Dooor de copii, fie ei și cei cu părul alb de la FR...
Zilele alea extraordinare de la seminarii... Zile de revelații, zile de descoperiri...
O puștoiacă de la anul I cântă muzică pop, nu a spus nimănui până atunci, abia
acum se destăinuie, colegii îi caută melodiile pe youtube și le pun în timpul
orei, iar ea plânge și intonează refrenele live, în clasă, iar în pauză ne
povestește despre câinii vagabonzi pe care i-a salvat și i-a adoptat. La alt
seminar, aflu că eu și încă vreo 6-7 copii de la anul II ne-am făcut tatuaje la
același tatuator ”de lux” din fundul unei curți mizere din Militari, cu aceeași
ofertă Zumzi: 57% reducere pentru 30 de centimetri pătrați! Zilele când unele
fete veneau după mine la toaletă sau pe scări să-mi destăinuiască probleme de
la job ori de acasă; uneori, incredibil, chiar întrebau lucruri legate de
materie (sau făceam conexiunea ad-hoc). Lucrarea excelentă de la master care
m-a teleportat din ”camera 101” în ”Camera din Zonă” (din filmul ”Călăuza” al
lui Tarkovski), adică în golfulețul meu paradisiac din Vamă. Seminarul la care
am văzut filmul ”Me and Orson”
(despre Orson Welles), singurul film pe care l-am vizionat integral în ultima
jumătate de an (pe restul le-am urmărit fracționat, câte 10-15 minute, o dată
la câteva zile). Aș vrea să-i văd chiar dacă moțăie prin clasă sau chicotesc și
vorbesc despre orice altceva decât temele cursului, iar când îi apostrofez îmi
aruncă privirea aia de cățeluș, inocent-rugătoare și în același timp șugubeață,
de animăluț care știe că face mereu prostioare, dar e prea drăgălaș ca să fie
pedepsit. Aș vrea să mai văd o dată privirea aia de cățeluș, multiplicată parcă
la nesfârșit... Ochii mari și inocenți din portretele de copiii ale lui
Tonitza...
Interesant, citesc acum despre școlile private de pe
vremea lui Orwell... ”O fată de preot”:
o fată respectabilă, educată, fiica unui preot anglican dintr-un mic orășel,
săracă, dar foarte muncitoare, credincioasă și împăcată cu sine și cu viața ei,
ajunge pe stradă (”homeless”) din
cauza unor bârfe (total deplasate și inflamate de tabloide) despre presupusa ei
relație cu un pictor. După mizeria, frigul, foamea și umilințele de pe stradă,
după repetate încercări de a lucra ca servitoare măcar (fără recomandări și cu
un accent enervant de educat!) și de a se caza undeva (fără bagaj, ca o
curvă!), fata e recuperată de la închisoare (unde ajunsese pentru cerșit) de un
unchi bogat care vroia s-o ajute... să dispară ca nu cumva să se amplifice
scandalurile. Care era cel mai bun mijloc de a o face să dispară? Păi s-o
angajeze profesoară pe undeva, pe la o școală privată. În doar o singură zi, cu
o șpagă de 5 lire.
Iar la școala privată din anii ’30 de pe vremea lui
Orwell totul se învârtește în jurul banilor, nimic altceva nu contează. Scopul
școlii e încasarea de taxe, așa spune directoarea. Iar copiii au regim
diferențiat: cei bogați, buni plătitori de taxe, trebuie tratați mai bine ca
ceilalți (dar, de bine, de rău, vin la școală). Dacă cei bogați fac vreo prostie
(pun pioneze pe scaunul profei, îi dau foc la rochie etc.), profa nu trebuie să
vadă nimic iar, dacă e prea frustrată, trebuie să-i pedepsească pe cei mai
săraci pentru asta.
În ce privește disciplinele predate, profa e cel puțin la
fel de norocoasă ca mine. E anunțată inițial că are de predat franceza... da,
franceza, engleza, latina, greaca, caligrafia, istoria, geografia, științele
naturii, mate, fizică, muzică, desen etc. Trebuie să lucreze nonstop, preia
chiar și treburi administrative și gospodărești. Profa se teme că nu e
calificată și că nu are timp să le pregătească pe toate. Dar grijile nu sunt
chiar așa de întemeiate. Copiii nu știu absolut nimic (strămoșii englezilor
sunt Columb sau Napoleon, în America se merge din Europa cu trenul, soarele se
învârtește în jurul Pământului etc.), au memorat mecanic câteva lucruri în
franceză și transcriu la nesfârșit compuneri siropoase (cu floricele și
păsărele) pentru a face impresie părinților (că doar ei plătesc), iar
materialele didactice sunt puține și depășite (bine că nu sunt ”copy-paste”).
Dar scopul școlii nu e să înveți ceva pe cineva, ci taxele. Banii. Ce
revelație! Doamna directoare n-a citit niciodată o carte și se laudă cu asta.
Ba chiar o apostrofează pe profă când o vede cu un roman, într-o seară de
weekend: ”Păi, ai timp să citești?” Directoarea monitorizează permanent profii
(adică pe profă, că alții nu-s), o urmărește peste tot și dă buzna în ore sub
diverse pretexte. Iar notele sunt... de la ”excelent” în sus (părinții vor să
vadă rezultate). Dar, culmea, profa vrea să rămână acolo.
Oare ce o motivează? Copiii, ce altceva?! Vrea să îi
lumineze măcar un pic, să le deschidă mintea și să creeze o atmosferă mai
umană. Parcă le-am mai văzut pe-astea pe undeva, chiar recent. Într-o formă
încă mai aberantă. Nu cred că suport să citesc mai departe. Fac totuși un efort
să continui. Profa crede că acești copii nu sunt proști, ci doar imbecilizați
de o manieră stupidă de predare, încearcă să fie ea altfel, să producă o
schimbare în stilul de predare, benefică pentru copii, care să-i trezească din
letargie: cumpără manuale și materiale ilustrative atractive din amărâtul ei de
salariu, îi implică pe copii în jocuri educative interactive (de pildă,
construirea hărților din plastilină și realizarea unor tapete cu imagini din
istoria lumii), îi provoacă să gândească, le citește Shakespeare și comentează
împreună la ore etc.
Totul bine și frumos, dar până când? Părinții sunt foarte
deranjați de Shakespeare (din cauza potențialului impact negativ asupra moralității
copiilor) și, în general, de întreaga literatură (cine are nevoie de
literatură, asta doar pervertește mințile) și doresc să se revină la
compunerile cu păsărele și floricele, precum și la nesfârșitele exerciții de
caligrafie și de aritmetică. După o ”ședință” dură cu părinții, patronată de
directoare, profa, umilită și disperată că-și pierde jobul, în cele din urmă se
conformează. Revine la metodele și materialele didactice anterioare și își
asumă un rol autoritar față de copii. Ajunge chiar să bată copiii. Treptat, se
dezumanizează, își pierde credința, visele și inocența, iar lumea întreagă
devine lipsită de sens pentru ea. Trăiește doar în așteptarea zilei de salariu.
Interesant că nu se dezumanizează când e pe stradă, moartă de foame și de frig
(redusă la necesitățile biologice). După șocul din stradă, își revine aproape imediat,
în schimb, umilințele și conformismul o fac să se degradeze extrem de rapid.
Mizeria morală e mai rea decât cea fizică. Cu toate compromisurile astea, e
dată afară într-un final: o altă profă care adusese câțiva elevi de la o școală
în curs de destrămare e recompensată cu jobul ei. La urma urmei, doar banii
contează, nu?
***
Hotărâtă să merg mai departe pe calea instituțională,
indiferent de rezultate, mă adresez mai întâi forurilor academice. Să vedem
care sunt și ce atribuții au. Consiliul de Etică și Management Universitar
(CEMU) avea înainte atribuții pe probleme de încălcare a normelor deontologice,
dar acum nu mai e funcțional. A durat vreo două zile până am identificat un
birou competent și o persoană de contact. Noi nu știm, dar vă facem legătura
la, nici noi nu știm, dar vă dăm pe, noi înainte ne ocupam, dar ne-am
desființat, dar vorbiți cu, noi, nu, de-abia ne înființăm, nu ne cunoaștem
atribuțiile, dar încercați la, noi suntem în proces de restructurare, mai bine
nu vă încurcăm, dar putem să luați legătura cu, noi nu știm, dar vă facem
legătura la... Și tot așa. Până la urmă găsesc o persoană de contact: doamna X
de la Consiliul de Etică (ANCS). Evrika!
Scriu declarația și copiez înregistrarea pe un DVD, apoi mă duc val-vârtej la
Consiliu.
La poartă, aflu că ANCS e la 4; întâmplător sau nu, etajul
nu figura în adresă. Iau liftul, cobor la 4 și încep să mă interesez de doamna
X de la Consiliul de Etică. Străbat aproape tot etajul, nimeni nu știe nimic.
La ultimul birou, cineva îmi spune prietenos, cu un zâmbet larg de ”smiling
face”: ”Da’ de ce mai căutați? Mai bine renunțați!”. Cum o astfel de atitudine
responsabilă nu face decât să mă impulsioneze, las etajul 4 și mă mai duc o
dată la portar. Sigur, ANCS e la 4, doar la 4? Da, sigur. O să încep ca Asterix
și Obelix (în ”Cele 12 munci ale lui Asterix”) să străbat clădirea în lung și lat,
căutând formularul 838 până o iau razna? Să le cer și eu ceva care să-i
încurce, gen formularul 839 conform noii circulare B65, cum au procedat Asterix
și Obelix?
Întâmplător, cineva din clădire mă vede întrebând la
poartă și-mi spune că ANCS are birouri și la etajul 2, așa că o iau de la
capăt. În sfârșit, cineva de la etajul 2
știe de doamna X și mă trimite spre biroul dumneaei. Doamna nu mai este
disponibilă, dar, din fericire, mai e cineva în birou. Mă întâmpină cu același
zâmbet larg de ”smiling face”, îmi înregistrează sesizarea, ia DVD-ul și-mi dă
un număr de ordine, apoi își ia la revedere. Păi, și cum comunicăm, cum mă veți
informa despre avansarea anchetei? Nu-mi dați un număr de telefon, un mail,
dacă nu o carte de vizită? Nu ați lăsat mailul dvs.? Ba da. De ajuns, nu mai
trebuie nimic, vă contactăm noi. Plec zâmbind și eu la fel de prietenos, doar
n-o să-mi pierd acum ”smiling face”-ul. Am senzația că nu o se atingă nimeni de
materiale nici peste o lună, poate că nu o să citească nici titlul plângerii,
darămite să asculte înregistrarea și să demareze ceva. Dacă mă duc peste 4-5
săptămâni să verific stadiul de evoluție a anchetei, probabil că doamna X va fi
deja disponibilizată, transferată sau promovată, iar biroul dispărut complet. Fantomele
continuă să bântuie. Încă un număr de iluzionism sau de magie neagră. Cu
siguranță, va rămâne numai surâsul prelung ca zâmbetul Pisicii de Cheshire din ”Alice
în Țara Minunilor”, după ce totul s-a volatilizat.
Dacă sesizarea la ANCS e mai curând de uz intern,
academic, fără valoare juridică, asta penală e foarte serioasă. Am consultat și
un avocat în problema plângerii penale. O fostă colegă de liceu, avocată, s-a
uitat pe toate materialele împreună cu un coleg specialist pe penal și apoi m-a
sunat. Mi-a spus cu o voce caldă, dar îngrijorată:
– Draga mea, oriunde într-o țară europeană civilizată
(dar Românica unde-o fi oare, și încă de câțiva ani buni?) ar fi absolut evident,
iar proba este relevantă, deși nu se acceptă la noi întotdeauna înregistrările,
dar, sincer, aici, noi nu recomandăm, colegul meu a zis ”las-o baltă”, da,
riști să ajungi la închisoare și să nu se rezolve nimic. Aici nu contează
probele, ci șpaga și influența.
A doua zi, mă duc să mă întâlnesc cu avocatul care a zis ”las-o
baltă”. Zâmbește și el, cu o ușoară condescendență și cu un aer de expert. Știe
el bine, e pățit, a văzut multe. Păi, cu plângerile astea de uz intern,
academic nu rezolvi nimic, evident, dar tu du-te mai departe: mergi și la
Minister, și la comisia prezidențială, și la președintele universității și pe
unde mai vrei tu. Îți faci datoria, îți liniștești conștiința, să nu zici că nu
ai încercat nimic. Șanse, nu. Oricum, mai aștepți o lună să vină răspunsul de
la toate consiliile și comisiile, înainte să faci altceva. Dacă vine... Foarte
probabil, nu. Mai departe, pe penal... Cu DIICOT ar mai fi ceva, dar probabilitatea
să demareze ancheta e mai scăzută: nu-i chiar de competența lor, dar putem să
încercăm; apoi, când se stârnește DIICOT, curăță tot, da, și pe tine, faptele
sunt incriminatoare. Cu poliția e și mai rău: plângerea ta penală n-o să aibă
niciun rezultat, dosarul lor o să se îngroape, în schimb, vor face și ei
plângere penală contra ta și tu vei ajunge la închisoare pentru fals, uz de
fals și abuz în serviciu. Șpăgi, telefoane date de persoane importante, pile,
normal. Anchetă care poate să dureze și peste 10 ani. Te face din om neom. Polițiștii
o să spună că tu ai cerut șpagă pentru note și că ai șters notele pentru că nu
ți-a convenit aranjamentul cu studenții sau cu conducerea (adică secretara?!). Ori
i-ai șantajat pe studenți pentru șpagă și ești doar tu implicată, ori ai intrat
în conflict cu mafia din facultate (din care făceai și tu parte) și te-ai dus
cu plângerea ca să te răzbuni. Ei nu gândesc în termeni de ”conștiință”, nu
știu conceptul. Nicio șansă. Nu vei obține nimic, doar că vei ajunge tu la
închisoare.
Stai puțin, am mai auzit o dată discursul ăsta. Doar că
era completat cu distrugerea facultății în momentul demarării anchetei! Din nou
Zidul? Avocați cu ”smiling faces” și polițiști fără ”smiling faces” care
gândesc doar în termeni de șpagă/bani, putere, conflicte, răzbunare? ”Polițist
adjectiv”... era filmul lui Porumboiu despre un polițist tânăr care încerca
să-și păstreze conștiința și relativa autonomie (acoperind un puști consumator
de iarbă pentru a nu-i distruge viața). Până la urmă nivelat și înghițit de
sistem. ”Another brick in the wall”. Am
ajuns să prevăd în detaliu tot ce mi se va spune și mai ales recomanda? Sunt o
Casandră nebună, inadaptată și isterică ce anunță, singură împotriva tuturor,
sfârșitul Troiei sau doar al meu? Îmi vine să mă arunc pe geam de la biroul
avocatului. ”A tout le monde, a tout mes
amis/ Je vous aime, je dois partir/ These are the last words / I’ll ever speak
/ They’ll set me free”. Vreau să ies. Nu știu exact pe unde: mă tentează
atât geamul, cât și ușa. Parcă mai mult geamul. O gură de aer! Sau de fum. Optez,
deocamdată, pentru ultima.
Știu, nu e deloc recomandabil, cu toții aveți dreptate.
Și atunci, să ascund astfel de lucruri (de natură penală)? Să mă limitez,
”stimabile” fantome, la sesizarea ”prezidenților” unor ”comitete și comiții”? Până
acum, am promovat întotdeauna reclamațiile și sesizările, de la cele mai mici
lucruri (poate simple greșeli, fără rea voință) la cele mai serioase, în ideea
de a nu eluda problemele și de a nu aplica așa-zisa soluție ”merge și așa”. Dacă
”ne facem că” nu vedem o problemă, asta nu înseamnă că se rezolvă de la sine.
Problema nu dispare, dacă o ignorăm. Dimpotrivă, se poate agrava. Dacă renunț
la acțiunea penală, înseamnă, din nou, că mă reneg pe mine. Nu mai sunt eu
însămi, încep să mă transform. Într-o fantomă cu ”smiling face” sau într-o
cărămidă în Zid, iar 2+2 îmi vor da atât cât vrea Big Brother. Să mai încerc o
dată să fac ce trebuie, nu ce e recomandabil? De fapt, nu prea am făcut în
viață ceva recomandabil. Altfel, eram eu secretara, ”stăpâna” și nu ”sclava”
obraznică și nerecunoscătoare.
Atitudinea asta defetistă, indiferent ce formă îmbracă
(de la discretul și sublimul ciobănaș mioritic, la văicăreții permanent sabotați
de structuri oculte gen Vadim ori la Miticii mai spirituali și versatili care
se rezumă la ”hazul de necaz”), uneori mă scoate din minți. Totul e de căcat, suntem
condamnați din start, n-avem nicio șansă, deci nu trebuie să facem nimic. Fatalism,
victimizare și renunțare. Pesimism și negativism. Înghețare în proiect. Absența
încrederii. O societate veșnic anomică, fără reguli și repere, haotică și
alienată. Chiar presupunând prin absurd că totul e de căcat și nu putem schimba
nimic, de ce trebuie să aveam atitudinea asta? Nu putem lupta, fie și fără
șanse, dar cu pasiune, cu plăcere, cu dăruire, cu entuziasm, cum spunea Churchill
la începutul celui de-al doilea război mondial?
Sau măcar să dansăm dezlănțuit, dionisiac, când vine
dezastrul, ca Zorba Grecul după prăbușirea minei? Apropo, în acest caz, eu sunt
Dezastrul. Se pare că nu pot fi oprită. Un dezastru regenerator, urmat de
recuperarea ordinii. Hei, Big Brother, lumea ta e haos organizat, raționalizat
și ubicuu. Principiul II al termodinamicii accelerat. Entropie, moarte termică.
Hai, încearcă să mă dizolvi și pe mine... Poate că o să mă descompun, o să mă
topesc, o să dispar. Nu-i nimic, după moarte este înviere.
Indiferent ce se va întâmpla, voi dansa.
***
Bine, am ales să merg mai departe cu plângerea penală, dar
trebuie să aștept măcar o lună feedback-ul improbabil de la forurile academice.
Oricum, nu vreau să mă suprapun peste vizita comisiei ARACIS la facultate. Nu
vreau să inoportunez procesul de evaluare sub niciun aspect. De fapt, e o
problemă serioasă de resurse umane, de ”cadre”, cum se spune: încadrarea
trebuie să fie de minimum 70%, cred că era în jur de 30% cu mine cu tot (ceea
ce, bineînțeles, mi se poate imputa, fără rezerve). Dacă se face o anchetă,
profii implicați sunt suspendați, așa că mai scade un pic procentajul. Da’ până
acum cum s-a reușit acreditarea? Mă voi interesa, totuși, când vine ARACIS-ul.
Și cum să întreb: ”Domnule Zombie, dinozaur comunist, sociolog copy-paste și
mafiot, vă rog frumos să-mi spuneți când vine ARACIS-ul”. Iar răspunsul o să
fie de genul: ”Madame Dezastru, sociolog catastrofic, nebună, hoață,
mincinoasă, sclavă obraznică și nerecunoscătoare, vă rog să mă credeți că habar
n-am”. Nu, fără etichetări. Un ton cât mai decent și neutru. Îmi fac curaj și
scriu. Răspunsul e, într-adevăr: nu știm exact, de-abia se depune dosarul de
evaluare peste o săptămână. Voi mai aștepta atunci minim o lună, confirm eu.
În sfârșit, chiar ieri seară, o altă atitudine: o reacție
umană, empatică care mi-a dat iar încredere. Am sunat la un ONG (focusat pe
drepturile omului), unde am colaborat ca voluntar, ca să le povestesc și lor ce
s-a întâmplat și ce intenții am, iar colega de acolo m-a încurajat: da, e greu,
dar nu renunța, te ajutăm și noi cu un sfat și potențiale contacte. Nu-mi vine
să cred. Dacă mi-ar fi spus doar că mă înțeleg și să nu renunț, era suficient.
Nu așteptam mai mult. Nici măcar susținere, doar un strop de empatie.
Mai am o prietenă care empatizează cu mine, tot o nebună,
normal. Ea mi-a adus aminte de poezia lui Macedonski, ”Noapte de decemvrie”, i
se potrivește și ei foarte bine. Emirul ardea de dor, tânjea după Mecca. Dorul
răvășitor, autodevorator, de absolut... A renunțat la tot, a ales calea cea grea și
merge pe ea către Mecca. Drumul spre paradis trece prin infern, prin focul
deșertului, prin praf și arșiță. Chinuit de sete, de foame, de oboseală, de năluci,
emirul merge mai departe, nu se oprește: chiar dacă va fi înghițit de deșert,
va ajunge la Mecca cerească. Cea de aici nici nu mai contează. De fapt, nu are
importanță dacă ajunge sau nu la Mecca terestră. Important e că e pe drum spre
Mecca.
***
Da, merg spre Mecca, dar, invariabil, mă tot izbesc de Ziduri. Ce să fac ca
să dispară Zidurile? Să stârnesc o revoluție? Astea se fură. A mai auzit cineva
de o revoluție care să nu fie furată? Să produc un război? Păi, războiul e
complicat, implică ”pagube colaterale”. Asta am auzit-o la NATO, întotdeauana
când demara și conducea un război pentru stabilizarea unei zone tensionate. Da,
sunt și ”pagube colaterale”, e inevitabil. Potrivit studiilor, în războaiele
”chirurgicale”, dronele ucid mai mult civili (88%) decât teroriști (12%). Civili
– copii, bătrâni, mămici... Nu, fără pagube colaterale... Să arunc în aer
Zidurile? Nu știu, poate că nici nu e nevoie. Nu sunt nici măcar ziduri de
cărămizi, ci unele de paie pe care aș putea să le spulber dintr-o suflare, precum
casa de paie a primului purceluș din povestea cu lupul și purcelușii. Eu sunt
”lupul cel rău”, bineînțeles. Pot să suflu casa de paie în două secunde,
fluierând. ”Eu când vreau să fluier, fluier.”
”Cui i-e frică de lupul cel rău?” Păi, cred că secretarei îi e frică. A
spus că are coșmaruri de când am șters notele. Nici ea nu mai doarme bine. Se
trezește noaptea urlând că a venit nebuna și i-a șters toate cataloagele.
Toate! Șterse complet. Blank. Albe ca
zăpada. A, aș putea să termin cu Zidurile altfel. Să le șterg. Cu pixul ăla
care șterge orice. Hm, nu prea mai vreau să-l mai văd, sunt traumatizată... Ei,
dacă eu sunt marcată, oare cum o fi ”stăpâna”? Cred că face stop cardiac dacă
mai vede un pix de-ăla în birou la ea. Ce-ar fi dacă aș șterge-o pe ”stăpâna”
asta cu guma de la pix? Așa cum m-a șters ea de peste tot, din documentele de
pe site, într-o singură zi. Completely
erased.
Am primit un sfat și de la mâța mea. Ea e o ființă superioară, un guru
adevărat. Natural born Guru.
Kiry-Kiry (sau Guru), pisica mea neagră (cu lăbuțele și burtica albă), adoptată
din Vama-Zonă de la o terasă și hrănită cu laptele meu de la cafea, nu miaună
aproape deloc, zici că-i ”pe silent”. Poate că meditează. I se aude gurița doar
în cazuri extreme, mai exact atunci când îi închid ușa în nas, blocând-o cu un
scaun și mă duc la culcare. Ea nu stă să râcâie la ușă, ci miaună sfâșietor și,
în același timp, își calculează cu precizie mișcările astfel încât să apese pe
clanță și să împingă scaunul. Reușește de fiecare dată să deschidă.
Mai mult, câteodată pe Guru o scoate din minți ușa închisă de la intrarea
în aparatament. Cheile sunt sus, la aproape doi metri, dar ea sare până acolo
și cred că mai are un pic și o să învețe să deschidă singură. Dacă-i scot
cheile, nu apasă pe clanță, ci caută cheile. Când le găsește, mă cheamă să mi
le arate, își freacă boticul de ele și mă privește cu ochi mari, rugători. Dacă
pun cheile înapoi în ușă, ea sare din nou, încercând să deschidă. Iar dacă las
cheile pe masă și înțelege că nu vreau să le pun la loc, începe să se izbească
de ușă cu furie. Azi noapte mi-a fost așa de milă de ea văzând-o cum se lovea
de ușă și cum plângea (am înțeles-o, la fel mă simțeam și eu), că i-am deschis
ușa. A ieșit imediat pe hol, iar eu am rămas în ușă. Mi-era teamă că fuge pe
scări. Dar nu, a mirosit doar un pic la ușa vecinului și apoi a venit înapoi.
Când a intrat în casă, torcea fericită. Nu vroia să fugă. Și nici ușa închisă în
sine nu o deranja, ci Zidul.
***
O zi-două, aproape împăcată, chiar dacă mi-e dooor de copii din ce în ce
mai mult. Am făcut ce trebuia, nu ce era recomandabil. Și continui. Ce dacă am
pierdut tot? Sunt liberă, mi-am recâștigat fața umană. Fie și pentru cinci
minute. Mai târziu nu știu ce va fi. ”Forget
domani / for tomorrow never comes”. Ascult Frank Sinatra și dansez. Mă
rotesc în cei câțiva centimetri pătrați liberi de lângă birou. Chiar dacă mă
lovesc, inevitabil, de pat și de scaune, simt că plutesc. Zbor. Efectul
Sinatra. Aș putea să evadez printr-un portal, să mă duc în golfulețul meu din
Vamă ori pe calea lunii pline, peste mare, într-o altă lume. „Let’s sharethe moonlight”. Să mă cufund
în uitare, iar valurile să mă mângâie și să-mi aline rănile. Să fug? Nu, rămân
aici. Sunt fericită așa.
După cinci minute de fericire, cinci zile de depresie... Totul s-a sfârșit.
”E doar un job”, așa spunea prietena care m-a recomandat, ”nu pune la suflet”. Doar
un job?! Pentru mine e lupta cu Big Brother, cu Zidul, cu sistemul, și nu în
ultimul rând cu mine însămi. Mi-am dat demisia cumva din motive personale, e
vreo problemă personală? Nu am scris asta nici în demisia oficială, deși domnul
decan insista s-o fac. Nu, nu sunt motive personale câtuși de puțin. Și,
totuși, mă afectează personal. Zidul mă apasă din ce în ce mai tare. Examenul
de lector nu va mai fi reprogramat niciodată, o să-și aducă oamenii lor, într-un
mod mai mult sau mai puțin transparent. Mișcarea de rezistență a fost o
prostie. Toate planurile mele anulate... Da, îmi făcusem planuri, nu știu de
ce, din când în când mi se mai întâmplă și... ”I found out how little I accomplished / All my plans denied”.
Iar cei care spun ”e doar un job, nu-l lua prea în serios”, de ce nu își
dau și ei demisia? ”E doar un job”, nimic mai mult.
Totul îmi aduce aminte de job: fluturași de salariu uitați prin portofel,
pe care mi-era rușine să-i semnez, așa sume fabuloase primeam (dar nu ziceam eu
că-mi place voluntariatul?), pixul care șterge, cărțile de vizită, cărțile
pentru școală, lucrările de la examen, fișele de prezență, mailurile,
contactele și mesajele din telefonul mobil... Și copiii! Dacă trec cu metroul
pe la Grozăvești, tresar, zguduită de spasme, și mă apucă plânsul, cu atât mai
tare cu cât sunt mai mulți copii în vagon. Mă uit la ei cum se foiesc, stau pe
chat la telefon, ascultă muzică, șușotesc sau fac gălăgie ca la ore, îi privesc
mistuită de dor, cu ochii în lacrimi, aș vrea să le vorbesc, să-i întreb măcar a
câta stație e ”Izvor”, dar buzele îmi tremură și nu pot articula niciun cuvânt.
Acum trebuia să fiu la oră, cu ei. Tocmai puneam stick-ul cu cursul în
PowerPoint în laptop, iar ei mă ajutau să conectez videoproiectorul,
murdărindu-se de praf împreună cu mine. Continuau să vorbească între ei și să
mă zăpăcească, iar când le atrăgeam atenția că ora a început, îmi aruncau
privirea lor de cățeluș.
Stau pe jos și plâng ore în șir. La un moment dat, lacrimile îmi seacă.
Parcă nici nu mai simt nimic. Nici dacă ascult nocturne de Chopin. De fapt, nu
am chef să ascult nimic, nu am chef să cânt, nu am chef să dansez, nu am chef
de nimic, nu vreau nimic. Doar să dispar. Complet. Completely erased. Șterge mai bine, ”stăpâno”, vezi că a mai rămas
ceva, vrei să te învăț eu cum se șterge? ”Comfortably
numb”, pe punctul de a intra în comă pentru o zi, o lună, un an, un
deceniu, un secol... Nu, nu vreau să intru în comă. Vreau să simt, fie și numai
durerea.
Nopți fierbinți, de zvârcoliri disperate, fără a închide un ochi. Cearceafuri
cleioase și fetide ca balele extratereștrilor din ”Alien”. Lumina intensă,
străină, ostilă, de OZN a plafonierei. Pereții devin incandescenți, iar
Zidurile de metal lichefiat se prăbușesc peste mine. Clanțele se fac tăioase ca
razele laser, îmi perforează pielea și orice ating mă curentează. Ceștile,
ibricele și farfuriile se umplu de țepi ca niște arici. De fapt, țepii sunt
pixuri care șterg, cu vârfurile ascuțite ca săgețile. Poate săgețile
”Omului-Indicator” din ”Pădurea fără rost” din ”Oblio” – maximum 20 de ”indicații
prețioase” cu totul, convenționale și derutante. Asta-i România, ăsta-i
sistemul, ce e corect, toată lumea face așa, las-o baltă, Madame Dezastru, o să
te obișnuiești... Orice scriu la calculator, se șterge în mod suspect. Mă uit
în oglindă și nu-mi mai văd fața.
Adorm, în sfârșit, pentru două ore și, surprinzător, nu am coșmaruri, ci un
vis frumos (asta mi se întâmplă o dată la zece ani). A fost odată ca niciodată,
că de n-ar fi nu s-ar povesti. A fost odată o profă-sclavă care, fără pistol la
tâmplă, a pus niște note false la cererea stăpânilor și apoi le-a șters din
proprie inițiativă. A stârnit, astfel, mânia stăpânilor care au alungat-o din cetate.
La început, au vrut s-o vândă, dar până
la urmă și-au dat seama că nu e bună de nimic, așa că, după câteva bice pe
spinare, au gonit-o pur și simplu. Cine ar fi vrut să cumpere o catastrofă de
sclavă? Natural born disaster. God created disaster (formula ”God created” e din filmul ”Me and Orson” – despre viața lui Orson
Welles, pe care profa îl văzuse cu copiii la un seminar: Orson le spunea
actorilor săi, pentru a-i încuraja în momentele dificile,”God created actors”).
Lăsată să descurce singură și confuzată de liberul arbitru (pe care nu-l
experimentase prea bine înainte), profa s-a gândit să facă petiții și plângeri
împotriva stăpânilor. Nimeni nu știa exact cum trebuie procedat și toți
anticipau consecințe fatale, așa că i-au spus ”las-o baltă”, o căuta cu
lumânarea. Ea s-a dus totuși. Între timp, colegii au aflat ce s-a întâmplat și
au organizat un mare protest, reușind să înlăture stăpânii cei răi și să aleagă
o stăpână mai bună (în vis devenise decan chiar fosta mea colegă de liceu,
avocata). Stăpâna cea nouă a rechemat-o pe profa exilată și i-a înmânat diploma
de lector doctor, precum și contractul de muncă pe perioadă nedeterminată: ”A
venit clipa schimbării în învățământul românesc. Mulțumim colegei noastre,
Ileana, pentru eforturile sale. De-acum, școala românească va fi altfel”. Profa
și-a luat diploma și contractul și a îmbrățișat-o pe noua decană, cu lacrimi în
ochi și obrajii în flăcări. Nu a putut spune nici ”merci”, era prea emoționată.
Apoi, a îmbrățișat copiii care stăteau pe margine, unul câte unul.
În timp ce strângeam copiii în brațe puternic, cu disperare, de parcă ar fi
urmat să se volatilizeze în clipa următoare, aud, deodată, acorduri triumfale. Se
sărbătorea întoarcerea mea la școală? Uau, au pus marșul Radetzky. Să ascult
mai bine... Cam multe note greșite (vai de mine, era să zic ”note false”, nici
nu vreau să mă mai gândesc), ezitări și întreruperi. De unde au adus orchestra
asta? În așa hal s-au deprofesionalizat și orchestrele? Atunci realizez că repetă
fii-miu la pian (asta i se întâmplă doar cu jumătate de oră înainte de lecția
de pian). Continui să strâng în brațe copiii, aproape să le zdrobesc oasele... Nu
le dau drumul, mi-era dor de ei. Și nu știu cât o să-i mai țin în brațe. Strâng
cearceaful năclăit, cu ultimele puteri... Nu, nu se poate. Nu e corect. Ce e
corect? De ce m-ai trezit? Acum te-ai apucat să repeți, o săptămână n-ai
deschis pianul. Vino la masă imediat! Iau castroanul de cereale cu lapte și mă
îndrept către sufragerie. Îmi vine să i-l arunc în cap. Și chiar azvârl
lingura. Aș arunca cu tot ce am la îndemână. Îl pocnesc pe fii-miu, urlu la el.
Nu înțelegi nimic, faci doar mizerie și balamuc.
Nu mai suport. Îmi vine să-mi tai venele. Să încerc cu cuțitul cel mare de
la bucătărie. Ăla nu prea taie, dar să-i fac o probă, poate totuși... Aș putea
să
-i
tai gâtul și plodului ăsta nesuferit și apoi să mă sinucid. M-a deranjat,
face mizerie, nu sunt femeia lui de serviciu sau sclava lui. Dacă n-am un
pistol să-i pun la tâmplă, merge și cuțitul. M-am săturat de tot. Dar mai întâi
să încerc să văd dacă taie. Trag trei dâre de probă pe mâna dreaptă (nu chiar
lângă vene). Nu simt nimic. Și nici nu se vede sânge. Vreau să văd sânge!
Cuțitul ăsta nu e bun de nimic, îl arunc. Iar eu nu sunt în stare nici să-mi
tai venele. Loser. Un dezastru. O mizerie. O catastrofă. Până la urmă, din a
treia crestătură sângele începe să picure și se scurge pe jos. La baie, prin
sufragerie, prin holocătărie... Stropi mărunți. Mă uit pe jos fascinată. Sunt
perfect rotunzi. O formă perfectă. Rubinii. O culoare perfectă.
”Roșu aprins – colorează-mi tăcerea”. Nu șterg nimic pe jos, nici pe mână.
Vreau să vadă toată lumea, să știe că sufăr. Tăietura nu mă doare deloc, nu e
nici periculoasă, dar e cât de cât de efect. Un semn exterior pentru o durere
interioară. Încerc să convertesc suferința psihică într-una fizică. Ar fi mult
mai ușor așa, dar nu, nu se poate. Nici măcar să îmblânzesc puțin durerea
interioară. Ce ridicol, cerșesc atenție, mă victimizez și proiectez frustrarea
asupra celor din jur. Un joc primejdios. Poate că trebuie să accept durerea interioară,
fără rezerve și artificii. Mă uit la semne și la sângele închegat de pe mână
(pe care nu l-am spălat): seamănă cu niște litere chinezești mari, stacojii. Parcă
ar conține un mesaj secret. Aș putea să-mi citesc în ele viitorul. Care viitor?
Sângele închegat s-a crăpat și se scutură acum. Litere în curs de descompunere,
mesajul se șterge singur. Panta rhei (totul
curge). Mai exact, cel puțin pentru mine, totul se șterge.
Chiar și răul pe care l-am provocat celor din jur din frustrare? Ei nu
mi-au greșit cu nimic. Poate că Dumnezeu mă înțelege și mă iartă, dar oare îi
place ce fac? E un exemplu bun? Cui protest?
Și sunt atâtea probleme mai importante, mai serioase pe planeta asta, iar eu,
egocentrică și masochistă, am rămas captivă în durerea mea, doar parțial comunicabilă.
Îmi vine să intru în pământ de rușine. Îmi voi cere iertare. Chiar acum. Trebuie
să învăț să exorcizez demonii frustrării.
***
Orbită de praful deșertului sau de cel de pe videoproiector, prinsă într-un
vârtej amețitor de revolte, doruri, frustrări și rătăciri... Unde e Mecca?
Las-o baltă, Madame Dezastru! Și totuși, încă ard de dor. Nu vreau să accept
sfârșitul. Winston (din romanul ”1984” al lui Orwell) cumpărase de la un bătrân
anticar un presse-papier vechi de cristal cu coral. Pe ascuns (dar ce poate fi
ascuns lui Big Brother?), îl privea vrăjit: putea să zărească acolo, prin el o
altă lume, diferită de cea a lui Big Brother, una mai umană, mai liberă, mai
ludică, mai inocentă, mai fericită, o lume plină de dragoste, lumea răvășitor
de tandră a trecutului (fie el și idealizat), în care clopotele de la St.
Clement’s cântă ”Portocale și lămâi”. Când Winston și Julia au fost arestați,
agenții au spart presse-papierul de cristal cu coral.
O lume întreagă a fost sfărâmată: trecutul, nostalgia,
memoria, dragostea, visele... Sufletul zdrobit în mii de cioburi. Pentru mine a fost cel mai trist moment al poveștii. Și cel mai frustrant. Aș
da orice să găsesc măcar un ciob din presse-papier prin care să putem
întrezări, măcar pentru o clipă, o reflexie a acelei lumi interzise, pierdute
pentru totdeauna. Pentru totdeauna? Nu știu sigur. Poate că mai există un ciob
din el sau poate că noi, nebunii, o să-l reinventăm împreună.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu