a familiei, trebuia să aibă şi ei câte un căţel, Uca, Nana şi Coca s-au pomenit cu Dolly, Dolofanu’ şi Bercu’. Dolly era căţelul lui Uca, Dolofanu’ al Nanaiei, iar Bercu’ al Cocuţei. Fiecare îşi are povestea lui.

Cel mai tare baby-sitter, Dolly

            Bunica Lidia îl rugase pe Dolly să aibă grijă de bebe Uca şi să stea cu el  cât timp avea să meargă la bucătărie şi să pregătească masa. Dar Dolly nu avea chef să facă pe baby-sitter-ul şi, supărat că-şi strica ziua, mârâi la bunica Lidia şi chiar şi la bebe, arătându-şi colţii lungi şi ascuţiţi. Bebe începu să plângă, iar bunica Lidia izbucni:
            – Nu ţi-e ruşine, Dolly?! îl certă bunica Lidia. Ieşi afară din casă! Nu mai vreau să te văd!
            Supărat că bunica Lidia îl scosese afară din casă, Dolly se plimbă o vreme trist şi abătut. Se simţea rău pentru ce făcuse. Nu ştia ce să facă şi cum să o-mpace pe bunica Lidia şi pe bebe.
            Deodată, trecu pe lângă o vie din vecini. Nu era foarte mare, dar strugurii rotunjori, sidefii străluceau ispititor pe araci. Ce-ar fi să ia câţiva să-i ducă lui bebe, acasă la bunica Lidia? Poate l-ar ierta. Zis şi făcut. Tiptil, în vârful picioarelor, Dolly se furişă în curtea vecinului, în vie şi rupse încetişor un ciorchine de struguri. Plecă apoi cu el în bot, ţinându-l bine, ca să nu-i scape şi fugi mâncând pământul până acasă. Intră val-vârtej pe fereastră. Bebe dormea liniştit în pătuţ, iar bunica Lidia coborâse la bucătărie. Dolly lăsă strugurii pe pătuţ, lângă bebe. Se aşeză şi el apoi lângă pătuţ, aşteptând să vadă ce o să facă bebe când s-o trezi şi ce va zice bunica Lidia.
            Nu ştim dacă bebe a gustat vreun strugure (regimul lui se limita atunci la ţâţa mă-sii), dar ştim precis că bunica Lidia l-a iertat pe Dolly şi a apreciat gestul lui. Şi de atunci Uca a stat numai cu Dolly şi nu a mai avut alt baby-sitter.

Dolofanu’ şi parada militară

Nu avea vreun grad militar, nu luptase în Primul Război Mondial, nu avusese vreo misiune specială în armată, nu primise niciodată vreo decoraţie, darămite onoruri militare, dar Dolofanu’ al Nanaiei era mare fan al armatei şi mai ales al paradelor militare. Acestea din urmă păreau organizate anume pentru el. Soldaţii care defilau în pas de marş îmbrăcaţi în uniforme strălucitoare, cavaleria călare pe cai împodobiţi de paradă, trompetele aurite, muzica ritmată, toate îl fascinau pe Dolofanu’. Aşa că, atunci când tuturor le era lumea mai dragă, Dolofanu’ sărea în faţa tuturor, să defileze şi el, cu coada sus şi să conducă parada . Toată lumea striga:
– Piei, potaie! Cară-te de-aici, jigodie! Aici e paradă militară, nu-i pentru căţei!
            Ba chiar cineva îl ameninţase cu puşca, trăgând însă în aer. Dar Dolofanu’ nu se sinchisea. Rămânea în faţă, cu coada sus, să conducă mândru defilarea. Era primul şi cel mai fălos dintre soldaţii de la paradă. Aşa că, treptat, lumea s-a obişnuit cu el şi a început să-l admire pentru ambiţia, devotamentul şi entuziasmul său. Şi i s-a permis să rămână la paradă. Ba chiar să conducă parada. Se ştia cine are stofă de „şef”!

Bercu’ şi cocul misterios al doamnei educatoare

Bercu’ al Cocuţei nu făcea nimic special (după cum povestea mama Coca), aşa, ca ceilalţi doi fraţi: Dolly şi Dolofanu’. Nu ştia să conducă parada militară, nu ştia să facă rost de cadouri... El era mai liniştit şi mai discret, uneori abia dacă-l observai. Totuşi, era foarte atent cu stăpâna lui Cocuţa şi avea grijă de ea.
            Era chiar capabil să o conducă la grădiniţă, acolo unde Cocuţa se temea să meargă. Nanaia îşi lua repede ghiozdănelul în spinare şi fugea la grădiniţă, dar Cocuţa mereu se făcea că nu e gata ghiozdănelul, că-i lipseşte ceva, trăgea de timp, doar-doar o scăpa de grădiniţă.
            – Dar ce e, mă copile, ce e la grădiniţă? De ce nu vrei să mergi?! tot întreba bunica Lidia.
            Iar Cocuţa răspundea ba că „Pe strada aia plouă”, ba că „Pe strada aia ninge”, ba că „Pe strada aia e vijelie”, „Ba că a venit avalanşa” şi tot aşa, numai să rămână acasă.
            Nu spunea ea, dar pe strada aia, la grădiniţă, era o doamnă educatoare cu un coc uriaş, foarte înalt şi înfoiat. Cocuţa credea că se ascunde ceva în cocul acela: vreun şarpe, vreun păianjen, vreo pasăre stranie, vreo meduză, gorgonă sau cine ştie ce monstru... Nici nu vroia să afle exact ce creatură era aceea, de aceea nu se ducea la „grădi”.
            – Hai, măi copile, la grădiniţă! Ţi-l dau pe Bercu’! Te duce el! Nu-ţi fie frică! insista bunica Lidia.
            Însă Cocuţa nu se urnea fără să ia cu ea toată casa, pe Bercu’, pe mami, pe tati, pe Nanaia, eventual şi pe Dolofanu’ şi pe Dolly. Iar la „grădi” stătea mai mult cu ochii închişi, decât cu ei deschişi, rugându-se să nu cumva să se deschidă cocul misterios.

Monica, cea mai bună detectivă
Focşani, anii ’20

Şi iată că ne-am întors în timp la începutul secolului XX. Povestea animalelor trăsnite din familia noastră începe, de fapt, cu Monica, căţeluşa bunicii Lidia din Focşani. Ea a fost iniţiatoarea întregii istorii de trăsnăi. Monica a fost o căţeluşă poliţistă, în plină epocă de glorie a detectivilor (anii ’20). Se pare că, dacă nu a reuşit să-l întreacă probabil pe Sherlock Holmes, a izbutit, cel puţin, să-i depăşească pe poliţiştii din Focşani într-o problemă de mare dificultate.
            Poliţiştii din Focşani se chinuiau de săptămâni-luni bune să prindă un hoţ care fura animale şi păsări din curţile oamenilor. Dar, oricâte indicii aveau (la concurenţă cu cei din „Echipa Mistere” din Scooby Doo) şi oricât îşi băteau capul să rezolve cazul, nu puteau să-l prindă. Aşa că Monica noastră se puse pe treabă: ca o adevărată detectivă ce era (că l-ar fi făcut pe Scooby să moară de invidie), se apucă să caute indicii şi să le pună cap la cap, iar în două săptămâni avea deja portretul-robot al hoţului.
            Ceea ce nu putuse toată poliţia din Focşani timp de luni întregi, reuşi într-o singură noapte Monica. Într-o noapte de pomină, pe la trei, când toată lumea trăgea la aghioase şi hoţul se strecurase tiptil în curte la bunica Lidia, Monica îl simţi şi se apropie şi ea uşor, în vârful picioarelor. Îi recunoscu semnalmentele, dar nu se aruncă imediat asupra lui. Aşteptă strategic mai întâi ca hoţul să-şi ia prada: un porc din coteţ. Îl lăsă să se chinuie să-l lege şi să-l târască afară. În timp ce hoţul se lupta să tragă porcul, Monica sări asupra lui, prinzându-l în faţa faptului împlinit. Apoi anunţă repede lumea, prin lătrături vesele, să vină să vadă ce ispravă a făcut.
            Nu numai că Monica prinse hoţul şi-l dădu pe mâna poliţiei, dar îl făcu şi de ruşine. În momentul în care sărise asupra lui, îşi înfipsese colţii în pantalonii acestuia, iar pantalonii se rupseseră şi hoţul rămăsese în fundul gol.
            Nu ştiu dacă Monica a primit vreo medalie sau vreo decoraţie, dar faima ei s-a dus mai departe în tot oraşul, ba chiar şi mai departe. Şi toată lumea vorbea cum a reuşit Monica să prindă un hoţ pe care-l căuta poliţia de luni întregi, ba chiar l-a lăsat, ca să se înveţe minte, în c... gol. Şi poate se mai povesteşte şi astăzi. Şi-am încălecat pe-o şa şi am spus povestea-aşa.

Poveşti trăsnite cu Cocuţa, Uca, mami şi Meme

Şoala Crem

Şoala Crem” nu este o variantă românizată a numelui celebrei prăjituri franţuzeşti, ci un nume de prăjitură autohtonă, preparată doar de Meme (care prin anii ’70-’80 se numea şi ea mami) – cel puţin aşa credea mami pe la 3-4 ani. Şi mami mai credea pe atunci că numele prăjiturii se trage de la o domnişoară îmbrăcată cu o rochie crem şi care mânca multe prăjituri cu cremă, „Domnişoara Crem”, căci cuvântul „Şoala”, după cum îi povestise mama, vine precis de la „Domnişoara”.
            Povestea cu „Şoala” şi „Domnişoara” e poveste veche, încă din anii ’40. Imediat după război, prin 1946, Cocuţa începuse să lucreze la Cluj ca profă de latină. Locuia la Turda la o familie cu copii şi făcea naveta. Nu ştiu câte prăjituri „Şoala Crem” mânca acolo Cocuţa, dar ce e sigur e că mânca multă brânză (foarte proaspătă şi pufoasă, ca-n reclame) cu smântână (din aia groasă, s-o tai cu cuţitul) şi, dintr-o gagicuţă „subţire ca un spic de grâu” (vorba unuia dintre poeţii ei preferaţi), se făcuse rotofeie, ca o rotiţă de caşcaval.
            Familia din Turda avea 2 copii. Un băieţel de vreo 2 ani jumate care încă se mai scăpa pe el şi o fetiţă de vreo 4 ani jumate, foarte curată şi îngrijită. Băieţelul era fascinat de oliţă (poate tocmai fiindcă o vedea ca pe un obiect misterios şi îi lipsea controlul asupra ei): de fiecare dată când făcea ceva, îşi băga degetele în oală curios şi apoi le ducea la gură încântat. Faţă de băieţelul care aproape că mânca rahat, viitorul băieţel al Cocuţei (Răducu), care mânca doar pământ din grădină, părea foarte inocent! Fetiţa din Turda, foarte nemulţumită de raporturile cu oala ale frăţiorului mai mic, îi spunea mereu Cocuţei: „Eu, când eram mică, făceam tam la oală şi eram aşa de drăgălaşă!” Bineînţeles, „tam” însemna „caca” şi probabil că i se spunea aşa pentru că un caca la oliţă trebuia cu siguranţă sărbătorit cu mare tam-tam.
            Parcă trebuia să vă zic ceva de „Şoala”. Da, băieţelul se ataşase foarte tare de mama Coca şi nu se mai putea dezlipi de ea. Toată ziua se ţinea după ea şi o trăgea de fustă, strigând-o: „Şoala, şoala!!!”. Nu putea să pronunţe „domnişoara”, în schimb „şoala” urla cât îl ţinea gura. Şi trăsese de fusta Cocuţei până i-o lungise, de se făcuse ca o rochie de mireasă, până-n pământ. Oricum, la fel de vaporoasă ca „Şoala Crem-ul” lui Mami, sau, mă rog, „corect” spus, prăjitura „Domnişoara Crem”.

Steagul din nuc

Povestea asta se întâmplă pe la începtul anilor ’40. Uca (fratele Nanaiei şi al Cocuţei), ca un băiat năzdrăvan ce era, avea gaşca sa, cazemata sa din nuc şi propriile reguli de viaţă, pe care şi le respecta cu stricteţe (spre deosebire de normele impuse de părinţi sau de şcoală). Printre cele mai importante reguli proprii putem menţiona ridicarea steagului la cazemata din nuc dacă era acasă şi era disponibil şi coborârea steagului din nuc dacă nu era acasă sau dacă avea altă treabă. Să ştie băieţii din gaşcă cu exactitate ce face „şeful”.
Regulile erau reguli şi trebuia respectate cu orice preţ, chiar în timp de război. Ce mai conta dacă bombele cădeau de-a valma şi toată lumea alerga disperată la adăpost, năzdrăvanul de Uca îşi vedea imperturbabil de programul său: ridica steagul din nuc de câte ori îi venea cheful.
Într-o zi cu bombardamente, exact înainte de a intra în adăpost, Cocuţa îşi aduse aminte dintr-o dată că Uca ridicase steagul din nuc! Nenorocire! Asta însemna că bombele cădeau şi Uca stătea cocoţat în nuc, fără să-i pese de nimic. Cocuţa trebuia să facă neapărat ceva.
Spre deosebire de Uca şi de Nana, ea era foarte conştientă de pericole şi se temea de bombe. Dar ce nu face o surioară pentru năzdrăvanul ei de frăţior!? Cocuţa renunţă să mai intre în adăpost şi se întoarse în fugă spre casă, rugându-se să-l găsească pe Uca viu şi nevătămat.
Când ajunse acasă, să cadă din picioare, nu altceva. Ea alergase printre bombe cu inima cât un purice şi năzdrăvanul ce făcea?! Stătea în vârful nucului, cu steagul sus, şi privea fascinat bombele cum cădeau.
– O, ce frumos cad bombele astea! Parcă ar fi nişte artificii! striga Uca entuziasmat.
Dar Cocuţa nu stătu să contemple „artificiile”, ci îl dădu repede pe Uca jos din pom şi-l trase la adăpost. Abia peste nişte ani avea să înţeleagă Uca gestul surorii lui şi ce era cu „artificiile”.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu