luni, 18 noiembrie 2013

CUM SA AI SUCCESURI IN ESTUL SALBATIC - PREFATA ALEX STEFANESCU



Talent

Nu mi-aș dori să fiu personaj în vreo carte semnată de Ileana Todoran. Această autoare are o imaginație dezlănțuită și o vervă satirică de care te simți luat pe sus, ca de o tornadă. Povestită de ea, biata ta viață de om din Est se transformă într-o epopee eroi-comică.

În schimb, îmi place să fiu cititor al textelor scrise de Ileana Todoran, care face existența noastră cotidiană, considerată de mulți dintre noi anostă și lipsită de orizont, să devină dintr-odată interesantă, în sensul dat de Kierkegaard acestui cuvânt. Iată chiar acest volum, Cum să ai succesuri în Estul sălbatic, care încă de la titlul năstrușnic și provocator îți trezește curiozitatea și te îndeamnă – iar pe parcursul lecturii te determină – să i se abandonezi. Volumul cuprinde proză scurtă, scurtă, dar efervescentă, un fel de șampanie epică, de care te amețești pe neobservate.

Cea mai întinsă povestire din volum (de fapt, un roman, în care totul este filmat cu acceleratorul), Proful, Bingo, satul şi oraşul. O poveste din Estul sălbatic, cuprinde biografia deloc romanțată a unui profesor de istorie, Titus, de la un liceu din București. Credeam că știm totul despre degradarea învățământului românesc din vremea noastră. Nu știm. Nu avem reprezentarea concret-intuitivă a ce se întâmplă în școli. Cu privirea ei care pătrunde prin ziduri și care îi radiografiază și pe oameni, ajungând până la sufletul lor, Ileana Todoran compune pentru noi o imagine zguduitoare, care ne face să plângem în timp ce râdem. Termenul de comparație inteligent folosit este chiar personajul principal, un bărbat romantic, cu simțul datoriei, a cărui inadecvare la lumea de azi evidențiază grotescul acestei lumi mai bine decât orice teorie despre decădere și imoralitate. Dintr-un fel de ruralo-centrism sentimental specific cândva românilor, Titus caută salvarea la țară, în satul bunicului său, dar spațiul rural nu mai e un loc de refugiu, ca pe vremuri.

Toate povestirile din volum, indiferent de întinderea lor, chiar și scurtisima  istorioară Obama doar latră, nu mușcă!, sunt străbătute de deznădejde – deznădejdea unei colectivități captive într-o fostă țară comunistă, pentru care eliberarea de comunism a însemnat de fapt o „dezghețare a gunoiului”. Autoarea își exprimă exasperarea prin ceea ce s-ar putea numi o volubilitate excesivă (care, și ca tăcerea, reprezintă o formă de refuzare a realității).

În carte găsim mari cantități de viață reală amestecate cu mari cantități de viață fictivă. Prozatoarea nu rămâne niciodată fără materie primă. Dacă termină de folosit rezultatul observațiilor sale, inventează pe loc oameni și situații de care are nevoie, dovedind în privința aceasta mai multă fantezie chiar și decât autorii de romane fantasy. Ilustrativă în acest sens este povestirea Iadul criogenat, paradisul infestat de gândaci        și... deadline-ul, care ar trebui inclusă în Guiness Book  ca o perfomanță de excentricitate a fabulației. Excedată de obligațiile ei de la serviciu, Mari își lasă acasă farfuriile nespălate și...

Farfuriile nespălate uitate în chiuvetă creşteau zi şi noapte mai ceva ca vrejul de fasole al lui Jack. La un moment dat, Mari, aşa cum stătea aplecată asupra dosarelor de pe masa de la bucătărie, auzi o bubuitură. «Ah, o fi vreun vecin, poate am uitat apa deschisă la baie şi am făcut inundaţie».”

Aflăm însă repede că furios era nu un vecin, ci Dumnezeu însuși, în urma faptului că teancul de farfurii nespălate ajunsese până în Rai.

Citind o carte atât de trăznită nu ai când să te plictisești. Vrei mereu să afli ce se mai întâmplă. Deși… se întâmplă exact ceea ce și se întâmplă și ție, în fiecare zi.

Aceasta este, de altfel, o posibilă definiție a talentului literar. Să poți să faci un spectacol captivant, de o noutate amețitoare, dintr-o realitate cunoscută de toată lumea.

Alex. Ștefănescu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu