sâmbătă, 6 iunie 2020

Pariul pe iubire 6. O gură de AER



Lacrimi tămăduitoare ca ale inorogului Bebe ar trebui să le vărs pentru festivalul ”AER” (”Aceasta E Revoluția”) la care urmează să particip curând. Acest festival este unul alternativ (comparativ cu ”Lumina” al lui Apollo, zeul soarelui) dedicat adevăratelor valori și este coordonat de Thalia, muza comediei, singura muză rămasă aliat nouă (restul sunt de partea lui Apollo). S-a ajuns la a treia ediție a festivalului.
Eu am compus și interpretez în cadrul festivalului o simfonie în memoria lui Marsias, (intelectualilor)-victime ale holocausturilor și a celor care au suferit / suferă pe nedrept. Marsias este inventatorul flautului și cel care a fost jupuit de viu de Apollo pentru că era mai bun la muzică decât zeul soarelui (în urma unui concurs trucat cu ajutorul muzei Caliope). Apolllo știe doar să-și facă diplome din pielea jupuită a competiției. Are o întreagă fabrică de diplome de acest gen și a încercat să-și facă și din pielea membrilor echipei noastre (și din a mea de mai multe ori la rând). Simfonia nr. 8917, op. T950 în mi minor o dirijez chiar eu, iar Dio (Dionysos) interpretează la flaut rolul lui Marsias.
În 2014, la prima ediție, am crezut că înainte să mă fac de râs (era prima dată când dirijam), Apollo o să ne jupoaie pe toți, inclusiv femeia de serviciu, plasatoarele și portarul. Dar am simțit la sfârșit o senzație de eliberare, iluminare și purificare datorită adevărului spus. În 2016, când Apollo era deja condamnat (la 120 de ani închisoare), am simțit ceva mai puțină frică, dar multă durere din cauza holocaustului rememorat. În 2018, acum, simt iar durere și mai puțină frică. Merg la repetiții mai sigur pe mine, chiar dacă Dio (Dionysos) nu participă (doarme până seara târziu).

***

În ziua spectacolului  am emoții mari, dar nu chiar așa ca acum patru ani. Fac un duș fierbinte, mă coafez (îmi îndrept bretonul vopsit negru, filat, asimetric, lung până la bărbie cu placa) și mă îmbrac cu hainele mele obișnuite (tricoul alb și blugii rupți și tociți), la fel ca Ile. Port, la fel ca la edițiile precedente, și o brățară albă cu negru, împletită de Alex, băiatul lui Ile, care mă ajută să mă orientez până la podiumul dirijorului dacă mă rătăcesc. Să știu măcar care e dreapta și care e stânga (dreapta cu ceasul, stânga cu brățara). Pentru Dio (Dionysos) trebuie să pregătim o pungă de gheață în cap pentru campania ice bucket în sprijinul bolnavilor de scleroză laterală amiotrofică. Funcționează. Îl lăsăm cu tricoul lui kaki pătat de vin și de vomă. Îl ștergem de vomă. Îi curățăm apoi puțin și părul lung, ondulat, șaten cu reflexii aurii încâlcit. Ne privește încă amețit cu ochii albaștri, tulburi și injectați.
Când urc pe scenă, se creează o simbioză perfectă cu orchestra și ajungem la sublim. La sfârșit, când interpretez ultima parte în momentul în care reînvie cântecul lui Marsias fiind preluat de întreaga orchestră, mă simt și eu renăscut. Și că am adus tuturor o gură de AER. Ca atunci când în filmul ”Regele pescar” al lui Terry Gilliam Jack îi aduce lui Parry cupa Sfântului Graal (aparent o cupă obișnuită a unui miliardar), trezindu-l pe acesta din comă ori, la sfârșit, când stau amândoi (Jack și Parry) dezbrăcați în parc și cântă ”I like New York in June, what about you?”... Ori ca atunci când Jahan din romanul ”Ucenicul arhitectului” al lui Elif Shafak, la închisoare, face planuri de clădiri cu un băț și fecale. Ori ca dansul pungii din filmul ”American Beauty”. Ori ca discursul final plin de dragoste din filmul lui Chaplin ”Dictatorul” în locul celui plin de ură al lui Hitler, din partea bărbierului evreu confundat cu dictatorul nazist (prefer să fiu condamnat pentru iubire decât să fiu premiat pentru ură și indiferență).








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu