joi, 28 mai 2015

”De ești visătorul, eu îți sunt visul!” (Greva foamei: zilele 10-12)


 
Într-o stare de fantomă-epavă/mizerie/bacterie criogenată în Zid ori într-un sicriu de gheață, mă legăn abulic, în continuu, cu scaunul de la birou, ascultând hipnotizată scârțâitul enervant și intermitent... un geamăt slab care refuză atât să se stingă, cât și să se transforme în urlet. De mii de ani sunt captivă în coșmarul istoriei, bântuită de ”isme” (comunsim, fascism, jihadism etc.), cu mărețele lor realizări, și cerșesc ridicol Zidurilor un răspuns ce nu va veni niciodată (și nu mai am putere să urlu). Să-l chem în ajutor pe nașul-zân de la banca Transilvania (ăsta, în cazul meu, e înțeleptul Bebe, inorogul din tatuaj)? Să apelez la vrăjitoarele Melissa și Vanessa să ghicești dă succesuri pentru toată planeta? Că Obama se uită și nu vede. Nici că regimul sirian al toarșului zeu al-Assad își continuă netulburat atrocitățile, nici că Statul Islamic a cucerit orașul antic Palmira din Siria, îl devastează și face trafic cu obiecte de artă (totul e haram, mai puțin să furi, să violezi, să torturezi și să ucizi - e valabil pentru forțele de securitate ale regimului sirian și milițiile proguvernamentale Shabiha, de asemenea), a ridicat steagul negru (și eșafoadele) și în Ramadi (Irak), deține toate punctele de control ale graniței dintre Siria și Irak și celebrează... execuții și gropi comune în numele lui Dumnezeu.

Poate că e momentul să-mi îndoi genunchii înțepeniți (în fața lui Dumnezeu, nu a tovarășilor zei, talibanilor și Big Brotherilor). În sfârșit, îmi dă Dumnezeu lacrimi să plâng, că-mi simțeam ochii străpunși și pâjoliți ca de bombe-butoi. ”Rugăciunea mea primăvăratică nu se coace / la privirea ta, ca pe un copac? / De ești visătorul, eu îți sunt visul” (”Eu sunt, temătorule!”, R. M. Rilke, în traducerea inspirată a lui Dinu Pillat, mare intelectual român și martir al comunismului). E rația de poezie pe ziua de azi. Când lucram full-time (adică nonstop și cu deadline-uri de ieri până azi în cercetare de piață) îmi fixasem o normă de lectură de o pagină pe zi. Acum, după o lungă vreme în care (abia) am citit știri și rapoarte ONU/ale ONG-urilor (insuportabile) despre atrocitățile din Siria, mi-am impus rația de o poezie zilnic (mai mult nici nu fac față).

Mă ridic din genunchi (greu, ținându-mă de masă și dulap) și mă îndrept încet, clătinându-mă, spre oglindă. Îmi inspectez fața insuficient de palidă și fără cearcănele convingătoare, de invidiat, până la gură ale învățătoarei Cristiana Anghel când se afla în greva foamei. Deși nu sunt prea sigură pe mine, încep să repet cu voce scăzută: ”sunt o ființă rațională, nu o maimuță posedată, sunt o ființă umană, nu un gunoi, sunt o ființă rațională, nu o maimuță posedată, sunt o ființă umană, nu un gunoi...” Sunt și un hobbit, un troll și un boxtroll. Ce bine! Îl pun și eu pe Promy (titanul Prometeu, prietenul și eroul meu) să facă un exercițiu similar la oglindă ca să se simtă dacă nu în putere, măcar la putere, stăpân pe sine (el, la fel ca mine, nu vrea să fie nici stăpânul, nici sclavul nimănui și respinge ab initio această paradigmă dezumanizantă a puterii și controlului). După o ”viață” petrecută mai mult în lanțuri, pe Elbrus sau la închisoare, mereu hărțuit și hăituit, (experimentând în puținul timp liber și câteva tentative eșuate de emigrare), acuzat că a distrus și planeta Krypton a lui Superman și a violat și Leviathani, uneori Promy nu mai poate identifica ce legumă, animal sau gunoi e. Eu îl ajut să se redescopere și să se accepte ca să continue jihadul spiritual (lupta interioară) și jihadul exterior - transmiterea focului sacru în lume, către oameni. Așa că Promy își suflă bretonul negru, lung, franjurat, asimetric, întins cu placa (e o coafură strategică ce-i permite deopotrivă să se ascundă și să îndrepte și el ceva pe lumea asta... cel puțin părul), se uită în oglindă și spune întâi mai slab, apoi cu tot mai tare și hotărât: ”Sunt titanul Prometeu, nu sunt legumă sau zeu. Sunt fericit, sunt liber, sunt acasă și... mă simt acasă pe pământ. Eu sunt viu, Știi-Tu-Cine (Zeus) nu mai e. Ole, ole, ole, ole, Știi-Tu-Cine nu mai e. Sunt la putere, ce pula mea!”   

Să nu cumva să uităm, după agonie și moarte urmează învierea (am simțit-o și eu, ba chiar și Promy până la urmă). Da, numai că agonia și moartea durează mii de ani, iar învierea circa un minut. Și am senzația că tot pierd și nu e vorba de astea 3 kile și un pic de până acum din greva foamei, nici de sufletul meu, slavă Domnului (de această dată), ci de mii și mii de copii, părinți și frați din Siria și de peste tot de pe pământ. Telenovela de coșmar, atroce și ridicolă, a ajuns la episodul un miliard și nu am găsit-o pe Elodia. Trecutul devine prezent, iar prezentul viitor. Și, de fapt, și eu, și Promy, și românii, și sirienii, ne-am săturat să ghicim viitorul... adică, știți voi, care viitor? Și, de fiecare dată, depășește orice imaginație. Să ne resemnăm că e un accident sau un dezastru natural? Nu, 50 de cutremure pe zi, torționari/ucigași profesioniști de copii și copii care joacă fotbal cu capete nu sunt un dezastru natural (și, din păcate, niște măreți conducători continuă să facă toate astea exclusiv pentru putere și control, pentru un împuțit de ”inel al puterii”!).

Atunci, cu atât mai mult, să rămânem umani, dacă nu în viață. Mă întorc la oglindă și repet ”sunt o ființă umană” până mi se usucă gura (complet, că o am mereu uscată) și nu mai pot articula niciun cuvânt. Apoi completez exercițiul cu o terapie hard: Biblia. Cred că Iisus a formulat cel mai bine ideea de foc sacru, de adevăr, bine și frumos, precum și faptul că adevărul, binele și frumosul nu trebuie ascunse (îngenunchiate, înlănțuite și scufundate în bezna temnițelor... inclusiv din sufletul nostru) ci, dimpotrivă, trebuie să le scoatem la lumină (pe blog, Facebook, Twitter, youtube, cărți, străzi, birouri, tribunale, parlamente etc.) și să le punem, ”nu sub obroc, ci în sfeșnic” ca să vadă toți cei din casă și să fie iluminați (atunci casa... de copii va fi, într-adevăr, mai acasă): ”Voi sunteți lumina lumii; nu poate o cetate aflată pe vârf de munte să se ascundă. Nici nu aprind făclie și o pun sub obroc, ci în sfeșnic, și luminează tuturor din casă. Așa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, așa încât să vadă faptele voastre cele bune și să slăvească pe Tatăl vostru Cel din ceruri”.

Ne străduim să ne convingem că suntem la putere și (încă) umani, dar fantomele trecutului, prezentului și viitorului continuă să ne bântuie. Chiar acum, mii și mii de fantome din Siria, răpite de Shabiha, forțele de securitate sau de Statul Islamic, se lipesc și se freacă de mine în tăcere. Atingerea lor mă electrocutează și îmi sfâșie la nesfârșit ficatul (și sufletul). Că mi-a dat Dumnezeu să mă doară ficatul titanului Prometeu (și al lumii întregi). Ce să le spun? ”Pneumonoultramicroscopicsilicovolcaniconioză”, ca-n ”Robotzi”? Sau să-i învăț, ca răzbunare și... consolare, limba dacă, replica magică, ”barzăcopilviezure”? În acest moment, vine la mine o familie obișnuită siriană: tata și băiatul mai mare au dispărut în război, fata cea mică a murit de foame, fata mai mare a reușit să scape ca prin miracol de la închisoare, însă a fost sechestrată de Statul Islamic, băiatul mijlociu a supraviețuit la Shabiha, dar a fost arestat de forțele de securitate, iar băiatul cel mic încearcă, disperat, să fugă, pe o barcă improvizată (eșuat în Mediterana, tremurând de foame și de frig, consumându-și propria urină și... așteptând neputincios un răspuns ce nu mai sosește niciodată).

Zdruncinată de atâtea șocuri, cu ochii uscați și goi, mama nu mai are lacrimi să plângă, nu mai poate să mânănce un bob de orez când știe că ei nu pot mânca, nu mai poate să bea o gură de apă când știe că ei nu pot bea, nu mai poate să se plimbe când știe că ei nu mai pot umbla, nu mai poate să se spele când știe că ei nu se pot spăla, nu mai poate să meargă la cimitir când știe că nu-i poate înmormânta. Ar vrea cel puțin să nu se mai zbată în incertitudine, să aprindă cineva ”făclia în sfeșnic, nu în obroc” (fie și lumina spectrală a unui telefon mobil într-o cavernă-spital unde se operează cu mâinile goale), să o privească în ochi și să-i spună adevărul, fără anestezic (căci tot nu e disponibil). Să le găsească măcar corpurile și să-i îngroape. Așa simt și eu (și am coșmaruri cu fii-miu, Alex, răpit de Shabiha/Statul Islamic și cu mine căutându-i deznădăjduită corpul și căzând și eu, într-un final, prizonieră). Orice aș face, rămân captivă în coșmarul istoriei și nu reușesc să mă trezesc. Iar Marea Britanie refuză sistemul de cote de refugiați al Uniunii Europene (care, oricum, alocă 40.000 de refugiați dominant spre Germania, Franța și Spania, nu în Marea Britanie) și, în general, să primească refugiați. Se mai poate lăuda și cu alte mărețe și nobile inițiative: acordarea beneficiilor sociale pentru imigranți abia după 4 ani, expulzarea șomerilor imigranți (dacă nu-și găsesc de lucru în 6 luni), confiscarea salariilor celor care muncesc la negru etc. Bravo! Mai exact: ”Rușinică, rușinică, rușinică!” Marea Britanie se comportă nu ca un gentleman, ci ca un taliban. Merită o ”predică de Nana” cum îmi ținea mie mătușă-mea în copilărie. Sper că se tem de vampiri.

Sfâșiată de angoasă, epuizată de efort și de tăcerea Zidului, în acest moment am impresia că flacăra din focul sacru pe care m-am chinuit (și mă chinuiesc) atât s-o dăruiesc nu a fost (încă) primită (cu câteva mici excepții pentru care sunt recunoscătoare). Darul e fost refuzat... deocamdată. Și trebuie acceptat de bună voie, nu cu forța. Hei, oameni, voi toate ființele (i)raționale de pretutindeni, vă rog luați focul sacru la superofertă, acum la promoție la Madame Dezastru! Doar luna aceasta la prețul modic al unui vis frumos dimineața, la cafea, seara, la terasă, la berică sau la o țigară, în pauza de prânz! Garantăm cel mai mic preț. Mai târziu e prea târziu. Oferta expiră. Și Madame Dezastru. Ce să fac, asta e, știu că e haram și că cei care ajută sunt primii care au nevoie de ajutor, și totuși voi continua să dăruiesc focul sacru, flacăra din sfeșnic, indiferent ce se întâmplă. Voi încerca să (mai) rezist, să aștept (activ) și să am răbdare ca titanii. Nu fug (nici nu emigrez). Rămân aici. ”Hier stehe ich. Ich kann nicht anders. Gott helfe mir.” (Martin Luther).

De fapt, nu e chiar așa, revoluția (exterioară, dar și cea interioară, din minte și din suflet) continuă. Inclusiv spiritul liber și democratic al Primăverii Arabe merge mai departe, cum spune în ”The Arab Spring Manifesto” (https://www.youtube.com/watch?v=l-MIZZ7NBlE) însuși Iyad el-Baghdadi, inițiatorul mișcării în Emiratele Arabe Unite. Iyad a fost arestat, apoi separat de familie și expulzat din țară pentru înaltă trădare... infracțiunea de a comite satiră pe Facebook (ex. ”Manualul tiranului” http://www.el-baghdadi.com/index.php/component/content/article/50-the-arab-tyrants-manual/the-arab-tyrants-manual/66-the-canonical-qarab-tyrants-manualq - pentru mine deloc suprinzător, bine punctat și sintetizat). El a avut curaj și disponibilitate să retweetuiasă petiția mea și susține cauza siriană. Iyad detestă și el orice crimă politică și cu atât mai mult masacrele, genocidurile și holocausturile, după cum a mărturisit: aproape a leșinat când a vizitat memorialul holocaustului din Cambodgia, altă măreață realizare comunistă a lui Pol Pot, despre care am scris și eu (este iar ceva ce-mi depășește imaginația, mă face să-mi fie rușine că provin de pe această planetă și să mă îndoiesc de umanitatea noastră). În Cambodgia se ajunsese la un asemenea grad de dezumanizare încât îi arestau și îi executau pe cei ce râdeau sau plângeau în public. ”Stay human, not alive”. Eu una nu sunt mândră de tovarășii zei și de sistemele lor, ci de Iyad, de cei de la Planet Syria și de alții ca ei.  

Da, și Salma Kahale, coordonatoarea activiștilor de la Planet Syria și directoarea Dawlaty (organizație nonprofit care se ocupă de drepturile omului, activism nonviolent pentru democrație și egalitate de gen), gestionează (în condițiile cele mai dificile) evenimente de sensibilizare cu privire la situația Siriei (și mii de mesaje din toată lumea), caută susținere și ajutoare, și, un detaliu relevant, are curaj să apară pe Facebook... încă în pielea goală (adică fără niqab (văl integral) și chiar fără hijab, vălul de pe cap). Asociat campaniei de la Planet Syria, Dr. Tennari, cu toate că a văzut mai mulți oameni morți decât vii și i-au rămas mai puține rude/prieteni decât a pierdut (și îl doare că tot pierde!), a creat un spital de teren la Sarmin, a trimis materiale video și petiții către ONU (care deocamdată s-a rezumat să plângă și să facă rapoarte) și a lansat un apel al medicilor din întreaga lume pentru oprirea bombelor-butoi. Iar Yassin al-Hajj Saleh, scriitor și activist (arestat și el acum circa 30 de ani, în tinerețe, torturat și ținut 16 ani la închisoare pentru un delict de opinie) și, totodată, soțul Samirei al-Khalil (scriitoare și activistă pentru drepturile omului, răpită de extremiști din biroul ei din Douma, lângă Damasc, împreună cu colegii, în 2013), la rândul lui, duce o campanie (inter)națională pentru recuperarea soției și a celor dispăruți. Închei acum cu cuvintele lui Iyad din ”Manifest”: ”Când singurele opțiuni prezente în meniu sunt alb și negru, nu înseamnă că roșu, albastru și verde reprezintă miniorități. Înseamnă doar că nu sunt în meniu. Responsabilitatea noastră istorică este să ne includem în meniu. (...)  (Tiranii) se tem de noi, nu de cei cu arme, ci de cei cu idei. (...) Dacă nu ne lasă să visăm, nu-i vom lăsa nici noi să doarmă”. Când roșu, orange, galben, albastru, verde, indigo și violet vor fi în meniu, casa de copii ”Pământ” va fi mai acasă și vom putea renaște din placenta curcubeului în grădina raiului, nu a iadului. Mă rog, măcar într-o lume mai normală.

 

Când aveți câteva secunde libere, vă rog să-mi SEMNAȚI PETIȚIA pentru stoparea crimelor împotriva umanității în Siria la acest link (durează doar câteva secunde):

Mulțumesc pentru susținere!

 
Stay human... and alive!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu