Dacă arunci o
privire pe stradă în jurul tău, observi că românii merg cu capul în jos (și
eu), în timp ce sirienii se deplasează cu capul în sus, către cer, de spaima
bombelor-butoi azvârlite nonstop din elicoptere (în cazul în care mai pot să facă
vreun pas și nu sunt deja prinși sub dărâmături, nu au dizabilități ori nu sunt
epuizați de foame și mizerie). Suntem țara în care refugiații au intrat doar
din greșeală și, cum spuneau unii protestatari, ”până și refugiații fug de
noi”. Și tânjim și noi (unii măcar) să plecăm din țară, să ne dăm sirieni și să
cerșim să ne adopte Germania. Oricum, dacă te afli în România și te uiți prea
mult în sus, la stele, riști să te împiedici și să aluneci în mlaștina cu
broaște râioase și porci cu diplome, bântuită de monștri, zombie și fantome cu poșete
Vuitton, girofar și trafalet de sfințit palate cu turnulețe. Nu mai ieși din ea
nici dacă te tragi singur de păr ca baronul Munchausen. Oops, dar nu eram deja în mlaștină?
Hm, sper că flăcările de la Colectiv și forța sacrificiului celor tineri
și curați vor elibera, în sfârșit, energiile renașterii și ale asănării
mlaștinii.
Din
nefericire, în Siria are loc un incendiu Colectiv generalizat, iar acesta se
extinde pe întreaga planetă. Experții Organizației pentru Interzicerea Armelor
Chimice (din cadrul ONU) au confirmat utilizarea gazului muștar la Marea (de
către Statul Islamic în atacuri asupra kurzilor din Siria), precum și a armelor
cu clor în Idlib (primăvara aceasta), deși nu sunt nominalizați în raport
autorii acestor mărețe și glorioase realizări. În același timp, au fost
descoperite depozite nedeclarate de arme chimice, ceea ce pune în discuție
controversatul acord între Rusia și Statele Unite din 2013 de eradicare a
armelor chimce ale regimului, după atacul devastator cu gaze sarin din 2013. Raportul
Institutului Internațional Contra-Terorism din 2014 a evaluat atacuri cu clor ale
regimului, în perioada ianuarie – aprilie 2014, subliniind că s-a eșuat în
gestionarea corespunzătoare a armelor chimice ale regimului și că, într-un fel,
nesancționat, regimul este legitimat să recurgă la asemenea acțiuni și încurajează
alte grupări militare să procedeze similar. Ca de obicei, Obama s-a uitat și nu
a văzut.
Indiferent de
rezultatele rapoartelor, Țarul continuă intervenția militară în sprijinul
teroristului-șef și al regimului său. Raed Fares, jurnalist și activist Planet
Syria din Kafranbel, se întreabă de ce Rusia bombardează (atacând spitale,
situri arheologice și tabere de refugiați) o zonă aflată sub controlul
rebelilor moderați, unde nu e nici urmă din Statul Islamic, iar oamenii nu sunt
extremiști. Asta-i ca-n poezia lui Sorescu dedicată lui Promy (titanului
Prometeu) cu eterna întrebare ”De ce ficatul?” ori în cea cu Iov, ”Care-i
buba?” Deși sub asaltul bombelor-butoi și al rușilor și în pericol de a fi răpiți/arestați
(și violați și torturați până la moarte), în Kafranbel dimpotrivă, societatea
civilă face eforturi titanice pentru a funcționa. Au apărut centre pentru femei
(educație, cunoștințe IT, ajutor de urgență, activism civic), centre
educaționale și de terapie pentru copii, ba chiar și un post de radio (Radio
Fresh). Raed a supraviețuit deja mai multor atentate puse la cale asupra sa de
Statul Islamic (împușcat, mașina incendiată), răpirilor și torturilor
(efectuate, în cazul lui, de al-Nusra, afiliată al-Qaida). Dacă societatea
civilă din oraș intră în declin, responsabilitatea îi aparține și Rusiei. În
același timp, Raed cheamă americanii în ajutor. Vin americanii? Cred că o să-i
aștepte așa cum îi așteptau și bunicii noștri la instalarea comunismului.
Oricum, Obama se uită și nu vede.
În ce privește
propaganda, Rusia atacă Occidentul cu propriile sale arme, după cum arată și Bogdan
Oprea: ”Temele folosite în ultimele mari evenimente de pe scena geopoliticii
mondiale, Crimeea și Siria, sunt voința poporului și lupta împotriva
terorismului, iar, mai nou, în Republica Moldova, justiția și lupta
anticorupție. Coincidență sau nu, sunt exact temele utilizate în ultimii ani de
țările occidentale și, mai ales, de Statele Unite pentru a justifica propriile lor
mișcări geopolitice. Doar că, de data aceasta, regia ultimelor trei mari mutări
pe tabla de joc a geopoliticii - Crimeea, Siria și Republica Moldova - este
semnată de Federația Rusă.” În ciuda propagandei, șeful CIA crede că Țarul
vrea, de fapt, să scape de talibanul-șef din Siria, însă caută momentul și
modalitatea potrivită. În ton cu șeful CIA, unele surse diplomatice ruse
apreciază că, la un moment dat, sprijinul pentru teroristul-șef se va retrage. Totodată,
liderul CIA consideră intervenția militară a Rusiei în Siria impulsivă și improvizată,
fără o strategie pe termen lung. Hm, dar Statele Unite s-au remarcat cumva
printr-o strategie în Siria și, în genere, în Orientul Mijlociu?
Înainte de
negocierile de pace de la Viena din 14 octombrie, Ministerul de Externe rus a
declarat prin purtătoarea sa de cuvânt că Rusia nu se cramponează de o
persoană, talibanul-șef, asta va decide poporul sirian. Totuși, Lavrov a
criticat tentativele unora de a se eschiva de la negocieri, evitând munca și
legându-se strict de debarcarea talibanului-șef. Mai mult, acesta a declarat că
nu trebuie să existe o ”abordare simplistă” centrată pe eliminarea
talibanului-șef, ci una focusată pe delimitarea grupărilor opoziției
”sănătoase” (care poate participa la negocieri) de cele extremiste. Mai
”extrem” și mai ”terorist” decât regimul, principalul autor al dezastrului și
al victimelor dintre civili există oare cineva?
Aliatul
Moscovei în Siria, Iranul, a îndemnat la o poziție ”realistă”, afirmând că
poporul sirian va decide cine îl va conduce în mod democratic. Iranul și Rusia
au interese comune în Siria, dar prezintă și poziții divergente, de
nereconciliat în legătură cu guvernul dorit (secular – Rusia vs. alawit, anti-Israel
și pro-Hezbollah – Iran) și reconstrucția armatei (o armată seculară, antrenată
în Rusia, cu echipamente rusești și ușor de controlat vs. implicarea forțelor
islamiste, a grupărilor paramilitare și a milițiilor, o trupă de peste 200.000
de persoane, acum mai puternice pe teren decât armata și sub dominație iraniană,
așa cum se întâmplă și cu Hezbollah în Liban sau milițiile șiite din Irak). Semnarea
tratatului nuclear cu Iran îngrijorează, de asemenea, Rusia, cu privire la o
potențială apropiere între Iran și Occident. Cu amenințarea jihadiștilor și a
unui colaps al regimului sirian, trecând peste Iran la nevoie, în absența
apariției unor figuri credibile din partea opoziției, atât Rusia, cât și
Statele Unite pot susține un alt lider al regimului.
În cele din
urmă, Țarul ar putea dovedi o anumită flexibilitate, având în vedere că nu se
poate încheia pace durabilă atâta timp cât talibanul-șef rămâne la putere. Planul
de pace rus presupune lansarea unei noi constituții în 18 luni, validate prin
referendum, apoi organizarea alegerilor prezidențiale. Nu se specifică dacă
talibanul-șef va renunța la putere în timpul guvernului interimar de tranziție
(o cerință a opoziției), dar se precizează că acesta nu va prezida procesul de
reformă constituțională. Se solicită, în schimb, în acest plan, identificarea clară
a grupărilor teroriste. Ce-i mai interesează, dacă luptă oricum cu oricine
altcineva decât Statul Islamic, iar principalul terorist e regimul, alături de
care Țarul se confruntă cu poporul sirian? Mulți diplomați occidentali și arabi
nu consideră serios acest plan de pace rus pentru că nu clarifică soarta teroristului-șef
și nu menționează un termen precis pentru debarcarea acestuia. În plus, puterea
ar urma să aparțină, de facto, regimului, coordonatorul procesului de tranziție,
iar acesta ar putea să o monopolizeze din nou și să comită abuzuri. Așadar, Statele
Unite, Europa, Turcia și Arabia Saudită cer eliminarea talibanului-șef, fără de
care vor persista instabilitatea și radicalizarea.
În urma
discuțiilor de pace de la Viena, în format extins (20 țări, inclusiv Liga Arabă
și Organizația pentru Cooperare Islamică), s-a reiterat ideea tranziției, a
alegerilor peste 18 luni și a negocierilor dintre putere și opoziție, începând
de la 1 ianurie 2016, fără a se stabili exact rolul jucat de talibanul-șef și
fără a fi delimitate grupările teroriste (cu excepția al-Nusra al-Qaida și a Statului
Islamic). De asemenea, la G20, desfășurat în aceste zile, se dezbat criza
refugiaților, războiul din Siria și extremismul, iar Turcia, țara gazdă, a
cerut din nou o zonă de excluziune aeriană în Siria. La același summit, Cameron
a solicitat oprirea bombardamentelor Rusiei (pentru că stimulează conflictul și
radicalizarea), evitarea atacării rebelilor moderați și retragerea sprijinului față
de talibanul-șef care nu e doar principalul vinovat, ci și împiedică procesul
de pacificare. Țarul insistă că nu bombardează decât Statul Islamic, iar FSA
(rebelii moderați recunoscuți de Occident) îi oferă țintele! Nu ne mai miră
vreo minciună de-a Țarului, ci dacă spune adevărul (mă rog, vreau să zic, dacă
nu adevărul absolut, măcar ceva credibil). Cameron susține și programe de
ajutor și integrare în muncă a refugiaților din tabere (Turcia, Liban,
Iordania), pentru a limita migrația.
După
atentatele Statului Islamic de la Paris, Obama și-a exprimat solidaritatea cu francezii
și a promis că-și va dubla eforturile pentru o tranziție pașnică în Siria și
eliminarea Statului Islamic. Până acum,
Obama nu a făcut (mai) nimic... cu excepția unor gafe. ”Soft politics”. Își merită premiul de ”una dintre cele mai
neinfluente persoane”, acordat de revista GQ. Și apropo de atentatele de la
Paris, ca întotdeauna, media și chiar activiștii priviliegiază anumite teme,
ignorând altele. Media activează după principiul metonimiei (selectarea anumitor
aspecte care intră în agendă). Atrocitățile Statului Islamic sunt mediatizate
masiv, dar nu și ale regimului sirian (și frații și copiii noștri din Siria
suferă din cauza amândurora și se luptă atât cu regimul, cât și cu Statul
Islamic). Similar, intervenția Rusiei în Siria nu este (excesiv) criticată de
unele media și grupuri de activiști, comparativ cu alte acțiuni militare. Problema
refugiaților pătrunde în agendă după cinci ani, abia când suntem ”invadați”,
iar politicienii rezonează și promit să acționeze abia când văd pozele unor
copii înecați pe drum spre Europa. Selectivitatea este deranjantă, însă, din
păcate, dificil de diminuat (de aceea, ar fi bine să funcționeze măcar surse
alternative de informare via Twitter, Facebook, youtube, bloguri, forumuri).
Acestea sunt
mijloace alternative de expresie, informare și asociere, în măsura în care ele
pot funcționa măcar limitat și nu sunt complet interzise. Revoluția siriană a
transferat comunicarea adevărului (fie și în forma demistificării minciunilor
și abuzurilor) și disidența din Siria dinspre intelectuali spre public,
activiști ca cei de la Planet Syria. Nu mai era nevoie de metafore și aluzii
pentru a transmite un mesaj subversiv. A apărut un element nou: puterea
regimului poate fi depășită. S-au demascat minciuni, s-au oferit informații
despre opresiune, arestări, torturi și execuții arbitrare. Spiritul era
îndrăzneț și triumfător. Nu s-a încercat numai rezistența, ci și învingerea
puterii. Textul ”Frica de a fi arestat” este un asemenea exemplu: îi pregătea
pe protestatari, să știe la ce se pot aștepta, inclusiv la torturi și execuții,
astfel încât să-și domine mai ușor frica.
Dar, frecvent,
comunitatea internațională a ignorat mișcarea pentru libertate, ajungând să
abordeze problema Siriei în termeni de: regim vs. Statul Islamic (trebuie să
alegem între asemenea talibani și teroriști?). Astfel a luat naștere Planet
Syria care continuă să activeze în ciuda violenței. În localitățile eliberate
de sub autoritatea regimului, se înființează organizații locale care luptă
pentru democrație, justiție și o societate pluralistă (fără vreo afiliere
tribală ori spirit sectar). Sunt create centre educaționale și pentru
drepturile femeii. Apar graffiti, pamflete, reviste și posturi de radio. Doar
că bombele-butoi continuă să cadă și amenință societatea civilă emergentă.
Extremiștii și baronii războiului împiedică și ei activitatea. Societatea
civilă din Kafranbel este un exemplu pentru toți, cu atât mai mult că operează în
condiții inimaginabile, cu 50 de cutremure pe zi din cauza bombelor-butoi, cu
atentate, răpiri/arestări (urmate de torturi până la moarte). Din păcate, media
occidentale nu transmit suficient atrocitățile regimului și eforturile de
construcție a societății civile.
Și că vorbim
de media și comunicare, iată ce ne spune o jurnalistă siriană, Doha Hassan,
aflată în Berlin ca refugiată. Deși a ajuns la Berlin de patru luni, încă nu
s-a obișnuit, se confruntă cu un sentiment acut de dezrădăcinare și tânjește
după un mediu familiar. Când merge cu metroul, dă muzica la maxim, încearcă să
respire adânc și deschide pagina de Facebook cu evenimentele interne siriene,
pentru a se ține la curent, a nu pierde contactul cu țara (funcția fatică) și a
păstra ceva familiar în noua ei viață. Înțelege semnele de la metrou, dar nu
vorbește limba germană. Mai are mult până să se adapteze. Nici măcar nu e prima
renaștere: i s-a mai întâmplat în 2012, în Siria, când a trebuit să învingă
tăcerea... tăcerea pumnului în gură și propria alienare și să înceapă o altă
viață. Intră, așadar, pe pagina de Facebook și citește, deodată, că regimul a
arestat-o pe prietena ei din Damasc, Lana Mardani care oferea ajutoare
umanitare copiilor. Faptele bune se condamnă, iar cele rele se premiază. Recitește
mesajul de mii de ori, apoi aleargă pe străzi bezmetic, disperată,
neputincioasă și chiar atunci e interceptată de autorități pentru a discuta
despre actele ei de refugiat. Ce mai contează niște hârtii?
Se simte
într-o comă cognitivă, nu mai poate să scrie. Insecuritatea prezentului și a
viitorului atât în Siria, cât și în Germania ca refugiată o neliniștesc și o înspăimântă.
Este singură și neajutorată, nu mai știe exact cine este și ce va deveni.
Mahmoud, un supraviețuitor al închisorilor regimului, o încurajează să uite și
să o ia de la capăt, deși el însuși își reprimă sentimentele, iar asta îi
accentuează furia și înstrăinarea. Nu s-a întâmplat nimic, a fost doar un
coșmar, iar coșmarul e un vis, logic, nu? Alți prieteni se gândesc mereu la
Siria ca ea și consideră că trebuie să aibă răbdare: într-o zi, se vor
întoarce. Și totuși, până atunci, trebuie să încerce să se adapteze, adică să
înceapă o nouă viață pe o altă planetă: ”Suntem 4 milioane de sirieni refugiați,
aflați în exil. Indivizi afectați, suferind adânc în interior. Traumele fizice
și mentale ne copleșesc din toate părțile. Suntem victimele represiunii,
arestărilor, distrugerii, morții. Am fost vânați și hingheriți. Suntem forțați
să ne construim o nouă viață în mijlocul unei realități străine și ostile.
Suntem forțați să ne adaptăm ca și cum tot ce am experimentat a fost numai un
vis, un fel de coșmar. Ca și cum nimic nu s-a întâmplat. Ca și cum nimic nu s-a
întâmplat vreodată la noi în țară. Trebuie să renaștem pe o altă planetă.”
Și o altă
experiență a exilului și a reîntoarcerii, povestea lui Mahmoud Abdel Rahman. Acesta
a participat la protestele democratice, a fost activist media (a filmat și a
pozat), apoi a părăsit țara din cauza războiului. S-a întors la Aleppo, nesigur
pe sentimentele sale (dar mai simte oare ceva?), cu privire la prezent și
îndeosebi la viitor (care viitor?). A trecut cu greu granița, iar mama a plâns
de fericire când l-a revăzut (nu înțelege de ce, ar fi trebuit să fie
îngrijorată pentru viața lui). S-a simțit străin și rătăcit când a ajuns, își
pierduse sentimentul apartenenței la oraș și comunitate. Nu e acasă nici într-o
tabără de refugiați, nici în Siria. La prima bombă-butoi, a tresărit, însă
frații l-au încurajat: o să te obișnuiești. Trebuie să te obișnuiești cu frica,
agonia, neputința, căderile (la propriu și la figurat, căci sunt 50 de
cutremure pe zi care-ți fărâmă casa, corpul și sufletul), resentimentele și incertitudinea
viitorului. Trebuie să te obișnuiești cu moartea. Și, mai rău, cu absența
oricărei perspective (știm și noi, în România).
S-a întors nu
de dor, nu din credința în revoluție, nu din solidaritate cu
țara/comunitatea/protestatarii, ci din vinovăție. A înțeles că trebuie să
revină când a văzut imaginile masacrului de la Douma de care e bântuit. Îl aude
și îl vede pe bărbatul care plângea, disperat să-l ia cineva de-acolo, împreună
cu familia sa, deși nu mai crede în nimeni și nimic și, de fapt, nu mai
așteaptă nimic. Cum îți poți reprima lacrimile și țipetele și poți purta un
dialog rațional, civilizat în mijlocul nebuniei și barbariei bombelor-butoi? Copiii
morți îi apar mereu în minte și-l condamnă: ai aprins focul revoluției, acum
totul arde și tu ai fugit și ne-ai lăsat pe noi aici. Ai plecat nu pentru că nu
ai crezut că țara se va schimba, ci pentru că te-ai schimbat chiar tu. Ai făcut
exact ceea ce i-ai acuzat pe ceilalți că nu e bine să facă, ai afilieri și
puncte de vedere absolutiste, intolerante pe care le criticai înainte. Și, oricum,
noi nu contăm pentru tine. Uneori îi vine să-i distrugă pe toți cei care nu
cred în revoluție, căci revoluția nu trebuie să fie umană, ci să-și atingă
scopul, indiferent de mijloace. Și cum poți să mai crezi în umanitate când
aceasta te lasă să mori și te privește murind? Și asta e o banalitate
ultramediatizată. Ne-am obișnuit. Cu moartea, poate și cu răul. Atunci îți vine
să arunci tot în aer. Fie și ca să nu mai sufere nimeni. Și nici tu.
Și măcar dacă
ar fi o sinucidere în masă ori un dezastru natural! ”Catastrofa siriană putea
fi prevenită dacă linia roșie a umanității era ”protestatari uciși” și nu
”copilași refugiați înecați”. (Iyad El-Baghdadi, unul dintre liderii Primăverii
arabe din Emiratele Arabe Unite).
Închid știrile
și netul, nu mai vreau să aud și să văd nimic. Îmi vine și mie să arunc tot în
aer. Trântesc capacul laptopului și dau fuga la bucătărie să beau o bere. Promy
(titanul Prometeu, prietenul și eroul meu) e deja acolo. Fumează în tăcere acum
și, din când în când, își suflă bretonul cu furie. El are motivele, ocazia și
resursele să se răzbune și totuși nu procedează așa... ca bărbații ăștia
adevărați care se luptă cu titani în lanțuri, femei însărcinate și bebeluși,
tovarăși-zei, talibani și teroriști-șefi precum vechii stăpâni ai Olimpului, nenea
Cronos, verișorul Știi Tu Cine-Zeus și nepoțelul Hermes, călăii săi și ai lumii
întregi. Și, dacă cei din Olimp nu mai sunt decât în coșmarurile noastre și în
sistem (unde mai bântuie fantomele lor), pe pământ au rămas încă destui creați
parcă după chipul și asemănarea lor. Și, oricum, n-are rost să arunci totul în
aer, nu rezolvi nimic astfel. Nu poți recupera nimic din ce ai pierdut (și tot
pierzi, însă cei care pierd câștigă în cele din urmă). Și noi mai mult iubim
decât urâm lumea asta și ne-am sacrificat pentru ea, indiferent dacă merită. Și,
dacă nu mai simțim iubirea, ne prefacem că ne pasă. Nu suntem proști de dăm din
abis în abis? Dar ce mai contează?
Și aici, în
Olimp, la doi ani jumate de la revoluția noastră democratică, încă ne
confruntăm cu instabilitate, inclusiv lovituri de stat și răpiri. Parcă Promy
nu a dispărut deja prea mult, de nu știu câte ori, niște mii de ani la rând,
premiat pentru fapte bune și opere subversive (științe, arte, focul sacru
dăruit oamenilor) cu lanțuri, piroane, bestii antropofage, furii, fulgerașe,
ger și jeg. Și abandonat pe Elbrus. Dulce exil! Afla de ce anume e vinovat (fie
și că a distrus planeta Krypton a lui Superman sau a violat Leviathani) după ce
era condamnat. Își dorea uneori să vină cineva să-l scuipe și să urineze pe
rănile lui, doar-doar i-or acorda atenție, dar, la un moment dat, uitau până și
de el. Și uita și el (nu mai înțelegea nimic, ajungea în stadiul de legumă
putrezită, nimeni nu-l putea recunoaște și nici el pe nimeni, însă coșmarul
continua). Într-un final, îi era indiferent dacă trăiește sau moare, numai că
ambele erau imposibile. Și supraviețuirea nu e viață.
E momentul ca
Promy să fie prezent. Din păcate, nu te lasă nici în ziua de azi să respiri. Încă
nu avem parte de un minut de liniște fără să numărăm secundele. Iar justiția nu
e deocamdată funcțională, la fel ca în România (ce să mai vorbim de Siria?). De
câțiva ani încercăm să avansăm cu dosarul lui Apollo și să obținem condamnarea
lui penală. Apollo a fost cândva o persoană de treabă și un artist talentat,
însă s-a rinocerizat. Este și el, cumva, o victimă a sistemului. Procesul de
degradare a început când și-a confecționat o diplomă din pielea jupuită a a
intelectualului Marsias, inventatorul flautului și un artist mai talentat ca
Apollo, în memoria căruia Promy a compus o simfonie anul trecut. Apoi Apollo și-a
(tot) dedicat singur ode și asemenea diplome până și-a pervertit și pierdut
talentul. Cu doi ani și ceva în urmă, a fost pe punctul de a-și produce astfel
de diplome din pielea întregii noastre echipe. Nici până acum nu a fost
condamnat, deși sunt opt mărturii la dosar, cine ia în considerare viermi de
trădători, câini de teroriști, porci de violatori și legume împuțite de
pușcăriași, unii dintre ei, intelectuali? Și, culmea, mama lui Promy, Temis
(care s-a târât în genunchi de nenumărate ori pentru frații, copiii și nepoții
ei, precum și pentru alții condamnați pe nedrept) e zeița justiției.
Mâțele râcâie
la ușă și apoi îmi sar în brațe. Le dau jos, nu le mai suport, mă zgârâie și îmi
sfâșie pielea. Jupoi, la rândul meu, etichetele de pe sticlele de bere și foliile
de aluminiu de la medicamente. Pielea mi se duce fâșii. Sufletul și el. Așa e
mereu. Haideți, veniți toți și faceți-vă o diplomă din pielea mea, înrămați-o
frumos și pe urmă înfulecați-mi organele... dacă nu vă e prea scârbă! Lăsați-l
pe Promy și pe toți ceilalți! Nu vă mai atingeți de nimeni! Aș vrea să-i spun
lui Promy că-l iubesc atât de mult încât îi calc și tricourile lui albe
enervante, deși nu am atâtea păcate să ispășesc, și chiar i le port, iar Promy
să-mi răspundă că mă iubește atât că îmi permite să fac asta. Ba îmi oferă și
Maretti cu pizza. Dar nu mai avem chef de nimic și nu mai vrem nimic. Suntem
paralizați iar în Zid, sfârtecați de piroane, arși de bombe-butoi, fulgerașe și
flegme divine, înlănțuiți de stăncă, festinul bestiilor antropofage și pielea
și sufletul curg din noi, fâșii-fâșii, la nesfârșit. Suntem din nou singuri pe
cruce, cu toate că stăm unul lângă altul și suntem devorați împreună.
Iremediabil singuri. Și constatăm toate astea nu ca pe o fatalitate, ci ca pe o
lege a firii (mă rog, a nefirescului, a absurdului), o normă a anormalului pe
care o respingem doar formal, din inerție.
Cu un gest
abrupt, înecându-se și tușind, fără să-mi arunce vreo privire, Promy își trage
căștile și începe să asculte ”Marșul Funebru” de Chopin. Să mai fie și muzică,
nu doar urlete și tăcerea pumnului în gură. Dar asta îl face și mai invidios, iar
furia și frustrarea cresc sălbatic, halucinant, pe punctul de a dezlănțui un
incendiu Colectiv universal. Tresare spasmodic, corpul i se cambrează, își acoperă
fața cu bretonul negru, lung, filat, asimetric și îndreptat cu placa, însă stropi
de transpirație îi picură pe palmele încinse (pe care nu-mi permite să le
ating). Într-un simulacru de sinucidere, își strânge cablul de la căști în
jurul gâtului alb, înalt, ca de marmură. Îl las. Știu că nu e momentul pentru
un sărut gay, salvator de la un Don Quijote-fantomă castrat și fără vise. La
fel ca frații și copiii noștri din Siria, nici noi nu mai așteptăm vreo
salvare. Stăm unul lângă altul, în tăcere, crispați, fără să ne atingem, ca
două lumânări stinghere și străine, stinse subit pe tortul aniversar al unui
băiețel din Aleppo, înainte de a fi suflate vreodată și amestecate bizar cu
cremă de ciocolată, frișcă, sânge, limfă și fragmente de organe. ”Soft
politics”. La urma urmei, nu suntem refugiați, nici imigranți, ci împuțiți de
pușcăriași, viermi de trădători și câini turbați de teroriști. Nimeni nu ne
vrea și nici noi nu vrem nicăieri. Casa de copii ”Pământ” nu e acasă. Ne
prăbușim în întuneric, ca prin vis, fără să ne mai pese de nimic. Muzica s-a
terminat. ”When the music’s over / turn
out the light”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu