În filmul sud-coreean
”Poezie” al regizorului Lee Chang-dong ți se cerea să compui o poezie
uitându-te la un măr. Am ales și eu unul spre a-l contempla. Virtual sau real?
Care-i diferența? Poate doar că virtual e mai real. Așadar, mă holbez la măr să
găsesc poezia: văd diavolul, văd ispita, o văd pe Albă ca Zăpada mușcând ca
proasta și apoi așezată de piticii înlăcrimați în sicriul ei de cristal, de
fițe (eu sunt mai proastă ca ea, dau nu din gropi în gropi, ci din abis în abis
și nu o să am niciodată o înmormântare așa de frumoasă și nici nu-mi doresc, de
altfel). Văd contrastul între coaja roșiatică, netedă și lucioasă și miezul
putred, colcăind de viermi. ”Roșu aprins, colorează-mi tăcerea”. Văd
invadatorii, viermii de invadatori, împuțiții de teroriști și trădători,
dușmanii poporului, mă văd și pe mine un vierme de invadator cu colți de
vampir, Fata lui Dracula și aș invada chiar acum Marea Britanie. Ce, n-ați mai
auzit de viermi invadatori cu colți de vampir?
Dar am pierdut
șirul și firul etichetelor și epitetelor (deși m-am chinuit o vreme să țin
listă, măcar pentru cele mai importante). Desigur, adică probabil (căci nimic
nu e sigur), sunt și eu un vierme invadator, mișcându-mă brownian, bezmetic,
fără țintă în miezul dulce-grețos până paralizez complet. Simt apoi gustul
acidulat care-mi provoacă arsuri la stomac și reflux gastroesofagian (un gust
amărui în gură) și văd colții mei de vampir înfigându-se lacom, nesățios în miezul
putred și rămânând acolo, implantați ca steagurile marilor exploratori la Poli
ori lipiți ca Ponta, Dragnea, Corlățean și alți penali de scaunele lor
imperiale. Oare îmi pierd și colții de vampir? Bizar, încă mai am dinți și
măsele de pierdut la vârsta mea (unii chiar de lapte, pe care nu i-am schimbat
anterior, poate că a venit momentul). Sincer, nu mă interesează prea mult
dinții și măselele, sufletul să nu-l pierdem, nu-i așa? Promy (titanul
Prometeu, prietenul și eroul meu) știe ce vreau să spun: și-a prăpădit, mai rău
decât dinții, organele, de nu știu câte ori, drept răsplată a zeilor pentru
faptele sale bune, iar viața i-a fost redusă la o agonie și descompunere fără
sfârșit, din care nu mai înțelegea nimic. Însă colții de vampir sunt o marcă de
identitate la care nu pot renunța.
Mai bine aș
chema un străjer al Domnului să-mi caute, să-mi găsească și să-mi vegheze dinții,
vreau să spun, colții de vampir, apoi să aibă grijă să nu mai cad în ispită. Dulce
cădere! O să încerc să mă inspir din cartea lui Harper Lee,”Du-te și pune un
străjer!”, care analizează subtil, cu multe detalii revelatoare, în stil
satiric, rasismul și, totodată, conformismul din sudul Statelor Unite. Acestea
îți intră în sânge, ajungi să te obișnuiești și să te complaci, asumându-le ca
parte a identității tale. ”Așa mi-a vorbit Domnul: du-te și pune un străjer ca
să dea de veste despre ce va vedea!” Străjerul conștiinței. Însă conștiința
(dacă există) reprezintă frecvent produsul familiei și al societății, nu numai
al confruntării cu sistemul (și al luptei interioare). Astfel, o fată dintr-un
oraș mic sudist, Jean Louise, descoperă lucruri grave și șocante despre cei
dragi. În dorința de a se integra și de a nu-și pierde privilegiile, prietenul
ei, Henry și tatăl ei, Atticus (modelul ei în viață), au devenit membri ai unor
consilii locale rasiste, scuzându-se că nu împărtășesc ideile, dar vor să apere
vechiul stil de viață și bruma de independență locală de interferențele
gurvernului central și ale unor organizații de negri care bruiază sistematic
acest lucru. Fata respinge valorile rasiste, respinge lumea ei, îl respinge pe
prietenul ei, îl respinge chiar pe tatăl său pe care-l adora și admira, însă nu
se poate desprinde complet. Face totuși eforturi să-l înțeleagă și să-l
reaccepte pe tatăl ei (începutul adaptării!) care i-a zis: ”Nu văd de ce nu
poți să trăiești cu un ipocrit. Ipocriții au dreptul să trăiască pe lumea asta
la fel ca oricare altcineva”. Buni și ipocriții la ceva, logic, nu? Străjerul
îi păzește și pe ei. Uneori parcă exclusiv pe ei.
Să punem un
străjer și în Siria să vegheze și să vestească adevărul lumii întregi (ipocrite
sau nu). Hm, poate că străjerul e mangă sau doarme în guvern, parlament (ori la
ONU) pentru că masacrele continuă: în spiritul postului, în primele două
săptămâni de Ramadan, au fost uciși 464 civili, dintre care 200 copii. Și nu
doar atât, în ultimele două luni (22 aprilie – 21 iunie), au existat 670 victime
printre civili, dintre care 242 copii și femei în bombardamentele asupra orașului
Aleppo, conform Observatorului Sirian pentru Drepturile Omului (OSDO). Pe
ansamblu, în ultimele două zeci de luni au fost exterminați mai mult de 11.000
civili (dintre care peste 4.000 copii) de bombardamentele regimului și cele
rusești. Iar atacurile aeriene ale Coaliției au produs 466 victime-civili,
inclusiv 200 copii, de la începutul operațiunii, septembrie 2014. Dar operațiunile
de salvare merg mai departe și ele: în mod miraculos, un băiat de 11 ani a
supraviețuit bombardamentelor și a fost scos dintre ruinele din Aleppo.
În stilul unic
și inegalabil, autentic și original al Țarului, după ce au declarat că susțin
un armistițiu pe termen lung în Aleppo, sub pretextul că rebelii nu s-au
disociat de al-Nusra (al-Qaida), rușii au bombardat din nou ultima rută de aprovizionare pentru
rebeli din partea estică a orașului (Castello). Și apoca...lipsurile continuă.
Episodul 345.218 al telenovelei unde nu o găsești niciodată pe Elodia: după
atacurile sinucigașe cu explozibili asupra grănicerilor iordanieni de lângă o
tabără improvizată de refugiați, Rukban (6 militari uciși), Iordania a închis granițele
cu Siria și Irak. Mai mult de 50.000 de refugiați așteaptă în condiții extreme
în această zonă pentru a trece în Iordania. Supraviețuirea lor depinde de
ajutoarele livrate din Iordania. Similar, la granița cu Libanul (al-Qaa), unde
sunt amplasate alte tabere de refugiați, au avut loc o serie de atentate
sinucigașe (8) care au condus la moartea a 5 persoane și rănirea a 15. Iar la
aeroportul din Istanbul au fost masacrate cel puțin 42 persoane și peste 140
rănite în atentate teroriste (nerevendicate încă, dar probabil efectuate tot de
Statul Islamic). Cine suferă? Oamenii de rând sau or fi cumva politicienii? Și
străjerul ăsta mangă ce face? Trezirea!
Hei,
străjerule, vezi cumva ceva suspect sau îngrijorător și în Marea Britanie sau
ai adormit de tot? Cred că trebuie să preiau cuvântul în locul tău deși,
sincer, m-am săturat de toate și nu mai pot nimic, nici să mai donez o ultimă
flegmă intelectuală și aș emigra pe altă planetă, dar nu mă pot desprinde nici
eu, ca fata aia sudistă, Jean Louise ori ca Promy, Pământul ăsta putred ne-a
intrat în sânge și limfă, ne-a contaminat iremediabil, dovada că mai scuipăm
din când în când câte un firicel de nămol, mai bine ne dădeam cu el la curul
gol, în sforăiturile străjerului (ca în cântecul ăla vechi de la Timpuri Noi). Chiar
dacă străjerul mangă nu a observat, votul la referendumul Brexit reflectă o
țară polarizată: 52% s-au pronțat pro, în timp 48% au optat împotrivă. Mobilizarea
de amploare și campaniile intense au condus la o participare largă la vot, de
72% (cu toate acestea, unii au contestat votul ca fiind nereprezentativ,
solicitând o prezență la urne de minim 75% și un procentaj pro de minim 60%). Oamenii
mai săraci, mai puțin educați, mai în vârstă, fără joburi sau cu posturi slab
plătite, care s-au simțit abandonați de politicienii britanici și de UE, au
ales dominant pro-Brexit.
La nivelul
regiunilor, Scoția, Irlanda de Nord și Londra au votat împotriva ieșirii din UE,
iar Anglia și Țara Galilor pentru Brexit. Scoția și Irlanda de Nord (pro-europeane)
s-ar putea desprinde din Marea Britanie. Deocamdată, Scoția încearcă să
blocheze juridic rezultatul referendumului. Oricum, acesta nu este obligatoriu
constituțional vorbind. În timp ce laburiștii au optat majoritar anti-Brexit
(deși liderul Jeremy Corbyn s-a confruntat cu o moțiune de neîncredere din
partea colegilor laburiști din cauza implicării reduse în campanie!),
conservatorii au manifestat opinii divizate (unii pro-Brexit ca Boris Johnson,
alți contra, de pildă, inițiatorul referendumului și premierul Cameron
pronunțându-se anti-Brexit). La Londra (pro-UE) au avut loc deja proteste anti-Brexit,
cu pancarte care arată că londonezii tânjesc să îmbrățișeze un european sau ”Nu
ne mai spuneți să plecăm acasă. Suntem acasă”. În mod ironic, unul dintre
susținătorii Brexit, William Oliver Healey, autorul unei petiții online pentru
reluarea referendumului, lansată pentru a contesta un eventual rezultat
negativ, a strâns peste 4 milioane de semnături (inclusiv peste 20.000 din
Coreea de Nord unde accesul la internet e limitat... spre zero!).
Liderii UE
avertizează că Marea Britanie trebuie să respecte principiul liberei circulații
(bunuri, lucrători, servicii și capital), precum și al contribuțiilor la
bugetul UE, dacă (mai) vrea acces la piața comună. Piața comună? Mai e ceva
comun? Mare victorie pentru politica diviziunii și a fricii, pentru presa
tabloidă anti-imigrație și pro-Brexit, pentru prietenul vampirilor, Nigel
Farage, liderul Partidului Independenței (UKIP), și chiar pentru rățoiul Donald
Trump ori pentru Țarul (deși rubla și schimburile comerciale, deja intrate în
declin, pot fi afectate suplimentar și, în plus, el nu poate concepe decât un
referendum/alegeri unde votează fiecare cum vrea și din urne iese cine
trebuie). Uau, a venit ”ziua independenței”. În schimb, pentru Cameron,
inspiratul inițiator al proiectului referendumului pentru desprinderea din UE
(alt potop, altă Cutie a Pandotrei), a sosit ziua demisiei. Spaima de migrație,
asociată cu ideea identitară, a fost, de altfel, o temă dominantă în campanie (pe
lângă ideea contribuțiilor nejustificate la bugetul UE). S-a creat totodată un
precedent pentru alte state să o apuce pe o asemenea cale. Calea regăsirii,
doar nu a pierzaniei! Unitatea Uniunii Europene s-a spart. Când a existat ea
vreodată? Sau unitatea Regatului Unit al Marii Britanii? Și totuși, acum, mai
mult ca oricând, ar trebui să luptăm pentru unitate. Cu toate că s-ar putea să
apară contrareacții la o nouă inițiativă ”more
Europe” (”mai multă Europă”).
Piața răspunde
deja alarmant: lira a scăzut chiar de la anunțarea rezultatelor cu 9% față de
dolar, Marea Britanie ar putea intra în recesiune. Sectorul bancar, domeniul
construcțiilor, imobiliar și auto, transporturile și turismul sunt afectate. Doar
producători de băuturi alcoolice precum Diageo (Johnnie Walker, Guiness) și BAT
(Lucky Strike, Pall Mall și Dunhill) vor fi probabil avantajați la exporturi de
o liră mai slabă. Marea Britanie va dori probabil să-și păstreze accesul la
piața comună, având în vedere că aproximativ jumătate din exporturi sunt
direcționate spre UE și jumătate din importuri provin din UE. Dar nu e vorba numai
de economie și de cifre, nu putem reduce totul la ele. Partidele eurosceptice,
extremiste (de exemplu, Frontul Național din Franța) pot profita de eveniment, discursul
partidelor mainstream din sistem se poate radicaliza în stil populist, iar UE
își pierde impactul global (și așa redus). La nivel european, niște cetățeni
iluminați din Olanda au avut o revelație și și-au exprimat ideea (prin afișe)
că România ar trebui exclusă din UE, nu Marea Britanie. Noi vrem să iasă
România, nu Marea Britanie! Ideile lor iluminate mă illumirează și pe mine,
dacă nu eram illumirată destul (altfel nu-mi denumeam blogul așa).
În ce ne
privește, România poate fi afectată în primul rând prin pierderea fondurilor
europene și apoi prin deprecierea leului (nu foarte mult). Românii aflați la lucru
în Marea Britanie ar putea rămâne fără dreptul de ședere, de muncă și
beneficiile sociale (acestea din urmă se acordă acum după minim 4 ani), deși
pentru angajatori ar fi mai ieftin să-și plătească salariații fără contribuțiile
sociale la șomaj, sănătate sau pensie. Băncile au refuzat deja să deschidă
conturi pentru cetățenii străini (fără de care nu te poți angaja). Depinde și
de stabilitatea jobului fiecăruia și de numărul de ani petrecuți în Marea
Britanie. Unii s-ar putea reorienta spre Franța și Germania. Interpelat de liderul
laburiștilor, Corbyn, în parlament, Cameron a declarat că va face totul pentru
a opri actele discriminatorii la adresa imigranților din estul Europei (români,
polonezi sau alții): ”atacurile sunt îngrozitoare şi trebuie să înceteze”. ASAP. I’m
doing my best. Vom face totul, tovarăși. Au fost peste 100 asemenea atacuri imediat după anunțarea
rezultatelor pro-Brexit (o româncă a găsit fecale în cutia poștală!). Ei, lasă,
față de căcatul din sistemul universitar românesc privat (unde m-am murdărit
ireversibil și era să-mi pierd nu numai viața, ci și sufletul când mi s-a cerut
să trec note-fantomă unor studenți-fantomă care nu se prezentaseră nici la
examen), cred că e totuși mai bine. Oricum, procesul de divorț al Marii
Britanii din UE va dura cel puțin doi ani, iar autoritățile din România vor
trebui să aibă mare grijă pentru renegocierea statutului românilor care muncesc
în Marea Britanie.
Reacția unui
imigrant român, Bogdan Cronț, care lucrează la Londra în construcții, redă
foarte bine situația românilor de acolo, precum și divizarea societății
britanice: ”Întâlnesc, tot mai des, două tipuri de reacţii în relaţia cu
străvechii locuitori ai insulei. Fac precizarea că nu trebuie să fii
antropolog, ca să-ţi dai seama că nu-s englez, aşa că se prind rapid că au de-a
face cu un imigrant. Prima reacţie, cea
dragă mie, e de o politeţe reală şi chiar o uşoară jenă. Doamna de la care
cumpăr mă priveşte în ochi, îmi mulţumeşte pentru cumpărături şi strânge din
buze, într-un mesaj nonverbal care ar vrea parcă să zică: îmi pare rău, ştiu că
sunteţi oameni ok, e o tâmpenie ce se întâmplă. În cea de a două reacţie,
doamna vânzătoare, care tocmai se hlizise copios cu clientul din faţa mea, mă
scanează preţ de o secundă, realizează că nu suntem de pe aceeaşi nobilă genă,
evită, pe cât posibil, să mă privească, împachetează, ia banii şi îmi
mulţumeşte formal. Mă simţ că atunci când am locuit cu ea în aceeaşi casă, am
muncit amândoi să punem lucrurile în ordine, iar într-o noapte furtunoasă, de
vară, Boris i-a apărut în vis şi i-a zis: "Johana, asta e casa ta şi a
strămoşilor tăi. N-are rost să mai împarţi nimic, rămâi singură, să te bucuri
de tot! Trage-l de picioare şi scoate-l afară. E slab şi nu simte. Dă-i şi
câteva tigăi în cap, aşa, de control. Să nu se mai scoale!". Zis şi făcut, dar în seara următoare m-am
întors, plouat şi plin de cucuie, în patul meu. Nu-mi plăcea, dar nu aveam în
altă parte unde să mă duc. Amândoi ştim ce s-a întâmplat, dar evităm să vorbim
despre asta. Şi, totuşi, e bine să vorbim. Nici o casă, fie înăuntru, fie în
afară UE, nu va rezista dacă ascundem problemele sub preş, prefăcându-ne că nu
s-a întâmplat, de fapt, nimic grav. Johana are motivele ei, întemeiate, să fie
supărată, iar eu pe ale mele. Dar eu locuiesc în casa ei, aşa că avantaj
Johana. Ea serveşte prima. Nu-mi rămâne decât să sper că ce ne apropie e mai
puternic decât toate cele câte ne despart.”
Probabil că
refugiații și imigranții din Marea Britanie se simt precum ”Cumințenia
pământului”: ”Azi am trecut să-i dau binețe. O știam doar din fotografii. Nu
mi-am imaginat că o să trezească în mine atâtea stări. I-am simțit spaima și
m-am gândit cum se simt copiii abandonați. I-am simțit rușinea și mintea mi-a
fugit la tinerele abuzate. I-am văzut ezitarea și mi-am spus că suntem atât de
mulți ca ea. Iar spre final i-am auzit strigătul. Nu, nu e o piatră fără
suflet. E un amalgam de trăiri, așa cum suntem toți. Și, da, suntem înconjurați
în fiecare zi de copii abandonați, tinere abuzate, adulți care n-au curaj -
fiecare are nevoie de ajutor - de la stat dar și de la noi. Să nu mai taci când
vezi nedreptatea, să întinzi o mână celui ce se teme, să nu te retragi la
primul obstacol!” (Melania Medeleanu).
Nedreptatea...
Era drept ca marii savanți și scriitori penali, martiri din închisori, să scrie
și să publice cărți (fie și plagiate precum ale lui Copos) fără număr, fără
număr, pentru a scăpa de pedeapsă? Potrivit datelor transmise de Administraţia
Naţională a Penitenciarelor, 188 de deţinuţi au scris şi publicat peste 400 de
cărţi în ultimii doi ani (nu știu cum reușesc unii precum Motanul Felix,
patronul Antenuțelor, să scrie și să publice o carte într-o lună, mie îmi ia
ani să o scriu și ani să o public, dar poate o să mă inspir și eu de la ei... adică
dau copy-paste). În sfârșit, pentru lucrările științifice și literare din
pușcărie se va acorda o scutire de pedeasă de numai 20 zile, indiferent de
numărul lucrărilor publicate. Și încă o veste bună: securiştii acuzaţi că l-au
torturat până la moarte pe disidentul Gheorghe Ursu, maiorul în rezervă Marin
Pîrvulescu şi colonelul în rezervă Vasile Hodiş, foşti ofiţeri în Cadrul
Direcţiei a VI-a a Departamentului Securităţii Statului, sunt cercetaţi pentru
infracţiuni contra umanităţii (și nu doar pentru omor), slavă Domnului.
Nu e suficient
să-i acuzăm numai pe alții, ci trebuie să descoperim zeii sfidători, impostori
și corupți, securiștii torționari, teroriștii
și talibanii din noi înșine și să-i înfruntăm: ”Carevasăzică, „nasc şi la noi”
terorişti… Nu ne trebuie mult ca să dăm de pămînt cu europeni de-ai noştri, cu
străvechi „concetăţeni”, dacă nu chiar cu membri ai propriei familii. Violuri?
Avem. Necrofilie? Avem. Copii abuzaţi, sau abandonaţi fără milă? Avem. Tîlhărie
la drumul mare? Avem. Crimă? Este! Nu ne lipsesc dovezile că pasiunea sinistră
de a face rău fizic „aproapelui” este larg răspîndită şi ar trebui să se
adauge, ca temă de introspecţie, culpabilizării „creştine”, „europene” a
„străinilor”. Cain nu e arab. E primul fiu al cuplului primordial şi e prezent,
ca atare, în gena tuturor seminţiilor. Sigur, există, uneori, diferenţe de
amploare, de acceleraţie, de grad, între crimele unora şi ale altora. Uneori,
ocupă scena albii, alteori coloraţii. Uneori roşii, alteori verzii. Dar nu vom
avea nicio şansă de a controla terorismul „alogen”, cîtă vreme nu vom avea
înţelepciunea de a reflecta cît de cît şi la terorismul din noi înşine şi din
imediata noastră vecinătate. Începînd, ca s-o luăm de jos, cu bătaia pe care
i-o poate administra un politician liberal unei concitadine, supărate că era
s-o calce cu maşina. Sau cu preotul care îşi cotonogeşte un enoriaş în curtea
bisericii, sau (altul) care sare să-i dea cu crucea-n cap unui „recalcitrant”.
E plin, în jurul nostru, de ură, violenţă verbală extremă, chef de bătaie şi
porniri ucigaşe. „E ceva şubred” în alcătuirea fiinţei căzute care suntem.
Măsuri imediate? Prudenţă, milă, grija de a nu provoca. Restul e ideologie.”
(Andrei Pleșu)
Un asemenea
exemplu creștinesc de milă și grijă față de aproape sunt angajații
orfelinatului ”Sfânta Maria”. Ca dovadă: îi sedează pe copii (mai mult de
jumătate) ca să nu se revolte, îi trimit la spitale psihiatrice ca să se
linișteasscă (ei, nu copiii săracii), se complac în mizerie (ploșnițe, hm, dar
cea mai mare mizerie e chiar comportamentul îngrijitorilor) şi îi bat crunt pe
copii ca să le fure mâncarea, medicamentele, hainele și produsele de igienă/cosmetice
(primite prin donație). Poate că sărmanii copii nu s-au revoltat, însă noi ar
trebui. Eu le recomand să învețe cum să procedeze cu copiii orfani de la echipa
națională de fotbal: aceasta nu bate pe nimeni niciodată. Circulă și bancuri pe
seama ei: ”după un accident de autocar, întreaga echipă de fotbal a României
ajunge la porţile Raiului. - Doamne, zice Sfântul Petre, eu zic să-i primim pe
toţi. - Cred că glumeşti, i-am auzit permanent înjurând. - Au înjurat, Doamne,
aşa e, dar n-au bătut pe nimeni.”
Poate că e mai
bine așa. Unii știu să joace fotbal numai cu capete ca Statul Islamic și
regimul sirian. Și, dacă tot e meci mare, bătaie pentru sau împotriva Brexit, pentru
și anti-sistem, dacă nu se mai termină vreodată telenovela de apoca...lipsuri
de succesuri și ne izbesc noi potopuri de bombe-butoi și de flegme divine (până
uită și să ne scuipe, ah, indiferența e și mai devastatoare ca ura), iar
străjerul e mangă și sforăie de se cutremură pământul, păi atunci să-mi ascut
și eu bine colții de vampir (rătăciți la un moment dat în mărul putred) și să
mi-i scot (ca să nu-mi pierd cumva identitatea...
de vierme cu colți de vampir, logic, nu?). Vorba lui Florian Pittis, ”ține
minte, sfârșitul nu-i aici”. Închei (provizoriu, că n-ați scăpat încă de mine,
voi mai mușca zdravăn zeii și voi roade Zidurile, na, uite, vă mai enervez un
pic) cu versurile poetului Adrian Suciu, ”Fotografie de la sfârțitul lumii”: ”sfârşitul
lumii nu vine în carne, chiar dacă / ochii slabi văd gunoieri cum deşartă / pe
străzi tomberoane de narcise mirosind a ţărână. / Mulţi nu ştiu asta, dar / sfârşitul
lumii a fost deja de câteva ori. / Eu am mai multe fotografii cu el.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu