Spre capătul peretului neted și lucios din stânga, pe care îl contemplu
acum, e un spațiu lăsat liber, poate că voi desena eu acum pe el a treia
demisie în semn de protest (absentă din picturile rupestre). Încăperea se termină
cu o crăpătură mare în zid (cam de înălțimea mea) pe unde se face trecerea spre
camera următoare. Aș putea să mă strecor pe acolo, fără mare efort. Înainte să apuc
să trec prin crăpătură, simt o atingere rece care mă electrizează: cineva m-a
apucat de mână. O fi Promy? Nu, e iar fata aia brunetă, cu părul prins în
coadă, hanorac verde, blugi tociți și adidași, care seamănă leit cu mine: Ile
de pe Gliese, sora mea geamănă.
Ce-o mai căuta și aici, în peșteră? Nu-i destul că m-a văzut în cea mai
ingrată postură, în coșmarul meu în care a trebuit să înfrunt toți Big
Brotherii din univers, a venit și aici, nu mai scap odată de ea!? Iar eu sunt
din nou goală și neajutorată, în timp ce ea e îmbrăcată destul de bine, chit că
nu-mi place hanoracul ei verde ca iarba vacii (parcă nu ajungeau tricourile albe
ale lui Promy!). Îmi vine să intru în pământ de rușine, dar nu cred că se poate
coborî mai mult de-atât, suntem destul de jos și acum, nu-i așa, VJ? Ile de pe
Gliese are mâinile reci și vineții, chiar dacă poartă haine groase. Poate că și
ei i-e frig de la 25 de grade Celsius în jos și se încălzește numai când face
dragoste.
Ce o mai vrea de la mine? Nici nu cunosc limba ei, habar n-am să vorbesc
atarsi (fără microcip cu limba atarsi preinstalată). VJ îmi comunică să nu mă
impacientez, traduce ea, uite, în acest moment, Ile de pe Gliese mă întreabă
dacă nu vreau hainele ei, măcar pentru câteva minute, ca să mă încălzesc un pic,
și, eventual, adidașii ei, ca să nu mai calc direct pe podeaua rece și
alunecoasă și să nu mă rănesc prea tare la picioare, înțepându-mă în pietricelele
de pe jos. Nu, merci, o să dârdâie și ea și-o să aibă tălpile sfâșiate. Fac
pariu că e deja foarte răcită și cu febră, poate și la PMS, o să fie
binecuvântată cu o anexită sau o cinstită de cistită cât de curând, dacă nu are
deja.
Cum Ile de pe Gliese insistă (și se pare că e foarte încăpățânată, cu cine
o semăna?), accept în cele din urmă, fără prea multă convingere, și mă îmbrac,
stingheră, cu hainele ei, inclusiv cu hanoracul ei de un verde turbat. După ce
îmi pun hainele ei și îi mulțumesc pentru ele, zâmbind stupid, Ile de pe Gliese
îmi mărturisește că a pictat chiar ea desenele rupestre de pe peretele din
stânga și mă roagă să ne mai uităm o dată la ele. Uluitor, desenele capătă o
nuanță albastră fosforescentă precum coralul din presse-papier sau ochii
extratereștrilor rebeli din ”Dune” și încep să scânteieze feeric, de parcă s-ar
fi aprins, deodată, luminile din catedrala Sainte-Chappele.
Merg alene de mână cu Ile de pe Gliese, palmele i s-au învinețit și mai
mult, după ce mi-a împrumutat mie hainele ei. Bizar, acum culoarea mâinilor ei
mi se pare frumoasă, nu de cadavru, ci asemenea florilor de liliac. Parcă emană
un parfum discret de liliac. Intrăm pe rând, aplecându-ne ușor, prin crăpătura din
zid în încăperea următoare. Oboseala s-a risipit ca prin vis. E liniște. Se
aude doar picuratul ritmic al apei, rostogolindu-se lin, hipnotic, la nesfâșit,
de sus, din tavan și de pe pereții peșterii. Apoi, acorduri de vals vibrează în
surdină și-mi sfâșie dulce sufletul... E valsul cel scurt, simplu, de numai un
minut, în mi bemol major, tulburător de suav, compus de Promy pentru mine, pe
care o să-l danseze măcar o dată la o mie de ani ca să-și aducă aminte de mine.
Miroase răvășitor a liliac. O ceață mătăsoasă, violet tresaltă lin în
lumina proaspătă, aurorală. Contururile se topesc în ceața ocrotitoare, binecuvântată,
care filtrează lumina și o îmblânzește. Dar, la ultimele acorduri ale valsului,
ceața se risipește, lumina, vag domesticită înainte, țâșnește sălbatic și totul
devine orbitor de limpede. Plafonul, podeaua și pereții sunt acum netezi și
strălucitori ca niște oglinzi, epiderma mea și a lui Ile de pe Gliese se face
transparentă și se preschimbă în cristal, astfel încât pot vedea prin ea,
delirant de clar, cu precizia unui microscop, venele, arterele și vasele de
sânge. Mai mult, aș putea identifica cel mai laborios detaliu din cel mai
îndepărtat loc din încăpere, cu o acuratețe halucinantă.
Încăperea mi se dezvăluie ca o sală imensă de bal, luminată de candelabre
uriașe, cu brațe sculptate din coral albastru fosforescent și becuri de
cristal, în formă de presse-papier. Strălucirea lor vie mă face să clipesc,
să-mi plec capul și să mă uit în pământ. Astfel, pot observa pe podea nenumăratele
bucățele de cretă colorată, fluorescentă, împrăștiate peste tot. Ile de pe
Gliese le privește fascinată, în tăcere și ia apoi câteva bucăți de cretă
colorată în mâinile sale înghețate. Uimitor, desenează rozete multicolore,
broderii diafane, nemaivăzute, în culorile curcubeului, cum făceam pe vremuri
împreună cu prietena mea din copilărie, în fața blocului, atât de frumoase că
nimeni nu călca peste ele, iar ploaia parcă nu se îndura să le șteargă. Răvășită
de atâta frumusețe, ridic și eu câteva bucățele de cretă colorată de pe jos și
încep s-o ajut, chiar dacă îmi simt mâinile grele ca de plumb, stângace și
nesigure, și n-am mai desenat din copilărie. Atingerea cretei mă electrizează,
bucățelele fosforescente mi se fărâmă între degete și un praf sidefat,
scânteietor îmi țâșnește din mâini. Părul mi se desface și-mi curge în valuri
pe spate, brațele mi se balansează ca aripile unei lebede, iar tălpile mi se
desprind ușor de podea. Plutesc.
În curând, toată sala e plină de rozete multicolore, inclusiv pereții
laterali, iar oglinzile răsfrâng desenele de pe podea pe tavanul scânteietor.
Închid ochii, orbită de explozia de lumină și culoare. Îmi țin respirația ca nu
cumva miracolul să dispară. Parcă am fi în Sainte-Chapelle, la Paris, în
catedrala cu pereții acoperiți în întregime cu vitralii. Zidurile s-au dizolvat
și au rămas numai Ferestrele, deschise spre cer. Stare de grație... Mâinile lui
Ile de pe Gliese s-au încălzit, la fel ca și ale mele. În palmele mele
fierbinți, umede de emoție zăresc presse-papierul cu coral albastru din
Ataraxia și dedicația lui Promy, ”to God
created Disaster, Ile. With love”, iluminată de lacrimile mele. Coralul
inform din interior are și el acum o structură clară, bine definită: ne
reprezintă pe mine și pe Promy îmbrățișați. Reluat neîncetat, cu o încântătoare
obstinație, valsul cel scurt în mi bemol major mă învăluie, dureros de tandru,
ca valurile oceanului Ataraxia.
***
Mă trezesc înapoi pe scaun, în bucătărie, înțepenită ca Madame Hera la
”Suleyman Magnificul”. Cu un efort suprauman, mă lupt să-mi descleștez degetele
de pe brațele scaunului ca să apuc cana de porțelan cu fluturași multicolori,
pictată de Pira. E plină cu ceai fierbinte de mușețel, cu miere și lămâie, pregătit
special pentru mine de Promy. Mă ajută el s-o țin, așa că reușesc să beau
câteva înghițituri, înecându-mă și tușind. Deși am gura uscată și mi-a amorțit
limba, mă străduiesc să vorbesc:
– P-p-pro-pro-my, d-d-du-du-mă la Ile de pe Gliese! Acum, te rog. Poți s-o
localizezi?
– Da, Ile, dar ești foarte obosită, vreau să te odihnești mai întâi.
– Nu, Promy, te rog, vreau acum, o să stau doar un minut.
Promy mai boscorodește și pufnește un pic, oftează, mă privește cu un aer tragic de martir (la fel
ca fii-miu în vizită la muzeu, la Luvru), își suflă bretonul și se apucă de
treabă. O localizează rapid pe Ile de pe Gliese, îmi introduce un microcip cu
limba atarsi preinstalată și mă teleportează la sora mea geamănă, direct în cameră.
Mă uit în jur înduioșată. O veioză mică, în formă de lotus, de un alb diafan,
cerne lin o lumină difuză, caldă și romantică, lăsând camera într-o blândă și
odihnitoare semiobscuritate. Camera e inundată nu doar de cactuși albaștri în
culori vii, parcă proaspăt înfloriți, ci și de cărți, hârtii, genți, eșarfe și
pungi, îndesate unele peste altele. Îmbrăcată ca de obicei cu hanoracul ei de
un verde turbat și blugii ei tociți, cu părul strâns la spate, Ile de pe Gliese
stă maiestuos la biroul ei din lemn de fag, ghemuită regulamentar, cu genunchii
la gură, deși are la dispoziție un scaun directorial din piele, ergonomic și
reglabil (cred că va trebui să-mi cumpăr și eu unul, când primesc împrumutul
nerambursabil de la nașul-zân de la bancă). Cu toate că mă aude, nu se oprește
imediat din tastat, așa că aștept în liniște lângă birou, trăgând din
pufăitoare.
– Bine ai venit! spune Ile de pe Gliese, zâmbind ușor stânjenită și întinzându-mi
o mână la fel de rece și vânătă ca a mea. Te așteptam.
– B-b-bi-bi-ne te-am găsit! Ce faci? bolborosesc, surâzând la fel de
stingher.
– Scriam.
– Ce?
– Povestea ta. Fiecare om are dreptul la o poveste, nu? Fără memorie, nu
există poveste. Fără poveste, nu există identitate. Fără identitate, nu există
viață, ci, cel mult, supraviețuire. Iar noi toți vrem să trăim. Logic, nu?
– Eu nu mai sunt așa de sigură. Mi-e rușine să fiu singura ființă vie de pe
Pământ, mă doare, mi-e silă și am obosit. Uneori mi se pare că trăiesc într-o
lume goală, a formelor fără fond și a fantomelor... de la studenții mei-fantomă
și doctorii-fantomă la firme-fantomă, guverne-fantomă, alegeri-fantomă,
țări-fantomă și armate-fantomă. Parcă nimic nu e viu în afară de mine. Trăiesc
într-o mlaștină fetidă, colcăind de fantome. Nimic nu e real, în afară de agonia,
dezgustul și disperarea mea, produse de fantomele astea care mă strâng, mă
sufocă și mă posedă sistematic, în mod organizat. Nu mai zic de scris.
Intelectual depresiv e pleonasm și pe Gliese, nu? Mai bine speli geamuri decât
să faci munca asta intelectuală. Vaclav Havel știe. Și până când? Până îmi vine
numărul de dosar de la Parchet? Ah, am ajuns din nou o nemuritoare blestemată
și nu mai suport.
– De multe ori, nici eu. Dar, uite, am avansat ceva. Am ajuns la momentul
în care desenam amândouă rozete multicolore pe VJ, în peșteră.
– Știi și de VJ? Dar ce, pe Gliese nu se întâmplă nimic ca să ai ce
povesti?
– Din fericire, nimic grav. Deocamdată. Dar scriu povestea ta.
– De ce?
– Am fost împreună în peșteră. Ai văzut peretele din stânga, pictat de mine
cu scene din viața ta. Dacă nu ar fi fost nimic acolo, era mai bine?
– Nu știu.
– Și ai observat ceva la desenele astea? S-a întâmplat ceva când am venit
eu?
– Sunt prea obosită ca să procesez ceva, dar, stai, când ai apărut tu, desenele
au devenit fosforescente precum coralul albastru de la voi din Ataraxia.
– Exact! Era acolo o anumită strălucire, o rază de lumină.
– De ce?
– Pentru că eu am văzut frumusețea din viața ta. O frumusețe uneori
sălbatică, dar, știi, desenele mele au îmblânzit-o.
– O frumusețe efemeră și injustă, când atâția suferă absurd pe Pământ. Ba
chiar și pe Gliese, din cauza a ceea ce se întâmplă pe Pământ.
– Frumusețea e tulburătoare tocmai fiindcă e efemeră. Altfel nu ar fi
perceptibilă. Dar, la urma urmei, oamenii peșterii vin și se duc, însă desenele
rupestre rămân. Iar lumina, de multe ori, se vede cel mai bine din peșteră, în
întuneric. Afară, ori ne-ar orbi, ori, pur și simplu, n-am observa-o.
Strălucirea e vie și răscolitoare doar înăuntru, în peșteră.
– Păi, și cine vede această strălucire?
– Tu, eu. Alții de pe Gliese sau de pe Pământ. Noi ne adunăm în jurul
focului pe plajă sau la o terasă la o bere și spunem povești.
– Plajă, foc, bere, terasă... Ce vorbești tu, surioară?! Cine crezi că are
așa ceva pe Pământ? Un grup restrâns de privilegiați, cum am fi noi ăștia din
Țara lui Dracula, România, o țară mică, murdară și vulgară, dar deloc de
abandonat. Ia arată-le strălucirea asta și oamenilor din Iran, Coreea de Nord,
Siria, Irak sau Ucraina! Și sunt doar câteva exemple din miliarde. Casa de
copii ”Pământ” nu e acasă. Când mă gândesc la asta, mi-e rușine, mă doare și
apoi nu mai vreau nici eu nimic, decât să dispar. Însă, în fine, treaba ta,
foarte bine, spui povești... despre Pământ și despre mine, tu nu ai altceva de
făcut?
– Ba da, lucrez opt ore pe zi ca web designer, dar în timpul liber (de fapt
și în afara lui), urmăresc și scriu povestea ta. Și o trăiesc. Toți gliesienii
percep gândurile și senzațiile fraților lor gemeni de pe Pământ. Și simt foarte
intens ce se întâmplă cu ei.
– Îți mulțumesc că ai sacrificat povestea și pe tine... ca să mori cu mine.
– Cu plăcere. De fapt, nu cu plăcere. Din dragoste și disperare, cum ziceți
voi. Dar, nu-i nimic. ”Je ne regrette
rien”. Uite, hai să-ți arăt ceva!
Fără să se dea jos de pe scaunul directorial, așezându-se comod cu un
picior sub fund și cu celălalt genunchi ridicat, și sprijinindu-și bărbia de
el, Ile de pe Gliese întinde mâna și înhață o sticlă de apă plată la jumătate
de litru, umplută cu un lichid de o culoare suspectă (între pișat și diaree,
dar poate că sunt iar paranoică, oboshită ori am inhalat prea mult praf de pe
videoproiector). O dă pe gât pe nerăsuflate (se vede că e la fel de însetată ca
mine). Îmi face și mie semn să mă servesc, însă am rețineri, nu doar din cauza
culorii atrăgătoare, ci și pentru că nu am la mine scannerul ca să o verific,
cine știe ce-o fi acolo. Până la urmă, cum insistă și mi-e sete, iau o sticlă
și gust. E ceai de mușețel, cu lămâie, dar fără zahăr, cum consum și eu, de
obicei. O beau iute pe toată. Ce păcat că n-are și rom cu ceai de conifere, cu
miere și lămuie ca la Mălăești! Nu-i nimic, o să savurez mai târziu cu Promy,
când ne-om juca ”de-a Bill și Monica”. După ce termin ceaiul, tremurând de
emoție, Ile de pe Gliese deschide un fișier în Word, îmi împrumută ochelarii ei
și mă îndeamnă să citesc, cu obrajii în flăcări și ochi scânteietori.
”Rahmaninov… Concertul nr. 2 pentru pian şi orchestră. Interiorul unei
camere obişnuite. Dar eu o vreau neobişnuită… Şi de ce n-ar fi aşa? Aș putea
încerca printr-un nou design; printr-o îmbinare mai subtilă a luminilor care ar
trebui să fie mai difuze, dobândind astfel o anume senzualitate; prin micul
cactus care refuză deocamdată să înflorească şi care are precis flori de un
albastru orbitor şi neverosimil; prin desenele originale, poate un pic
extravagante, puse de-a valma pe tapet; prin postere şi tot felul de poze; prin
versurile scrise oarecum dramatic, asemenea unui zbor săgetat, pe hârtii arse
cu bricheta pe margini şi lipite pe pereţi într-o dezordine halucinantă… Aș
putea încerca şi prin autosugestie … Poate că aşa aș reuşi să dispar deodată,
înghiţită de o lumină sau de o umbră sau, cine ştie, de reflexia unei petale a
cactusului încă neînflorit. Camera asta nu poate fi obişnuită. Mai ales atunci
când se aude în ea Rahmaninov…”
– E descrierea camerei tale de la începutul liceului, scrisă de tine în
acea vreme, în romanul ”Pași în oglindă”. Și atunci încercai să te pierzi fără
urmă într-o reflexie a unei petale de cactus albastru. Sincer, nu pot să te
ajut să dispari, dar pot să-ți dau un ghiveci cu un cactus albastru autentic,
să-ți decorezi camera, ha-ha-ha! izbucnește în râs Ile de pe Gliese.
– Mersi, dar mai bine nu, îl devorează Guru imediat. A hăpăit și cactuși și
scaieți, cu tot cu spini, și se lingea pe bot. De-asta n-am nicio floare în
Titan. Vreau să zic în Titan, la București. Nu în titanul Promy... Prometeu,
săracul. Un ghiveci de cactus în burtă îi mai lipsește, că în rest le-a avut pe
toate. Prefer animalele, nu e vorba doar de guru’ Guru sau de Bebe unicornul, ci și, de pildă, de albinuțe. Am semnat și aș
semna oricând, fără să clipesc, o petiție pentru salvarea albinuțelor. Cu ele
comunici mai ușor decât cu oamenii. N-ai observat că doctorii veterinari își
iubesc și respectă pacienții, spre deosebire de numeroși medici umani care sunt
fie indiferenți, fie ostili în raport cu ei, în ciuda șpăgilor? E, normal, e o
dovadă în plus a superiorității animalelor. Sunt așa de drăgălașe și fără de
păcat! Dar știi? În toamnă, la mitingul anti-maidanezi pe stradă, m-am
prezentat ca o iubitoare de oameni. În definitiv, și oamenii sunt animale. Toți
au drept la viață, nu? Prefer animalele, dar încă mă interesează oamenii. Apropo,
Guru i-a mâncat și florile lui Promy din bungalouri, aici, pe Gliese, împreună
cu cele din Olimp. Cred că și papagalii, mărturisesc nu foarte convinsă, de
altfel, de ultima aserțiune.
– Nu-i nimic, dacă-l mănâncă Guru, îți dau alt ghiveci.
– Bine, cum vrei tu. Știi, am visat întotdeauna, de când eram mică, cactușii
voștri cu florile lor mari de un albastru orbitor, ireal, șoptesc cu glas
întretăiat, luminându-mă la față. Am văzut recent un film, ”La grande belleza”, despre un scriitor
din Roma care căutase toată viața o mare frumusețe și nu o găsise. Eu am
descoperit multe mari frumuseți, pe lângă artă și locurile sacre de pelerinaj
din București, de pe vremea liceului: Dumnezeu, paradisul din Vamă și, the last but not the least, Promy. Și
prințul Mîșkin spunea: ”Frumusețea va salva lumea”. Frumusețea e totuna cu
adevărul și binele. Frumusețea ajută lumea nu doar să reziste entropiei, ci și
să se mântuie. Frumusețe înseamnă să calculezi corect și să aplici ”2+2=4”. Matematica
bunului simț e frumoasă și va salva lumea. De-asta, Iisus și Promy sunt
frumoși: nu greșesc niciodată la socoteli și sfidează constant matematica
absurdului. Nebunia lor e frumoasă. Acum, Promy e pentru mine ”la grande belleza”, floarea mea albastră
de cactus. Îl iubesc.
– Da, înțeleg, și eu îl iubesc.
– Ceee?! Vezi că eu sunt destul de geloasă, chit că nu mă manifest ca
zeițele. Deocamdată. Ah, iartă-mă, mă port ridicol, te fac de rușine.
– Nu, stai liniștită, nu sunt un pericol. Cel puțin nu unul mai mare ca
Madame Dezastru. Și cine nu-l iubește pe Promy? rostește ea tare, precipitat,
îmbujorându-se.
Zâmbindu-mi cu aerul ei ușor dezorientat, dar prietenos, Ile de pe Gliese îmi
pune încet, cu mâini tremurătoare, în ceșcuțe mici cât un degetar, cafea decofeinizată
fierbinte, fără zahăr și fără lapte (cum consumam și eu seara la București,
înainte să locuiesc împreună cu titanii în Olinp). Hm, a turnat cafeaua cu
grație într-un ghiveci de cactus albastru. Sper că acesta e obișnuit cu un asemenea
tratament și va rezista. Are ceva din puterea titanilor. Puterea celor care
preferă lanțurile, piroanele, bestiile antropofage, viscolul sau arșița
Exopotamiei decât să se transforme în monștri. Puterea creatoare a celor care
dansează cu dezastrele. Puterea celor care plonjează în abis, fără teamă, fără
regrete, fără speranță. Puterea vulnerabilității, a dăruirii și a
sacrificiului. Puterea fulgurantă, dar de neînvins a frumuseții, a curajului și
a iubirii.
Ile de pe Gliese observă greșeala și își cere iertare, bâlbâindu-se și înroșindu-se
și mai tare. Mă roagă pe mine să pun cafeaua, însă eu sunt atât de obosită
și-mi tremură mâinile în asemenea hal că aș scăpa tot, direct pe laptop. Ile de
pe Gliese se adună un pic, surâde încurajator și toarnă din nou cafeaua lent,
până la jumătatea ceșcuțelor minuscule, din porțelan alb (decorat cu flori
albastre de cactus și spicuri de grâu), ca să se asigure că nu mai varsă nimic.
Dar nu numai un hobbit sau un gnom, ci până și Degețica ori Zâna-Speranță Made
in China de la McDonald’s ar refuza o porție așa mare și ar face plângere. Acum
însă nu am energie pentru reclamații și, oricum, mai am un pic și-o văd din nou
pe Zâna Speranță cu tot cu copacul fosforescent mișcător care mă strânge
necruțător cu ramurile sale, deși sunt aproape paralizată și nu opun nicio
rezistență.
Stați puțin, nu era Promy unica și adevărata, autentica și originala Zână-Speranță?
În ipostaza clasică în care e reprezentat? Asta da speranță! Lanțuri, piroane,
ciocul vulturului în ficat, furii, fulgerașe, ger și jeg... Iar săracul Promy are
o singură statuie la Luvru, din epoca romantică. Să-i ridic și eu o statuie? Una
în plus sau în minus nu strică pentru cineva mai mare sau mai mic decât Maradona,
numărul doi pe glob după Lady Gaga, însă numărul unu în univers, greu lovit de
soartă să fie personaj în cărțile lui Madame Dezastru, logic, nu? Ah, ce am?
Cred că sunt posedată din nou de Bush jr. Bine, dar eu nu sunt Michelangelo și…
dacă o ia potopul? Nu-i nimic, potopul trece, titanii rămân. Un aisberg poate
scufunda Titanicul, nu și Titanul.
Ile de pe Gliese
se scuză din nou: dacă vreau mai mult, pot să-mi pun eu singură, ea nu riscă. Acum, surprinzător, sora mea geamănă s-a încălzit, fie când a auzit de
Promy, fie că s-a agitat teribil cu ritualul cafelei și-a transpirat. Și-a scos
hanoracul verde, l-a aruncat pe canapea și a rămas în tricou. Poate că are deja
febră... ca mine. Deodată, observ ceva bizar la mâna ei dreaptă, aproape de
încheietură: are un semn ca cel pe care mi l-am făcut eu cu cuțitul când eram
deprimată și mi-era tare dor de copii, după demisia de la fuckultate. O privesc
înmărmurită, în stare de șoc:
– Nu se poate, ai semnul meu de cuțit!
– Sigur că da, am toate cicatricele tale. Și nu numai.
Își ridică tricoul. Mă uit un pic rușinată, dar fără să-mi pot reține
curiozitatea, și descopăr uimită, și, în același timp, cu o anume încântare, că
are cicatricele de la ficat și de la piept ale lui Promy. Poartă stigmatele lui
binecuvântate. Exact ca mine! Nu le văzusem mai înainte, când desenasem împreună
rozete în peșteră. Eram preocupată atunci de dansul curcubeelor îngemănate,
pictate de noi, și de atingerea bucățelelor de cretă sfărâmicioase, care mi se
risipeau printre degete și mă împresurau cu praf de stele.
– Ile de pe Gliese, surioară, eu de ce nu te simt pe tine cu tot cu
povestea ta... mă rog, a mea?
– Ba da, Ile din Titan, acum simți.
Mă îmbrățișează cu o disperare și o forță titanică, de parcă ar ști că
urmează să mă volatilizez în secundele următoare, așa că preferă să-mi taseze
ea oasele și să le preschimbe în praf de stele. Mâinile i s-au încălzit, parcă
la flacăra unui foc sacru, și ochii îi șiroiesc de lacrimi, dar eu sunt prea
obosită ca să plâng.
– Îți mulțumesc, șoptesc pierdută. Iartă-mă, aș vrea să plâng cu tine, dar
nu mai am lacrimi. Ochii mei sunt arși ca deșertul Exopotamiei.
– Nu-i nimic, surioară. Lacrimile mele sunt și ale tale.
– Îți mulțumesc pentru tot. Ce aș putea face pentru tine?
– Să te culci. Oboseala ta... și a lui Promy mă epuizează și pe mine.
O petală imensă de cactus de un albstru intens, neverosmil ne acoperă
protector pe amândouă. Acorduri din Concertul 2 de Rahmaninov îmi mângâie trupul
și-mi alină sufletul ca valurile oceanului. În depărtare, plutește un puf alb,
orbitor de alb, străveziu și luminos ca o aripă de înger. S-au întors les neiges d’antan... și lebedele împușcate la Revoluție! Mă simt ca pictorul Andrei Rubliov,
unul dintre puținii supraviețuitori ai invaziei tătare la Moscova, rătăcit în
catedrala arsă și devastată, ticsită de morți, aruncați la întâmplare. În
aburul greu, sufocant, sângele proaspăt, cald, neînchegat curge de-a valma peste
Biblii ciopârțite și cioturi de icoane încă fumegând. Aerul e încins și
otrăvit, dar în întunericul greu ca de plumb, ninge lent, cu fulgi mari,
imaculați și puf de lebădă.
***
După întoarcerea de pe Gliese, dorm, în sfârșit, zile și nopți la rând, de
parcă aș fi vrăjită ca Brunnhilde să zac și să visez mii de ani că voi fi
trezită din somn de sărutul lui Siegfried. Într-o zi, după ce deschid ochii
(asta-mi ia circa patru ore, căci sunt lipiți ca tronul de fundul lui Madame
Hera după păcăleala lui Hefaistos) și mă dau jos din pat (de asemenea, un lucru
de durată, îmi trebuie minim o oră doar ca să mă întind și să-mi trosnesc
oasele), mă duc la bucătărie, târșindu-mi picioarele, să fac o cafea Lavazza cu
lapte și zahăr. În câteva ore, reușesc să găsesc toate ingredientele necesare
pentru cafea și să o fierb, fără a produce alte dezastre, cu excepția unei căni
sparte (ultima din seria cu fluturași multicolori, pictată de Pira) care mi-a
alunecat din mână. În timp ce beau, în sfârșit, cafeaua fierbinte, răsfoiesc o
revistă culturală de pe Pământ și, brusc, am o revelație. L-am descoperit pe
fratele de pe Gliese al lui Promy! Mai știți, tot eu îl identificasem pe unul
dintre strănepoții săi, ultimul titan, George Soros, după o sursă credibilă, foarte
serioasă, ziarul ”Adevărul”. Acum se pare că am dat de fratele lui de suflet de
pe Gliese. Unul mare, nemuritor și blestemat ca Promy.
– Promy, vino repede! îl strig emoționată, tremurând puternic, gata să vărs
cafeaua.
Promy se apropie în viteză, își trage un scaun, se așază la masă, își suflă
bretonul și-și aprinde o havană. Îl strâng tare de mână și-i spun surescitată:
– Promy, cred că l-am găsit pe fratele tău de pe Gliese!
Promy râde în hohote, ținându-se cu mâna de burtă. Își toarnă o cafea cu
lapte, pune o linguriță de ambrozie și amestecă amuzat. Eu mă îmbufnez un pic,
dar revin în forță, hotărâtă să-l conving:
– Nu râde! La fel ai făcut și când l-am descoperit pe nepotul tău, Soros,
în ”Adevărul”. Ăsta e fratele tău de suflet de pe Gliese. E mare și un
nemuritor blestemat, exact ca tine. Nimeni altul decât autenticul și
originalul, unicul și inegalabilul poet Adrian Păunescu! Zice la fel ca tine că
”nemurirea e o boală”, că nu poate nici să trăiască, nici să moară (”nu pot
trăi, precum nu pot muri”), iar poezia se cheamă chiar ”Biet nemuritor la zidul
morții”. Săracu’,
e mereu pus și el la Zid, cum ești tu! Ah, și acum îmi
dau seama că nici măcar nu e singurul Adrian titan, conștientizez brusc,
simțind un val de aer cald, înăbușitor și o înțepătură puternică în inimă.
– Aoleu, mai sunt și alții?
– Da, încă doi Adrieni cel puțin. Știi, Promy, am ajuns la concluzia că,
pentru a fi titan, trebuie îndeplinite minim trei criterii: 1. să fii tare, 2. să
ai un suflet mare, 3. să inspiri multă milă. Pe lângă poetul nemuritor
blestemat, Adrian Păunescu, cred că mai sunt titani și Adrian Minune, câinele
vagabond manelist, și Adrian Năstase, Bombo, sinucigașul cu șapte case, deținut
politic și el, erou-martir, victima lui Băsescu. Poate se încadrează aici și
patronul Antenuțelor, Motanul Felix ori Gigi Becali.
– Cred că ai inhalat prea mult praf de pe videoproiector. Las-o baltă,
Madame Dezastru! De unde i-ai mai scos și p-ăștia!? Jură-te că sunt titani pe
fabrica ta de diplome de la fuckultate! Așa e politically correct. Ce ai, mă, Ile? Ce-ai pățit? Vai de mine, ce
familie am! Parcă nu-mi ajungea că-l am unchi pe nenea Cronos, verișor pe Știi
Tu Cine, iar nepoți pe Hermes și Apollo! Fii atentă, nu toți sinucigașii,
câinii vagabonzi și nemuritorii blestemații sunt titani. Și de când au ajuns
Gigi, Bombo și Motanul Felix deținuți politici? O să-ți fac reclamație dacă mai
zici așa ceva. Motanul Felix și-a băgat propria familie la zdup când era
turnător. Mai curând îl recunosc pe marele gândac Gelu cel Singur, cu măreția
lui tragică și traiectoria lui veșnic dreaptă, luptător solitar și mare
supraviețuitor drept titan, dar numai după un test ADN riguros. Pe restul îi
reneg. Să mă împuște Bombo!
– Uite ce e, Promy, eu am vrut doar să te ajut! mă bosumflu eu. Fie, te las
în pace cu titanii, dar să nu care cumva să nu-mi recunoști țara, Stracciatella
(chit că e o cadă plină cu iaurt cu stracciatella), să mi-o lași fantomă, iar
apoi să te plângi că nu-ți încape scula, după ce că-ți dau numai ție viză!
– Nu recunosc nicio cadă țară, decât dacă e plină până-n tavan cu Maretti
cu pizza și la duș curge vin de la Chiron sau de la Dio.
Mormăind îmbufnată, cu ochii lipiți, încă amețită de somn, îmi iau laptopul,
gândindu-mă să văd un film pe net, poate că mă mai trezesc... suficient cât să-mi
fac bagajele și să plec în Stracciatella. E semnal bun pe VJ. Sunt nesigură și
confuză, dar nu chiar ca Obama care mai are un pic și-o să descopere tancurile
rusești intrând triumfal în Casa Albă, probabil ca s-o redecoreze. Se pricep
mai bine ca băieții de la Led Zeppelin. Ce surpriză! Obama o să aplaude
entuziasmat. Uau, a venit trenulețul Thomas, de când îmi doream unul, n-am avut
când eram mic! Să-l trag de sforicică prin toată Casa Albă. A, stați puțin, e
un tanc. Super! Ce-mi plac tancurile! Ah, am primit și bărcuțe, și avioane. Ce
tare! O să mă dau în bărci cu Putin. Cred că mi le-a adus Moșul. Ce bine că îl
țin prizonier la NSA!
Am dormit oare suficient cât să redevin masochistă, să reiau munca
intelectuală și să ajung iar depresivă? Nu e mai bine să întrerup povestea și
să merg undeva pe Pământ, nu să ajut sau să salvez, ci să mor cu cei mai
nefericiți, cum a făcut Ile de pe Gliese pentru mine? De fapt, am o mare
dilemă. Dacă aș decide să opresc timpul și sar în abis împreună cu cineva, nu
știu unde să mă duc mai întâi. În India unde au loc mereu violuri în grup pe
stradă și femeile sunt spânzurate? Într-o țară islamică precum Iran unde
femeile sunt sufocate de reguli, bici și chador? În Coreea de Nord unde oamenii
(care nu mor (încă) de foame sau teroare) sunt trimiși în vacanțe prelungite,
cu tot cu familie, în lagăre de exterminare? În Siria unde dictatorul al-Assad comunică
prin gaze sarin și lunetiști-fantomă cu propriul popor, iar rivalii politici
sunt talibanii jihadiști de la SIIL (Statul Islamic în Irak și Levant),
renumiți pentru execuții în masă, decapitări și crucificări? În Irak unde aceiași
fundamentaliști suniți de la SIIL cuceresc oraș după oraș, instaurând legea
islamică, Sharia, executându-i pe cei
care ascultă muzică sau au nume șiite precum Ali sau Hussein și emițând
ordonanțe de tip fatwa prin care
persoanele de sex feminin (de la 11 la 46 ani) trebuie să se supună unei
operații de mutilare a organelor sexuale (a clitorisului)? În Egipt unde s-a reușit
marea performanță de a trece de la dictatură la talibani (liber aleși) și apoi
la armată? În Palestina unde mișcarea teroristă Hamas asediază Ierusalimul, iar
Israel răspunde printr-un război ”chirurgical”, cu mici ”pagube colaterale”
(sute și mii de civili), inclusiv spitale și școli ONU bombardate, căci acolo,
cu siguranță, se ascund arme, logic, nu? În Europa unde partidele extremiste au
câștigat alegerile în mai multe state, se poartă un război-fantomă cu victime
reale, iar fiecare cetățean european își face țara lui? Sau poate să mă duc
voluntar ONU, eventual cu trupele de pacificatori-violatori? Parcă peste tot e
un Dezastru mai mare ca Madame Dezastru. Până și în Europa! Totul e fantomă pe
Pământ. Doar gropile comune, gropile de gunoi unde suntem aruncați toți încă de
când ne-am născut, sunt reale.
Iau laptopul, dar îl trântesc pe pat imediat, furioasă, fără să-l deschid. Eu
am laptop, acces la net și pot să vizionez orice film vreau, însă alții nu. Obrajii
îmi ard, mi-e rușine, dar mă forțez să continui. O să mă uit la un film cât mai
comercial și mai convențional, din două motive: 1. fiindcă nu pot să procesez.
2. ca să nu mă simt foarte prost față de cei care urmăresc seriale de dragoste
cu îngerași cu chador sau cu muncitoare în salopetă (în Coreea de Nord oamenii
sunt arestați și trimiși în lagăre de exterminare dacă vizionează telenovele
străine). Aleg, așadar, un film Disney, ”Frozen”. Când ajung la sfârșit, dau
înapoi, la început, pentru că mă frământă o întrebare: fetele alea,
protagonistele, sunt surori? Verific, mă conving și trec apoi la final.
Hm, hai să deschid mailul, poate că e o idee mai bună. Ah, iar e full de
mesaje promoționale pentru mărire de penis! Nu, nu vreau, lăsați-mă-n pace!
Stați, nu e vorba de penisul meu, ci de al lui Ponta. Cum? Ponta vrea mărire de
penis? Mai citesc o dată și clarific: Ponta dorește o mărire de pensii, nu de
penis. Nu, e clar că nu sunt capabilă de nimic, mai bine îi calculez lui Promy
vibrația numelui, a personalității și a scopurilor în viață, după numerologia
magică (unde fiecare literă are alocat un număr de la 1 la 9). Mă apuc, deci,
să scriu numele lui Promy, să atașez literelor cifre și să socotesc. E doar un
joc (interesant, inspirat după Pitagora) și e mai simplu ca ”2+2=4”. La
sfârșit, îl chem entuziasmată pe Promy:
– Ți-am calculat vibrația numelui și a personalității și la scopuri în
viață ți-a ieșit 5, numărul exploratorilor, al celor îndrăzneți care detestă
rutina și vor să fie liberi și creatori, indiferent de probleme. Pentru interior
(cum te vezi tu) e 1 – numărul inițiatorilor, al creatorilor și promotorilor
(indiferent de ego) și al celor independenți și liberali în gândire, iar pentru
exterior (cum te prezinți tu și cum te văd alții) e 4 – numărul celor
responsabili, serioși, ancorați în realitate, practici, solizi, cu o forță
titanică. Ai văzut? Se potrivește.
Promy izbucnește în râs. Se leagănă ușor cu scaunul, își aprinde o nouă
havană, își suflă bretonul și răspunde pe un ton vesel, făcându-mi cu ochiul
năstrușnic:
– După ce nume ai calculat? Al Gore, El-Gol, Câine Rău și Turbat, Hoțul,
Mincinosul, Porcul, Ticălosul, Trădătorul, Violatorul sau Doctor Frankenstein?
– Vai de mine, iubire, după numele tău, ”Prometeu”.
– Cum? Fără H și S?
– Nu, l-am pus complet: ”Prometheus”, cu H și S, evident. Prima oară am
greșit, dar nu din cauza literelor din numele tău, ci din cauza alfabetului:
l-am uitat pe Q. Dar apoi l-am adăugat imediat, am recalculat, am verificat și
așa iese. Să știi însă că am nevoie de data exactă a nașterii, pentru a-ți
calcula vibrația nașterii și a destinului și a-ți ghici viitorul.
– Păi, nu-l știm deja?!
– Haide, Promy! Spune-mi odată!
– Taci, Ile, sunt... într-un fel de... concediu medical și am nevoie de
liniște. La urma urmei, după ce referință calculezi tu? După nașterea lui
Hristos, a lui Mahomed, a lui nenea Cronos sau tataie Uranus sau altceva? Ce
calendar folosești? În funcție de fiecare calendar în parte, va ieși de fiecare
dată altceva. Și tu o să zici, invariabil, că se potrivește. Hm, și să nu uităm
că voi, muritorii, ați fost dotați cu rațiune și liber arbitru. Nu stelele sau numerele
decid pentru voi.
– Promy, rațiunea și liberul arbitru sunt suficiente, nu și necesare. Ah,
iartă-mă, cred că sunt posedată iar de Bush Jr.
– Ba exact invers. Rațiunea și liberul arbitru sunt necesare, dar nu
suficiente. Mai e nevoie măcar de... dragoste și disperare. Și-atunci ”va trece
și iarna / și-april va veni”. Nu vreau să am 827 de rădăcini trainice de
palmier islamic, însă mi-ar plăcea ca voi, oamenii, să păstrați câteva... ca
mine sau ca Iisus. Eu unul nu am făcut ce am făcut pentru statui, premii,
medalii și diplome. Nu vreau decât dreptul la poveste. Visez la ziua în care
n-o să mai putem anticipa ce spun nenorociții ăștia de Big Brotheri și n-o să
mai prevedem ”hapocalipsurile” (întotdeauna mai rele decât orice ne imaginăm,
căci realitatea întrece orice ficțiune). Atunci, nu Al Gore va mai fi de vină,
ci ”stăpânul” lui. Cei care fac fapte bune nu vor mai fi condamnați, iar cei
care fac porcării nu vor mai fi premiați. Oamenii vor semăna mai mult cu mine
și cu Iisus decât cu zeii și ”stăpânii” de peste tot de pe Pământ. ”Intelectual
depresiv” sau ”titan legumă” (fie și mutantă, de 40 de kile) nu vor mai fi
pleonasme. Niciun copil nu va mai merge la plimbare în Tartar, în tabere de
refugiați, lagăre sau închisori. Fiecare om va avea dreptul la poveste și nu va
mai exista nicio competiție a agoniilor, Holocausturilor și paraliziilor liber
alese. Revoluțiile nu vor mai fi furate, fiindcă vor avea loc în cap și în
suflet, și nu va mai trebui să alegem între talibani mâncători de coaie, de
ficat, de inimi sau de creiere. Între noi fie vorba, nu strică din când în când
o revoluție, cu condiția să nu schimbi un dictator cu talibani sau armată, ci
să urmeze o democrație reală, susținută de un stat de drept autentic. Mie nu-mi
pare rău ca am făcut-o pe a noastră, în Olimp: ne aflam ”pe culmile
disperării”. Am demonstrat că nu sunt mort sau terminat, iar ”stăpânii” au de
ce să se teamă: vine poporul și-i suflă mai tare decât îmi suflu eu bretonul,
până pe SPP1001, la o sută de mii de ani lumină. Până la urmă, am realizat
ceva, avem o constituție democratică, iar înțeleptul Chiron, primul stăpân
liber ales al Olimpului, a reușit să se mențină destul de bine, spre deosebire
de Her care mai avea un pic și se muta cu tronul în Tartar. Încă puțin și
Olimpul va fi un paradis, cum e România față de Coreea de Nord. De fapt,
comparativ cu Egiptul, altă civilizație străveche unde s-a trecut ingenios de
la dictatură la talibani și apoi la armată, Olimpul chiar e un paradis. Vaca de
Io s-ar putea să se întoarcă aici, în scurt timp. Deci decât, în cazul lui Io,
profețiile hollywoodiene se vor adeveri. În curând, va fi și la noi ”ca la
Paris”. Iar în ziua în care april va veni pe Pâmânt, n-o să mai predăm lecții
de disperare și n-o să mai putem ghici viitorul. Știi de ce? Pentru că va fi
imprevizibil. Va depinde, cel mult, de strategiile și de planurile noastre.
– Cred că trebuie să așteptăm cel puțin până primesc numărul de dosar de la
Parchet. Dar un titan nu renunță niciodată, nu? Iar oamenii ar trebui să-i
urmeze exemplul. Într-un fel, cumva april a venit prin faptul că tu și Iisus
ați apărut pe Pământ. Și alții frumoși ca voi. Vreau să rămâneți aici, cu noi,
bestiile, chiar dacă, evident, comunicarea e imposibilă. Trebuie ca măcar
câțiva să fie altfel, cum sunteți voi. Fără frumusețea voastră, 2+2 dau oricât,
iar lumea intră într-un proces accelerat de descompunere și haosul devorează
ordinea cosmică. Frumusețea voastră e antientropică. Dacă nu aș vedea
cicatricile de pe corpul tău și din sufletul tău (pe care, în parte, le am și
eu), aș crede că vii din anul 2000 al viselor mele din copilărie, de pe Gliese
sau, oricum, dintr-o lume în care april a sosit și nu mai e nevoie de ceață ca
să ne ascundem. Pentru că totul e frumos. Cred că de-asta mi-am dat demisia de
la voi, eram prea urâtă și vă făceam de râs.
– Ce spui, Ile? Nu erai fotomodel cu diplomă, fără Photoshop?
– Ba da! Am urmat o școală de fotomodele, am dat examen de absolvire și am
primit o diplomă. Pe bune. Ah, Promy, te iubesc așa de mult încât te-aș accepta
și nu te-aș considera trădător ca pe tata, chiar dacă ai fi prietenul omizilor,
meduzelor, urechelnițelor, gândacilor și păianjenilor. Aș vrea să mai dansăm,
îmbrățișați titanic, deasupra abisurilor, fără teamă, fără regrete, fără speranță.
Din dragoste și disperare. Tu ești floarea mea albastră de cactus și vreau să
trăiești! Să trăiești, nu să supraviețuiești! Dacă trăiești și tu, n-o să-mi
mai fie rușine că sunt singura ființă vie de pe Pământ. Nici nu știi cât te
iubesc. Ți-aș călca și tricourile tale albe pe care le urăsc! Poate că, astfel,
îmi spăl păcatele. Nu, stai puțin, nu am eu atâtea păcate câte tricouri albe ai
tu!
Mă opresc, extenuată, dar fericită, cu lacrimi în ochi, îi strâng mâna lui
Promy și-l sărut, mușcându-i ușor buza de sus. Ochii îi strălucesc iar ca niște
supernove. Îmi șterg fruntea îmbrobonită de sudoare cu un șervețel și beau pe
nerăsuflate o cană cu ceai de mușețel, cu lămâie, fără zahăr. Îmi torn apoi
alta, mai fierbinte. Aburul aromat se ridică din ceașcă, încet, ca prin vis, învăluindu-mă
blând într-o ceață subțire, luminoasă, albă ca neaua. Mă afund în ea. În
bucătăria de culoarea cafelei cu lapte, ninge cu fulgi mari și puf de lebădă. Fulgi
uriași de zăpadă încep să cadă lin peste mormanele de cadavre, Biblii
ferfenițite și icoane în flăcări în catedrala arsă de tătari unde pictorul Andrei
Rubliov rătăcește la nesfârșit, sălbăticit de durere și de neputință.
În plin Ev Mediu (sec. XIV-XV), în Rusia, pictorul de icoane și biserici,
Andrei Rubliov, s-a confruntat și el cu problema ”2+2 fac cât vrea stăpânul”
pentru că ”asta-i politica”, ajungând să intre în ”grevă” și să-și dea
”demisia” ca artist. A fost în ”grevă” zeci de ani pe motiv de asta-i politica,
ăsta-i sistemul, ce e corect, toate sunt la fel, las-o baltă, Andrei, o să te
obișnuiești, Al Gore e de vină: invazii tătare, copii uciși, femei violate,
catedrale incediate, picturi și Biblii făcute scrum, ciumă, foamete, persecuții,
barzăcopilviezure, barzăcopilviezure, barzăcopilviezure. A depus și un legământ
de tăcere și a refuzat să mai schimbe un cuvânt cu oamenii, după ce a rămas
unul dintre puținii supraviețuitori ai unei invazii tătare. Comunicarea e
imposibilă. Cuvântul doare.
Dacă Promy, în lanțuri, cu pumnul în gură, și-a înăbușit urletele mii și
mii de ani, Andrei Rubliov a tăcut și el zeci de ani. În acel timp nu a pictat nimic,
în ciuda faptului că fantoma maestrului său, Teofan (mort la invazia tătară și
cu toate picturile sale distruse), îl vizita sistematic și făcea presiuni. Uite,
Andrei, icoanele mele au luat foc. Totuși, eu aș vrea să mai pictez. Indiferent
ce se întâmplă, chiar dacă a doua zi catedrala e arsă din nou de tătari. Aș
vrea să mai pictez, însă nu mai pot. Dar tu poți. Ai un dar de la Dumnezeu, iar
eu te-am învățat bine. Pictează, Andrei, pictează! Andrei Rubliov a simțit din
nou chemarea să picteze când a fost răscolit de sunetul unui clopot confecționat,
cu eforturi titanice, de un băiat talentat, fără experiență, însă cu multă
pasiune, interesant, și el tot un supraviețuitor... nu al tătarilor, ci al
ciumei.
La sfârșitul filmului, când sunt dezvăluite picturile bisericești ale lui
Andrei, totul se schimbă: de la alb-negrul cotidianului sumbru și sordid la
explozia de culoare și de strălucire a icoanelor care au supraviețuit timpului,
din secolul XIV până acum, surprinzător, chiar și invaziilor comuniste, uneori
mai devastatoare pentru biserici decât cele ale tătarilor. Și, dacă nu ar fi
supraviețuit (ca picturile maestrului său, Teofan) mai mult decât o zi, frumusețea
lor tot ar fi adus oamenilor o scânteie din focul sacru, un curcubeu
evanescent, dar indispensabil al iubirii între Dumnezeu și oameni. Dacă potopul
ar fi luat tot și nu ar mai fi rămas din Promy decât stânca (așa cum a zis
Kafka), creația și sacrificiul lui nu erau absurde, ba, dimpotrivă, cu atât mai
necesare într-o lume (guvernată) de talibani (tătari... de orice fel – zei, comuniști,
fasciști sau fundamentaliști islamici). Oricum, focul sacru al lui Teofan a
continuat să existe prin Andrei. La fel, Deu a preluat focul sacru de la Promy când
tatăl său era strivit de lanțuri, piroane și bestii antropofage. Și nici
potopul lui Zeus nu a putut să-l stingă.
***
Nu știu dacă Guru venerează focul sacru, deocamdată văd că cel de pe aragaz
nu-i inspiră prea mult respect: țâșnește cu putere, gata să răstoarne ibricul,
apoi pe masă, dărâmând cana de plastic cu ursuleți koala (adusă special pentru mine
ca să nu mai sparg altceva), și se aruncă val-vârtej în brațele lui Promy. El
râde, își aprinde o havană și suflă nori de fum aromat în formă de litere: ”G”,
”U”, ”R”, ”U”. Îi mângâie blănița neagră, lucioasă de pe spate și o scarpină pe
gâtul alb, iar Guru toarce, râcâindu-i delicat blugii cu gheruțele. Sunt geloasă,
l-aș ciufuli și eu un pic pe Promy, dar mi-e teamă să nu-i deteriorez coafura.
– Promy, hai în apă! se aude vocea susurătoare de sirenă.
– Lasă-mă, VJ! Uite ce i-ai făcut lui Ile. Și chiar nu mai tolerez asemenea
teste.
– Nu mai ai curaj? Tocmai tu? îl provoacă vocea ademenitoare de sirenă.
– Nu știu, VJ, dacă mai am și nu vreau acum să verific.
– Promy, trebuie să te descarci!
– VJ, nimeni nu a reușit să mă facă pe mine să urlu. Până acum. Vrei să
încerci tu?
– Poate că da.
– Dacă aș urla, întreg universul ar sări în aer. Împreună cu tine.
– Stai liniștit, nu vine sfârșitul lumii, nu se întâmplă nimic. Intră în
apă și fă exact ce simți, fără să te reții! Măcar o dată în viața ta!
– Promy, te rog, ascult-o pe VJ! îl implor cu vocea întretăiată și ochii
plini de lacrimi.
Mormăind printre dinți, Promy trântește ceașca de cafea cu lapte și
ambrozie, azvârle havana, își suflă bretonul cu furie și se ridică în picioare.
Își îndreaptă spatele înțepenit, trosnindu-și oasele amorțite, apoi își târșește
picioarele spre ocean și se aruncă în valuri. Ah, VJ, ce mai vrei? Lasă-mă-n
pace! Abia începusem să mă relaxez. Vroiam să ascult la nesfârșit sfârâitul ibricului,
monoton și reconfortant ca răpăitul ploii, torsul pisicii, crănțănitul boabelor
de hrană uscată Purina din castronașul verde și râcâitul gheruțelor ei în nisip.
Să inspir adânc mirosul tare de cafea proaspătă, ținând-o pe Guru în brațe și
mângâindu-i blănița neagră, mătăsoasă. De ce nu am o statuie pe Pământ cu o
pisică în brațe sau jucând fotbal? Gliesienii mi-au făcut.
Mă cufund în ocean. Tresar. E rece și întuneric beznă. Bate un vânt
puternic care îmi taie răsuflarea, îmi înroșește ochii și mi-i face să
lăcrimez, parcă ar fi crivățul de pe... Cum, iar pe Elbrus? E ultimul loc din
lume în care aș vrea să ajung. Sunt din nou în lanțuri, cu pironul în piept și
bestia sfârtecându-mi ficatul? Incredibil, nu. Deocamdată. Dar parcă e cineva
înlănțuit de stâncă. Să mă duc să văd sau s-o rup la fugă, asta dacă mai pot,
căci iar îmi vine să număr minutele și secundele rămase? 10, 9, 8, 7... Nu! Nu
știu de ce pașii mă poartă spre stâncă, de parcă aș fi predestinat. Mă îndrept
spre stâncă în transă, hipnotizat, cu un echilibru perfect de somnambul, balansându-se
pe balustrada ultimului etaj al unui zgârie-nor.
Nu, nu se poate! Acolo e chiar Ile, goală, în lanțuri și cu pironul în
piept! E vânătă de frig, parc-ar fi un cadavru. Poate a și murit deja, oamenii
nu supraviețuiesc cu pironul în piept mai mult de câteva minute. Nu, nu trebuie
să renunț, o să-i scot pironul. Îl trag cu toată forța de care sunt în stare și,
în cele din urmă, reușesc să-l smulg. Să încerc s-o trezesc cu-n sărut ca-n
povești, poate funcționează. Ile deschide ochii ei negri, cu genele lipite de
ger și acoperite cu chiciură, nu spune nimic, dar îmi zâmbește printre lacrimi.
Trebuie s-o iau de-aici, o să-i desfac lanțurile cu orice preț. Deodată, aud un
foșnet de aripi. Insinuant, terifiant, implacabil, tot mai aproape... Nu am cum
să nu-l recunosc, îl aud mereu, zi și noapte, nu pot scăpa de el, e un blestem
fără sfârșit. Îl ascult fascinat, oricât aș vrea să-l ignor, nu am nicio putere
asupra lui. Îngheț de groază. Știu cine vine. Ne va devora pe amândoi.
Împreună cu Știi Tu Cine... Zeus și Hermes, bestia de vultur se apropie lent,
fatal, fremătând din aripile ei monstruoase, râcâind cu ghearele ei metalice,
uriașe ca niște căngi de oțel, plescăind din ciocul enorm, nesățios, din care
picură saliva otrăvită, mai corozivă decât acidul sulfuric. Sunt paralizat, nu
am niciun control. Toți trei ne vor îneca în bale și în sânge și vor expune
apoi un nou tablou omagial în sala tronului, redând faptele eroice ale celor
trei mușchetari din Olimp în luptă cu trădătorii împuțiți ca mine și ca Ile. ”Forget Domani!” Nu, nu de data asta! Îi
voi surprinde. ”You’re gotta hear me roar”. Voi urla. Atât de tare încât îi voi spulbera pe toți.
Un urlet cumplit despică cerul, întețește vântul, încinge aerul, face stele
să se prăbușească, pământul să se cutremure, apele să clocotească și să se
reverse, stâncile să se sfărâme, iar lanțurile să se frângă și să sară în aer.
Un urlet al furiei și al disperării, abisal, din adâncul mileniilor de agonie
și frustrare, fierbinte, necruțător, irepresibil, fără sfârșit. Știi Tu Cine,
Hermes și bestia de vultur sunt pulverizați.
Ile se prăbușește de pe stâncă în brațele mele și alunecăm amândoi la
pământ. Bizar, e cald și moale ca cel proaspăt arat primăvara la țară. Afară e
o vreme de aprilie. Mâinile lui Ile îmi înconjoară gâtul. Sunt lipicioase și
fierbinți ca niciodată și miros a flori de liliac. Buzele ei le ating pe ale
mele, limbile ni se împletesc. Părul ei negru, lung, despletit mă învăluie blând
și-mi dezmiardă trupul ostenit ca aburul aromat al havanelor. Corpul ei gol se
topește într-al meu într-o dulce îmbrățișare. Nu-mi vine să cred că e cu mine. O
strâng în brațe, fericit ca un copil, apoi îi pun mâna pe fund și i-l mângâi ușor.
O petală uriașă de cactus albastru ne acoperă, protector și tandru ca o
placentă. Vreau să rămânem amândoi așa mereu, îmbrățișați, sub petala de cactus
albastru, mătăsoasă ca pielea unui bebeluș.
Dar, deodată, aud în surdină acorduri din Studiul op. 10, nr. 3 în mi bemol
major de Chopin, petala se deschide, placenta se sparge și ieșim amândoi din ea,
aprinși la față, clătinându-ne și împiedicându-ne, puțin dezorientați. Nu, nu
avem de ce să ne fie teamă, suntem înapoi pe plaja nesfârșită. E liniște, am
loc să mă întind și să-mi trosnesc oasele, ascultând la nesfârșit murmurul
valurilor. Briza îmi invadează nările nesățioase. Am tânjit mereu după aer. Acum
pot, în sfârșit, respira. Nisipul argintiu scânteiază ca o trenă de mireasă,
cerul e înalt precum cupola unei catedrale, iar aurora boreală din văzduh
reflectă lumina și culorile nemaivăzute ale vitraliilor de la Sainte-Chapelle. O
lume fără Ziduri, numai Ferestre...
Să mă uit mai bine. Nu, nu sunt vitraliile de la Sainte-Chapelle, deasupra
mea lucesc sidefat, ca niște curcubee îngemănate, miliarde de presse-papiere cu
coral (de toate culorile, formele și mărimile). Plutesc de parcă ar fi intacte.
Erau sparte, dar acum sunt întregi. Cioburile au țâșnit din mine și s-au unit
iar, după legile unui puzzle misterios, pe care nu-l pot înțelege.
Cred că am înviat. ”It’s new dawn / It’s a new day / It’s a new life / For
me / And I’m feeling good.” Să privesc acum lumea cu noii mei ochi de bebeluș,
proaspăt născut din spuma valurilor, nu a balelor: uau, e o țâță. O țâță imensă
care îmi aparține. Am și eu drepturi, nu numai dreptate. Am drept la țâță! Sper că noul Prometeu nu va fi Doctor Frankenstein. Încă o dată, deși eram
la capătul puterilor, m-am surprins pe mine însumi, m-am autodepășit și am
învins. Pot ține tot universul în palmele mele, iar Olimpul în degetul mijlociu
ridicat. Și uite, Ile, ți-am apărat nu numai sufletul, ci și fundul. Sunt legate
între ele pro...fund, bineînțeles. Cea mai mică atingere a unuia dintre ele îl
afectează și pe celălalt. De fapt, toate sunt interconectate în univers, îmi
reconfirm azi adevărul ăsta matematic simplu, de tip ”2+2=4”. A ieșit bine
socoteala, nu-i așa, Obama?
Ziua de astăzi e una dintre cele mai importante nu doar din viața mea, ci
și din cea a universului, mai ales că învierea lui Iisus nu e sărbătorită simultan
de toți creștinii. O zi cel puțin la fel de importantă ca Big Bang-ul. Mă
gândesc acum că începe o nouă eră, se vor rescrie calendarele pretutindeni în
univers. Chiar și topul fericirii lui Ile se va schimba: ziua învierii mele va
fi înainte de ziua Revoluției din Decembrie 1989 și de ziua renașterii lui Ile.
Uau, ce ego am! La competiție cu Malraux. Bine că îmi place competiția. Dar eu
am și suflet.
Pentru prima oară în viață, mă simt acasă. Întreg universul e casa mea. O
casă unde mă simt acasă? Da, și nu mai vreau să fiu izgonit din casa mea și
azvârlit în abisuri fără nume. Nu mai vreau să mă exilați. Vreau să trăiesc
aici. Pe VJ, pe Gliese, pe Pământ sau în Olimp. Oriunde. E o lume mobilă. Mă
simt ușor ca un fulg, crucea mea înspăimântător de grea a dispărut. Plutesc. Fluxuri
de energie și de forță îmi circulă în corp și-mi revitalizează sângele și
limfa. Puterea vieții... Sunt din nou tânăr, frumos, curat ca lacrima. De parcă
m-aș fi scufundat în oceanul de lacrimi nevărsate niciodată. În sfârșit,
renăscut, nu resuscitat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu