luni, 25 mai 2015

Avortat din pântecul unui curcubeu în grădina iadului (greva foamei: zilele 7-9)

 

Ziceam mai înainte că sunt prea înțepenită ca să-mi îndoi genunchii. Da, în fața tovarășilor zei, talibanilor și Big Brotherilor. Mi-i îndoi numai în fața lui Dumnezeu, în rugăciune. Am făcut-o și vineri seara, rugându-mă să ducem focul sacru mai departe și să primim un semn de la oameni, chiar dacă știu, Zidurile sunt masive și strivitoare, comunicarea imposibilă, iar Obama se uită și nu vede. 

Titanul Prometeu (Promy) e și el cu mine, nu mă lasă singură pe cruce. Mai curând, eu îmi fac griji pentru el: el e floarea mea de cactus, de un albastru luminos și neverosimil, el e frumosul și puritatea din lumea asta hâdă și mizerabilă (frumosul care a fost devorat de genuni fără nume, uneori împreună cu mine, că sunt o proastă de dau din abis în abis). Nu (mai) vreau să dispară florile albastre. ”Floare-albastră, floare-albastră / Totuși este trist în lume”. Pe Promy îl iubesc atât de mult încât îi calc și tricourile albe, chit că n-am atâtea păcate, chiar și în aceste săptămâni, când mă aflu în greva foamei, indiferent dacă leșin sau nu. Poate că până la urmă m-aș târî și în fața lui Știi Tu Cine-Zeus pentru el, asta nu e umilință, e un gest de dragoste (slavă Domnului, ole, ole, ole, ole, Știi Tu Cine-Zeus nu mai e, în sfârșit, nu mai e... mă rog, a rămas doar în coșmarurile noastre și... în sistem, Olimpul trece în prezent printr-o tranziție dificilă către democrație, știm și noi în România). Ei acum, ce mă mai plâng, și înainte mă lua amețeala de la hipotiroidie (mixedem) și de oboseală. Of, nici zilele astea nu am reușit să mă odihnesc: am stat mai mult la birou de dimineața până seara ca să mă ocup de campanie și de petiție (pe mail, Facebook, Twitter, LinkedIn, youtube, blog, site-uri diverse). Nu înțeleg exact de ce, nu mi-e frică de leșin (nici n-ar fi prima oară, am mai leșinat prin excursii sau pe la birou), ci să nu cad și să-mi sparg capul, deși sunt conștientă că un cap de yahoo nu prezintă vreo valoare (poate alte părți ale corpului). Ne poate confirma și Kim Kardashian, mare profetă și vizionară, lansatoarea noului trend ”telfie” (de la buric în jos), nu ”selfie” (fața).

Sâmbătă la prânz, de oboseală, l-am rugat pe Promy să mă ajute să ne organizăm ”mai ușor și mai facil”. Abia după o oră realizez: oops, am produs un pleonasm. Se vede că sunt oboshită, intoxicată cu praful de pe videoproiector de la fackultate (nu, ăsta era ultimul lucru care mă murdărea acolo, în fabrica aia de fantome, diplome și șpăgi) și, din când în când, posedată de Bush Jr. Promy nu prea mă iartă pentru pleonasme, e mare păcat, nu știu câte rufe trebuie să calc pentru asta ca să ispășeșsc. Dar ”errare humanum est”, iar eu mi-am cerut scuze (nu ca tovarășii zei de pe pământ și din Olimp). Apoi, recidivez: cum mă simt un pic slăbită, îl rog pe Promy să mă ajute să ridic cana de coardă. A, nu, de coadă. Promy așteaptă să mă corectez sau să-mi cer iertare (”errare humanum est sed perseverare diabolicum”), și, cum nu o fac, intervine în cele din urmă ca un bărbat adevărat ce e (inventatorul civilizației pe deasupra). Sper să nu ajung să vorbesc ca Vanghelie, EBA sau Gigi. Cel mult, mă aștept să comunic precum băiețelul prietenei din copilărie (aflată în prezent în Canada) care învață acum limba română cu plural în "s", nu cu "uri" ca la Eba: pisis, cuțus, dulaps, papucs etc. În loc de succesuri, succesus!

Indiferent de ”dietă”, m-am străduit să nu-l lipsesc pe Promy (și nici pe mine) de baia împreună și de terapie... jocul ”de-a Bill și Monica în Biroul Oval”. Nu de alta, dar Promy are o nevoie insațiabilă de iubire și răsfăț (după mii și mii de ani de chinuri) și apoi e un obicei bun, nu doar al lui, ci și al meu, pe care nu vreau să-l pierdem. Am pierdut absurd mult prea mult (și prea mulți... jde mii de miliarde de vieți și de suflete de-a lungul istoriei ăsteia de coșmar). Și, din păcate, continuăm să pierdem. În timp ce tovarășii zei și Big Brotheri talibani de pe pământ își toarnă gheață-n cap la campaniile ”Ice bucket” pentru ajutarea bolnavilor de scleroză laterală amiotrofică, participă la marșuri pentru pace/democrație/libertatea presei, fac pe martirii și dau vina pe dușmanii poporului, mai nou pe Statul Islamic. Nu mai e la modă să te lauzi cu atrocități (cu excepția Statului Islamic). Îmbrăcat impecabil ca-ntr-o revistă de modă, cu zâmbetul pe buze, în fața presei străine toarșu' al-Assad neagă existența bombelor-butoi și a prizonierilor politici (da, poate că așa e, într-adevăr, din Siria de la închisoare nu prea scapă nimeni viu). Toarșu' zeu al-Assad și toarșu' Țar Putin plâng cu lacrimi de crocodil la mormintele intelectualilor, opoziției, jurnaliștilor sau activiștilor (executați din ordinul lor), cum a procedat recent Putin la trecerea în neființă a unuia dintre ultimii opozanți, Boris Nemțov (mă mir că nu și-a dezgolit pectoralii de luptător de judo ca-n reclamele lui electorale și nu s-a bătut singur cu pumnii în piept). Vai de mine, iar au dispărut politicienii din opoziție, jurnaliștii și intelectualii? Ce-i asta, nu mai avem opoziție, intelectuali și presă? Cum e posibil?! Și numai Statul Islamic e de vină. Îi arăt eu Statului Islamic! Îl șterg de pe fața pământului. În rest, nu-și cer niciodată scuze și nu regretă decât că le-au rămas supraviețuitori. 1-2. O legumă putrezită și storcită din vreun jurnalist sau vreun intelectual.

Am fost în stare să-i ofer terapia ”Bill și Monica” lui Promy, căci nu m-am simțit (deocamdată) rău (cu excepția zilei a doua de greva foamei, când parcurgeam o perioadă de tranziție, de adaptare a organismului la noul ”stil de viață”) și nu am slăbit chiar așa de mult (doar 2 kile jumate în opt zile). Mi s-au lărgit pantalonii, dar încă nu-mi cad în vine. Îmi asigur, oricum, mult mai multe calorii comparativ cu copiii mei-fantomă, captivi în războaie, lagăre de muncă/închisori/centre de detenție sau sclavi sexuali. Și dacă ar fi vorba numai de deficitul caloric! Interesant, în martie, când eram foarte deprimată și devorată de coșmarul istoriei (de la zeii olimpieni până azi), deși mâncam (în silă, vomitând uneori) o pâine integrală pe zi, am slăbit 5 kile (de la 50 de la 45) în câteva săptămâni. Acum, acțiunea (împărtășită cel puțin în parte, cu voi și cu cei de la Planet Syria) mă ajută să ies un pic din depresie, nu și din coșmar. Ca de obicei, Obama se uită și nu vede (niciun feedback de la autorități deocamdată, în afară de call-centerul UE care a forwardat către alt serviciu competent). Și, sincer, nu-mi doresc decât să vină ”sfârșitul istoriei”, să evadăm odată pentru totdeauna din coșmar și să avem cu toții pe pământ un strop de normalitate (”2+2=4”), o gură de aer și un minut de liniște și pace fără să numărăm secundele. Chiar dacă pentru cei de vârsta mea e prea târziu și rămânem ”generații de sacrificiu”, să putem întrezări măcar ”luminița de la capătul tunelului”. Și cred că e, e lumina focului sacru care arde în fiecare dintre noi. S-o dăm mai departe. ”Dăruind vei dobândi”.

Vineri și sâmbătă seara, cu o stare psihică de fantomă de pe epava refugiaților sirieni (care, sărmanii, în loc să fie mântuiți, sunt etern condamnați să migreze dintr-un infern într-altul), am ascultat obsesiv ceva empatic, uvertura la ”Tristan și Isolda” (Wagner) și partea a IV-a din Simfonia a V-a în Do diez minor a lui Mahler. Pe de o parte, aspiram la o descompunere completă și-mi cerșeam dreptul la întuneric și la liniște, pe de alta, eram o fantomă veșnic neîmpăcată, blestemată să bântuie bezmetic, la nesfârșit ruinele propriei case (din Yarmouk, Douma, Aleppo etc.), și nu ale Zidurilor sistemului. Apoi, m-am simțit iar redusă la o ”cărămidă din Zid”, da, într-adevăr, una rebelă, desprinsă (ori poate expulzată) din Zid, însă sucită și răsucită de vânturi ostile și de bombe-butoi până se face praf, nu praf de stele. Evoluam încet-încet spre starea de bacterie criogenată, paralizată în Zid sau în sicriul de gheață, așa că duminică seara am recurs la terapia hard: valsul din Coppelia (Léo Delibes). Am mai dansat asta când mă aflam într-o stare mai avansată de epuizare, noaptea, la birou, în timpul proiectului de cercetare de piață care a reușit să mă aducă într-o îndelungată ”comă” fizică și psihică. Atunci, valsul ăsta reușise să mă purifice și să mă elibereze. Acum, îl iau pe Promy, trupurile noastre se lipesc, mâinile ni se îngemănează, simt transpirația palmei sale mari, marmoreene, cu degete lungi, fine de pianist, atingerea ei mă electrocutează tandru. Mă sprijin de Promy și, deși picioarele îmi sunt înțepenite și prinse parcă în dărâmături în Aleppo sau Yarmouk, sufletul meu se înalță spre cer. Zbor! Și mi-am regăsit fața umană. Imediat după, trecem la ”Anotimpurile” lui Vivaldi: nu numai că te dezmorțesc, ci te fac să pulsezi în ritmul tainic, uitat al firii, să curgi și să te topești dezlănțuit, fără teamă, fără regrete, în fluxul primordial al elementelor. ”Panta rhei”.

 

La sfârșit, o poezie de fantomă de pe epavă (că tot m-am simțit și eu așa și m-au inspirat poveștile reale - din păcate, repet cu oroare, realitatea depășește întotdeauna orice ficțiune). Îi mulțumesc lui Dumnezeu pentru blog și pentru Facebook (și, în general, pentru libertatea de expresie). În Iran, când am mers eu în 2013, nu exista practic acces la internet, iar Facebook, Twitter și youtube erau din start interzise. Și eu am restanță din Iran vreo 8500 de lovituri de bici la fundul gol pentru că am umblat dezbrăcată pe stradă... hm, cu jacheta descheiată și niște șuvițe de păr afară din hijab. Atunci, dârdâiam nu de frica bicelor, ci ca să nu-mi fie confiscat ceva din ce scriam în acel moment (anti-regim și anti-fundamentalism islamic) (mi s-a întâmplat să-mi fie ștearsă o povestire (din greșeală), n-aș mai suporta să-mi dispară un singur cuvânt). În alte părți, oamenii sunt executați pentru o poezie pe Facebook. Chiar Iyad el Baghdadi, unul dintre inițiatorii Primăverii arabe din Emiratele Arabe Unite (singura personalitate... sau ”vierme împuțit de dușman al poporului” care mi-a răspuns la apel, adică a retweetuit petiția mea), a fost și el încarcerat în condiții crâncene, mai să fie executat pentru satiră și ”o poezie pe Facebook”, în timp ce nevasta însărcinată îl aștepta să se întoarcă acasă. ”Moarte intelectualilor!” Apoi, Iyad a fost expulzat din țară și redus la condiția unui aurolac pe străzi/prin aeroporturi (cel puțin pentru o vreme). Străin și respins, Iyad tremură nu atât pentru el, cât pentru familia lui care i-a rămas (deocamdată) blocată în țară, supusă presiunilor și amenințărilor, în pericol, apăsată și strivită de Zid.  

Se întâmplă însă și mai rău, sunt oameni (copii!) condamnați nu pentru o poezie pe Facebook, ci fără să facă nimic, doar pentru a se menține teroarea și... controlul (în Coreea de Nord, Siria, Irak etc.). În Siria și în Irak, la milițiile Shabiha și Statul Islamic, se ajunge la performanța (inimaginabilă pentru mine, ah, cât aș fi vrut să fie un exercițiu de imaginație bolnavă sau de forțare a limitelor!) de a transforma copiii nu numai în victime, ci și în torționari și călăi (care râd și aplaudă la execuții și joacă apoi fotbal cu capetele fraților lor). Totul e haram, mai puțin să violezi, să torturezi și să ucizi. Poezia de mai jos spune povestea unui băiat sirian-fantomă care ar vrea să fie acasă, în grădina de iasomii, la grătar, alături de cei dragi. Dar, din nefericire, s-a trezit deodată avortat din pântecul unui curcubeu în grădina iadului (și nu mai are ce să piardă în afară de suflet). Și Dinu Pillat, marele intelectual român, arestat pentru lectura și distribuirea unor texte interzise, la ieșirea din temnițele comuniste (cu cicatrice la glezne, operele distruse, viața sa și a celor dragi făcută praf) nu mai vroia să se întoarcă să lucreze la Institutul Călinescu (unde activase), ci își dorea să rămână de-a pururi într-o grădină.

 

 

Avortat din pântecul unui curcubeu în grădina iadului

 

Brusc, s-a făcut întuneric și frig.

Briza mării s-a oprit.

Vasul continua să se legene încet, hipnotic.

Pescărușii au tăcut,

au planat lent

și s-au așezat solemn pe marginea bărcii,

de parcă ar fi oficiat un ritual bizar

ori ar fi avut loc o eclipsă de soare.

Nu știu ce s-a întâmplat.

Nu înțeleg.

Încerc să clipesc, însă am orbit,

mii de ace de gheață și foc mi-au străpuns ochii.

Am împietrit ca o cărămidă din Zid.

Nu mai simt nimic,

deși cred că ar trebui să-mi fie frig,

așa că încerc să mă acopăr cu aerul sidefat al mării,

cu aripile pescărușilor,

cu nisipul și cu valurile.

Cred că mi-e și foame,

până acum m-am hrănit numai cu amintiri și speranțe.

Sete nu, n-are cum să-mi fie:

am băut doar ultima porție de vise acum o oră,

împreună cu rația de urină.

 

Încerc să mă ridic și să fac câțiva pași, dar sunt prea slăbit și amețit,

vasul se clătină,

valurile se izbesc de el năucitor,

picioarele mi se împleticesc,

mulțimea mă împinge haotic, într-o mișcare browniană,

iar gravitația refuză să mă tragă în jos.

Ce bine! Zbor!

Dar nu, mulțimea mă strivește.

Mă zbat să înaintez,

târându-mă prin mulțime,

împiedicându-mă,

închizând ochii

ca să nu le văd

ochii goi ca niște caverne

și chipurile lor supte, subțiri și fărâmicioase

precum pergamentele dintr-o bibliotecă veche, părăsită.

 

Când ajung, în sfârșit, la bancheta din față,

mă întind lângă ea  

și mă opresc să-mi trag răsuflarea.

Vântul mă izbește sălbatic, șfichiuindu-mi obrajii,

marea se zvârcolește.

Plouă vertical, dar eu sunt la orizontală.

Cerul întreg, străin și ostil, curge peste mine.

Vreau să mă ghemuiesc, însă genunchii nu m-ascultă,

nu am niciun control asupra corpului meu.

La un moment dat, ploaia devine lină și amăgitoare

precum un cântec de sirene.

Mi se face, brusc, dor  

și mă simt atât de singur

încât îmi chem familia lângă mine, să-mi țină de urât.

Scot din buzunarul pătat și descusut

o poză ferfenițită, îngălbenită și murdară,

cu familia mea... și cățelul,

acasă, în grădină.

Atunci, iasomiile erau înflorite

și pe grătar sfârâia friptura de miel.

 

Tata și fratele mai mare mi-au murit în război.

Sunt martiri.

Fratele mai mic a murit de foame.

Mama a fost ucisă de o bombă-butoi cu clor, s-a asfixiat pe drum spre spital...

adică spre peștera unde funcționează acum serviciile de urgență,

la lumina telefoanelor mobile (dacă și le-au putut încărca cumva),

fără medicamente sau instrumente de prim ajutor.

Oricum, n-o puteau salva pe mami,

era prea târziu.

Și cred că a dispărut și doctorul la ultimul atac.

La noi sunt 50 de cutremure pe zi

din cauze... naturale.

Sora mai mică a fost răpită de milițiile Shabiha,

violată și torturată până la moarte.

Iar pe câine l-au mâncat vecinii.

Mai aveam o poză pe mobil în care apare și fratele mai mic,

cu ochii lui mari, căprui de gazelă (căci numai ochii au rămas din el)

și hainele lui peticite și soioase.

Era ultimul lui costumaș,

restul hainelor le-am ars (împreună cu mobila) ca să ne încălzim.

Îmi pare rău că nu mai pot activa poza asta,

mobilul s-a descărcat de mult

și ecranul lui seamănă acum cu pereții netezi și lucioși ai unui spital-peșteră.

O oglindă cu apele moarte,

în care nu mai văd nimic.

 

Aș vrea să pâng, dar sunt obosit și

ochii îmi sunt arși ca un pustiu

răscolit febril de vânturi aspre fără sfârșit.

Mă țin de banchetă și

încerc din nou să mă ridic.

Deodată, tresar, scuturat de frisoane.

Mă uit în față pierdut,

cu ochii dilatați de groază.

Ah, credeam că sunt prea ostenit și am văzut prea multe

ca să mai simt frica, însă chiar acum m-a cuprins iar o groază dementă, animalică:

corpul meu zace încremenit pe banchetă, de parcă ar fi mort.

Curios, stă ghemuit, așezat ca un fetus într-o placentă protectoare ori

în leagănul unui curcubeu.

Fața e palidă, trupul costeliv, mâinile descărnate, dar pe buze plutește un zâmbet straniu,

de parcă ar mai visa ori ar mai aștepta ceva.

Ar trebui poate să mă bucur că am scăpat de chin

sau, pur și simplu, să mă resemnez,

însă nu, nu pot.

Aș vrea să urlu, dar strigătele mi se sting în noapte,

înghițite de vânt și de valuri.

 

Cuprins de spaimă, deși ezitant la început,

îmi ating pleapele galbene de ceară și

părul umed și încurcat, cu gust de sare.

Îmi ciupesc corpul, poate se trezește.

Apoi, îl trag de mâini, de păr și de picioare.

Îl strâng în brațe dezănădăjduit.

Îl zgâlțâi și-l zmucesc.

Fiecare contact cu corpul meu mă pulverizează ca o bombă-butoi ori ca un Big Bang.

Nimic. Cred c-am murit.

Într-un fel, aș vrea să fie întuneric și liniște odată pentru totdeauna.

Aș vrea să mă descompun în tăcere,

celulă cu celulă, neuron cu neuron,

ascultând cântecul hipnotic al valurilor,

legănat de barcă,

oasele să mi se lichefieze,

carnea să mi se topească,

să fiu devorat lent de mare

și să mă preschimb în scoici, alge, apă și sare...

Apoi să mă hrănesc din placenta unui curcubeu

și să renasc în zori,

când pescărușii vor bate din aripi din nou.

Și totuși, ca-ntr-un blestem fără sfârșit,

avortat din pântecul curcubeului

în grădina iadului,

continui să bântui vasul năuc,

cerșind ridicol un răspuns.
 

 

Când aveți câteva secunde libere, vă rog să-mi SEMNAȚI PETIȚIA pentru stoparea crimelor împotriva umanității în Siria la acest link (durează doar câteva secunde):

 

Mulțumesc pentru susținere!

 

Stay human... and alive!

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu