”Eu nu strivesc
corola de minuni a lumii
și nu ucid
cu mintea tainele,
ce le-ntâlnesc
în calea mea
în flori, în ochi,
pe buze ori morminte” (Blaga)
”Când s-o-mpărțit norocu’, măi dorule / Fostai eu dus la lucru...” De fapt, nu era lucru, era muncă
patriotică. Vise furate, viață futută, speranțe risipite... ”Je ne regrette rien”. Poate doar că n-am
trecut niciodată prin portalul lunii pline: nu, nu să fug, să evadez, numai să
intru o dată acolo și apoi să mă întorc pe Pământ. În ”Camera din Zonă”
(golfulețul meu paradisiac din Vamă) chiar se află un portal al lunii pline. Întotdeauna
mi-am dorit să plonjez în el, dar nu am îndrăznit niciodată până acum. Încă de
când aveam trei ani, priveam fascinată, sfâșiată de teamă și răscolită de un dor
cutremurător în același timp, luna plină cu dâra ei tremurătoare peste ape, o
punte halucinantă spre o lume interzisă. Mysterium
tremendum: spaimă și atracție irezistibilă. Îmi inspira sentimentul
sacrului.
Poate că era drumul către Solaris, planeta misterioasă
din filmul lui Tarkovski cu același nume. Această planetă e acoperită de un
ocean cu totul special care creează proiecții (materializate) ale conștiinței
savanților de la stația orbitală. Oceanul îi bulversează pe exploratori,
provocându-i neîncetat: ființe dragi, dispărute pe Pământ (locul de unde provin
savanții) apar și reapar în stația orbitală de pe Solaris în mod bizar,
inexplicabil. Ființe cu care exploratorii de pe Solaris au avut conflicte
nerezolvate (pe Pământ). Bântuiți de aceste proiecții (fantome) pe care nu le
înțeleg, unii savanți se gândesc să distrugă oceanul, bombardându-l cu raze X.
În ciuda intențiilor necurate ale unor pământeni, planeta
Solaris vrea să-i apropie pe exploratori de ea și, totodată, să-i ajute să se
redescopere. Dacă pe Pământ, comunicarea e imposibilă, aici, pe Solaris, surprinzător,
mai e o șansă. Dragostea, regăsirea, învierea sunt permise. Cine suntem? Ce vom
deveni? Ce e real și ce e imaginar? Ființa generată de ocean, ”Hari”, nevasta
psihologului Kris (care în realitate se sinucisese fiindcă se simțise abandonată),
revine și vrea să fie de nou cu Kris, își dorește să fie iubită. Se izbește și
ea de Ziduri: teama și suspiciunile lui Kris, neînțelegerea venită din partea
altor exploratori, propriile sale spaime legate de identitatea și evoluția sa
necontrolabilă. Vrea să devină umană și să fie iubită, dar e respinsă chiar de
Kris inițial. Mai târziu, Kris mulțumește planetei pentru încercarea de a
comunica cu el sub forma noii ”Hari” și încearcă să reia/construiască o relație
cu ”Hari”. Poate merge mai bine ca pe Pământ. Dar ”Hari” se sinucide (mai exact
se autoneutralizează, căci altminteri se putea regenera rapid și reapărea) când
divergențele și certurile se întețesc și când conștientizează perspectivele: îi
e rușine de ce ar putea deveni. Îi e rușine că ar putea fi om.
Kris este afectat de sinuciderea lui ”Hari” de pe Solaris
(spre deosebire de cea a lui Hari de pe Pământ pe care o neglijase) și,
totodată, începe să se teamă pentru soarta plantei. Începe să-i pese. Solaris e
o planetă sacră, dar la fel de vulnerabilă ca un copil. Sacrul trebuie
protejat, nu are Ziduri să-l apere. Este deschis și, tocmai de aceea, extrem de
expus. Solaris (la fel ca și ”Camera din Zonă”) poate fi oricând aruncată în
aer, bombardată cu raze X sau infestată cu gaze de șist. Planeta nu e un
monstru, noi suntem. Ar trebui să ne sinucidem de rușine.
Asta dacă am înțelege. Suntem, de regulă, niște proști.
Nu pricepem nimic (nici chiar savanții). Kris alege însă până la urmă altă
cale. Pe măsură ce acceptă misterul planetei, încearcă să comunice cu ea și
explorează tot mai mult, Kris se regăsește pe sine și se eliberează. Poate să
se întoarcă la sine și să se redescopere abia când se deschide către taina
planetei. Odată iluminat, Kris se poate întoarce pe Pământ, e acum liber.
Finalul rămâne echivoc (misterul nu trebuie doar să rămână, ci să se și
îmbogățească, să ”sporim a lumii taină” ca la Blaga): Kris poate că s-a întors
pe Pământ, dar mai e un ”Kris” (care ”Kris” – originalul în curs de umanizare/solarizare
sau o copie în curs de umanizare/solarizare?) pe o insulă în ocean, unde e
reprodusă casa tatălui său. Pe insulă, ”Kris” e fericit, alături de ”tatăl”
său, la ”casa” din copilărie.
Comparativ cu infernul, paradisul e mai personal, mai individualizat
(în funcție de dorințele și conștiința fiecăruia), mai exact localizat în spațiu
și timp (știm unde e Solaris/”Camera”/”Zona”, știm precis zilele, orele și
minutele când am fost fericiți), dar nu al unei singure persoane: implică minim
doi, deci, dragoste. În infern, da, suntem adeseori singuri, iar infernul e mai
puțin personalizat (chiar și ”Camera 101” din ”1984” a torturilor
individualizate mai curând reia arhetipuri ale unor spaime universale) și mai
difuz (un minut de durere poate însemna, subiectiv, milioane de ani). Solaris
ne redă dragostea și speranța. Acolo putem respira. Dar Solaris poate fi
oricând distrusă. Dacă noi lăsăm să se întâmple asta, suntem și noi vinovați. Ar
trebui nu doar să o iubim, ci și s-o protejăm. Măcar pentru că avem acolo o gură
de aer proaspăt.
***
Acum e lună plină. Sugrumată de fantome, strivită de
Ziduri și înăbușită de chador, sunt pe punctul de a mă sufoca (Natural born suffocated. God created
suffocated), așa că mă bate gândul să intru, în sfârșit, în portal, poate
mă duce la Solaris. Luna arată ca o bomboană de Mentonsan din copilărie, nu mă
mai sperie deloc, dimpotrivă, mă ispitește s-o ronțăi. Inhalez aroma mentolată,
răcoritoare a lunii și mă pregătesc să mă arunc în valuri, gata să plonjez pe dâra
lunii pline. Deodată, îmi aduc aminte că trebuie să-l întreb pe Promy de portal,
el știe mai bine, iar eu am datoria să mă informez înainte de orice decizie și
acțiune, în măsura posibilităților. Nici nu trebuie să-l chem, Promy a venit
deja, arde de nerăbdare să studieze portalul. Este, probabil, unul al timpului prin
intermediul căruia poți să călătorești în trecut, înainte de momentul nașterii
tale (nu în cursul vieții tale sau în viitor pentru că acesta nu există/nu a
fost încă creat). Deci, pentru Promy personal portalul nu prezintă mare interes:
el s-ar întoarce undeva pe vremea dinozaurilor (nu că n-ar mai fi dinozauri și în
ziua de azi, unii au supraviețuit miraculos, cum am descoperit și eu recent la
fuckultate). Și, oricum, el a văzut cam tot ce se putea și i-a cam pierit
cheful. A văzut prea mult, nu prea puțin. Are și o memorie enervant de bună, ține
minte detalii oribile, uneori cred că ar prefera să fie pur și simplu amnezic.
Atent și prevăzător ca întotdeauna, Promy verifică
portalul și se convinge că e unul al timpului, deși nu e calibrat cum trebuie.
Nu prea are nici el timp să-l seteze corespunzător (trebuie să finalizeze noul iPhone
11), așa că mă lasă să merg în seara respectivă la festival la Woodstock, fără
să-l calibreze în prealabil. Deschide poarta timpului și îmi face vânt
înăuntru. A doua zi, mă întreabă cum a fost, dar eu nu mai știu nimic. Ce-i
drept, după o noapte la Woodstock nu e surprinzător, iar el e discret, nu-mi
mai pune alte întrebări. Poate că Bebe, inorogul meu tatuat pe spate, a tras un
vânt cu cine știe ce aromă mai mult sau mai puțin recomandabilă.
Apoi, în seara următoare, îl rog să mă trimită la recital
Chopin la contesa Marie d’Agoult. Vreau să-l aud când interpretează studiul nr.
13-I în la bemol major din ”Douze etudes op. 25”, lucrarea dedicată contesei.
De data asta nu-i chiar așa de simplu: îmi trebuie invitație specială, corset,
rochie cu crinolină, coafură, bijuterii, trăsură. A, și pe Bebe unicornul
trebuie să-l dau cu fond de ten, cremă corectoare și pudră, cum să merg cu rochiță
decoltată și tatuaj descoperit la recepție în secolul XIX? Iar ”pufăitoarea”
(țigara electronică) trebuie s-o las acasă. La fel și țigările Vogue Arome
mentolate. Aoleu, să-mi pun corset, să-l acopăr pe Bebe cu fond de ten și să
las ”pufăitoarea”/țigările acasă? Ce discriminare! La Woodstock nu plecasem cu
altceva la mine în afară de o sticlă de votcă Stalingrad. Iar nesimțita de George
Sand, scriitoarea, iubita lui Chopin, se fâțâie peste tot îmbrăcată în
pantaloni. Ce sfidare! Până la urmă, de dragul lui Chopin, fac toate aceste
concesii, bombănind, iar Promy se ocupă de pregătirile necesare. La întoarcere,
exact ca data trecută, nu-mi aduc aminte nimic. Promy nu știe exact de ce,
poate, într-adevăr, trebuie să calibreze portalul, imediat cum găsește puțin
timp. Oricum, va căuta o soluție. E ”Maestrul combinațiilor”.
Eu una insist să-l conving că ”merge și-așa”, să nu se
mai streseze cu portalul și să se ocupe mai bine de noul iPhone 11, și-așa l-am
deranjat prea mult târându-l cu mine, în Vamă, cu cortul, pentru trei-patru
zile, dar Promy își suflă bretonul și-mi aruncă raze laser din ochi. Moare dacă
lasă o eroare neclarificată și necorectată, deci, se apucă să verifice din nou
portalul și să-l calibreze. Îmi face și o telecomandă șmecheră, argintie ca
luna plină, personalizată, cu touchscreen și senzori speciali de detecție: pot
vizualiza pe ecranul ei destinațiile și seta parametri călătoriei în timp. Mie
mi se pare cam de fițe, dar îi mulțumesc și o iau. Tehnologie, nu magie. Telecomanda
e foarte performantă: permite activarea portalului din orice loc, chiar fără să
fie lună plină. Între timp, Promy continuă operațiunile de calibrare, vrea să
fie sigur că portalul funcționează în parametri optimi.
Deodată, în timp ce perfecționează setările, descoperă o
a doua poartă și mă cheamă să-mi arate. De asta nu avea habar. Nu-mi recomandă
să mă duc eu de capul meu, mai bine se uită el mai întâi. Așa că se avântă pe
Poarta 2. Reapare după cinci secunde, complet schimbat la față. Alb ca varul și
tremurând îngrozitor. Se clatină. Mă trec și pe mine frisoane când îl văd. Nici
nu poate să articuleze vreun cuvânt și are lacrimi în ochi. E atât de devastat
încât nu e capabil să-și ascundă chipul sub breton. Oare ce poate să-l sperie
pe Promy așa?! Când își mai revine un pic, mă avertizează să nu intru pe Poarta
2. Cer detalii. De ce? Păi, nici el nu a putut rezista acolo mai mult de câteva
secunde. Am văzut, dar ce e acolo? Cu vocea întretăiată, încă scuturat de
spasme, Promy îmi șoptește, strângându-mi mâna puternic și înfigându-și
unghiile în ea:
– U-u-urletul de durere al planetei.
– Care planetă?
– Pământul! Sau poate crezi că e de pe Gliese? Nu e ”Oda
Bucuriei” din Simfonia a IX-a de Beethoven. Nu e muzică, ci un fel de ”Camera
101” multiplicată parcă la nesfârșit, continuă Promy tot mai tare, mai repede
și mai agitat, parcă temându-se că va fi întrerupt. Cutia Pandorei. Cutia
neagră a pământului. ”Dark side of the
moon”. Nici eu n-am putut suporta mai mult de câteva secunde, era să nu mai
ies de acolo. Dar Dumnezeu ascultă asta nonstop.
– Cine a lăsat așa ceva, un urlet al infernului în
paradis, în ”Camera din Zonă”? Big Brother, Promy?
– Vai de mine, Ile, de când ai fost posedată de fantome,
parcă nu mai știi să-ți folosești rațiunea, vezi peste tot teoria conspirației,
în curând o să cazi în deriva semiozei hermetice! Sensul alunecă la nesfârșit
și o să ajungi și tu ca misticul ăla, Rene Guenon, să descoperi paradisul sau
infernul într-un supozitor. Cine să-l lase? Poate că Dumnezeu a vrut să-mi
împărtășească mie ceva din experiența Sa, iar indirect și ție, deși e înfiorător
de greu să empatizezi cu El și să înțelegi. Eu măcar încerc un pic. Poate că
vrea să nu uităm infernul, chiar și în paradis. Și că infernul nu vine din
neant sau de la Satana, ci e produs chiar de noi. Mai mult, cred că a încercat
să mă trezească pe mine un pic, să mă zgâlțâie puțin ca să mă implic în
continuare, să nu renunț, cu toate că zeii (și unii oameni) mi-au zis că sunt
terminat, mort și ne-ngropat, iar eu însumi mă simt sleit de puteri și, în
același timp, iremediabil murdar și sălbăticit, o crustă de puroi și de jeg,
fie și la modă... cu breton filat și îndreptat cu placa. Și, pe lângă astea,
poate că ne-a atenționat să lucrăm în echipă: uite, ce se întâmpla dacă intrai
singură acolo? Ai fi murit pe loc. Portalul nu-l poți rezolva tu, nici chiar
eu, ai văzut că nu rezist mai mult de câteva secunde, dar Dumnezeu poate. Fiecare
din echipă își are rolul și rostul lui.
– Cred că ai dreptate, Promy. Mi-e milă de oameni, de
tine, dar mai ales de Dumnezeu. Cât trebuie să suporte, săracu’! Nu e El de
vină. Ar fi trebuit să se audă ”Oda Bucuriei” în portal. Noi, oamenii, producem
tot răul de acolo. La urma urmei, Big Brother nu e ceva abstract, simbolic. Sistemul
e creat de și compus din oameni. E chiar foarte concret. Noi suntem Big
Brother. Fiecare dintre noi.
În ziua următoare, mă înfurii. Paradisul s-a dezvrăjit. A
dispărut toată magia. N-o să mai pot privi luna, darămite să trec prin portal. Cât
de mult îmi dorisem asta! Mă așteptam să fie ceva magnific, feeric precum
castelul elfilor din Lothlorien (”Stăpânul inelelor”), înălțat în arborii de
mallorn cu frunze de aur nemuritoare, pe care entropia nu le poate atinge. Să fi
rămas măcar misterul de pe Solaris și taina ”Camerei din Zonă”. N-o să mai pot
înota la lumina lunii: e mai rău decât dacă m-aș juca pe lângă închisoarea Șahului
în Khorramabad și aș auzi urletele celor torturați, cum făcea Ali, soțul lui
Ralu, în copilărie.
De ce trebuie să fie poarta infernului (indiferent dacă e
produs de noi sau nu) în paradis? Bine, luna are două fețe, una întunecată și
alta luminată. Paradisul și infernul vin la pachet. Coincidentia oppositorum. Logic, nu? Dar nu putea să fie infernul
în altă parte, în portalul de la minimarketul de vizavi de blocul meu, de
exemplu? Cum, Ile, la minimarket? E în locul cel mai important pentru tine: golfulețul
tău din Vamă, ”Camera din Zonă”. Încă o dovadă că Dumnezeu nu lucrează prin
magie. Pretty realistic, isn’t it? Mi-aș
fi dorit un pic de magie. ”Papagalul roșu” al lui Kirkegaard. Magie de paradă
și de tarabă, senzaționalism de tabloide, spectacolul de bâlci al miracolelor.
Poate mă duc să o caut în altă parte. De pildă, la
vrăjitoarele Melissa și Vanessa, adevăratele regine ale magiei: ele îmi spun
numai ce vreau să aud și-mi oferă (la superofertă, pentru doar o jumătate de
milion de Euro) paradisul cu floricele și păsărele, pupici lipicioși de
Valentine’s
Day și bănuți (fie și din șpăguțe). Sau o să apelez la
Senzaționescu (să-mi dea măcar ăia 20.000 de Euro pe care i-a promis de mult fiecărui
român), la Gigi Becali (să-mi arunce bani de pe Maybach, fără să-i numere, fără
număr, fără număr, fără număr...) ori chiar la Kim Jong-un pentru o paradă
comunistă (că n-am mai participat de ceva vreme și poate oi fi nostalgică).
Cine poate să lase urletul ăla infernal în paradis? Cine
poate să fie atât de tâmpit să asculte așa ceva în continuu, să iubească atunci
când e urât, să ajute când e ignorat, să se izbească de Ziduri în tăcere, până
se face praf, fără a primi vreodată răspuns, pentru niște yahoo-i, niște sălbatici ignoranți sau, și mai rău, distructivi? Dumnezeu
și Promy. Dacă nu ar fi nemuritori, cred că s-ar sinucide de disperare și
rușine. S-ar autoneutraliza. Ca ”Hari” din Solaris. Și eu de ce aș vrea să mă
iau după El și după Promy? Cât de tâmpită sunt? Trezirea, Ile! Nu am nevoie de
nimic de la voi, să vi le luați pe toate înapoi, inclusiv telecomanda aia de
fițe și presse-papierul de cristal cu coral albastru din Ataraxia, de pe Gliese.
Portalul ăsta e o oroare. Îl voi închide. Nimeni nu va mai intra acolo, nici
măcar Promy. Arunc chiar acum telecomanda în Marea Neagră. Sunteți niște
tâmpiți. Vă meritați soarta. Comunicarea e imposibilă. Empatia nu există.
Dragostea e o iluzie sfâșietoare. Caritatea e cel mult un joc de imagine și de
PR. Vă urăsc! Plângeți, nu-mi pasă! Urlați și tăvăliți-vă pe jos de durere! Să
vedem dacă puteți urla mai tare ca portalul. Nu-mi mai e milă de voi,
dimpotrivă, o să fac pe mine de râs.
Aș arunca tot universul în aer și nu mi-ar părea rău de
nimic. Totul e putred. Pentru început, cred că o să hăpăi luna asta dementă de
mentă, apoi o să învăț să fabric bombe puturoase ca fii-miu și o să vi le arunc
drept în față. Înghit luna (fără să simt gustul delicios de Mentosan) și mă
apuc să pregătesc prima bombă puturoasă după o rețetă de pe net, dar cineva o interceptează,
exact când fac primele experimente de lansare. Her (Heracle), prietenul,
fratele de cruce al lui Promy, cel care a ucis vulturul și l-a eliberat! E
îmbrăcat acum la modă (până la brâu cel puțin), cu blugi tociți, rupți artistic,
destul de strâmți, aproape mulați. De la mijloc în sus e dezbrăcat: îi observ
mușchii pectorali proeminenți, lucrați la sală, încordându-se și apoi
relaxându-se ritmic. Părul lung, blond îi flutură în vânt și fața sănătoasă,
îmbujorată îi strălucește. Inspiră adânc briza mării și mă întâmpină cu un
surâs șmecher, în colțul gurii. Când îi văd zâmbetul nonșalent, sigur de sine, explodez
(din păcate, înaintea bombelor):
– Ce pula mea vrei și tu, Her? Ești un poponar (toată
ziua te ții după Promy), un aurolac, un drogat, un gunoier, un grăjdar de-al
lui Augias, cel mai tâmpit sclav al celui mai tâmpit stăpân, Euristeu și cel
mai tâmpit plod al celui mai tâmpit zeu, Zeus.
Când mă aude, Her e gata să scape bomba puturoasă din
mână: râde de face pe el, dezvelindu-și dinții perfect regulați, de un alb
orbitor. Îl distrează foarte tare etichetările.
– Dacă îți imaginezi că ai venit să-l salvezi iar pe
Promy, cea mai tâmpită persoană după Dumnezeu, da, mai tâmpit chiar decât tine,
pe ăla care nu e nici măcar om, ci... bulangiu (exact ca tine), să știi că
nu-ți mai iese de data asta. Cară-te!
Her râde în hohote:
– Cum ai zis că sunt eu? Dar Promy? Dar Dumnezeu? Ce
tare! Dar să nu te mai aud niciodată că strigi: ”Help, Jesus, help! Help, Her, help! Help, Promy, help!”. Cât de
tâmpită poți fi tu, Ile, să chemi în ajutor asemenea tâmpiți? Ha-ha-ha! Fac pe
mine de râs. Să-ți ceri imediat iertare!
Dintr-o dată, mi se face rușine. Atât de rușine că m-aș
arunca chiar acum în portal. Îmi cer iertare tuturor, deși știu că nu o merit
și sper din suflet să nu o primesc:
– Poate că e mai bine să nu vă mai deranjez, uite, vă
iubesc cinci minute și apoi vă urăsc. Lăsați-mă în pace! Mai bine vă iubesc de
la distanță decât să vă urăsc de aproape. Uitați, vă dau înapoi toate darurile.
Bine, telecomanda o luați voi din Marea Neagră, dacă n-au mâncat-o deja
rechinii. Presse-papierul l-aș fi spart cu mâna mea, dar nu se poate, nu e
casant. Doamne, mă zgâlțâi cu revelații de-astea mai rău ca Pink Floyd, Orwell
și legendele Olimpului la un loc, de mi-a sărit și mie ficatul ca lui Promy, mi
s-au sucit toate organele, scuip sânge otrăvit de ketchup și telenovele, elimin
pietre cât blocurile de birouri care amenință fundații de biserici-monument (ca
blocul Millenium de lângă Biserica
Armenească) și mi-a ajuns ultimul neuron sub călcâiul stâng al unei pensionare nădușite
și surescitate ce împunge cu umbreluța ca să avanseze o treaptă pe scara
rulantă de la metrou. E prea mult pentru mine. Îmi pare rău, îmi cer iertare
tuturor, dar nu cred că vă puteți baza pe mine. Mai bine renunțați.
Promy nu spune nimic, ci mă sărută lung, mușcându-mi buza
superioară și încolăcindu-și limba fierbinte (cu un ușor gust de sare și de
alge) peste a mea (cu un iz de țigări Vogue mentolate și aromă de lună dementă).
Îmi mângâie părul ud, despletit și mă îmbrățișează. Foarte strâns, gata să mă
strivească, de parcă ar fi pentru ultima oară. Are și ochii umezi.
Fosforescenți iar ca ochii extratereștrilor rebeli din ”Dune” și coralul
albastru din Ataraxia de pe Gliese. Ce-i asta, așa mă pedepsește el? Eu fac
prostii și el... Nu am avut dreptate că el și Dumnezeu sunt cei mai tâmpiți?
– Era bine că se jucau copiii pe lăngă închisoarea Șahului,
Ile, chiar dacă lucrul ăsta i-a marcat. Copiii trebuie să se joace. E bine și că
spun povestea închisorii. Povestea nu trebuie uitată, iar copiii rostesc
întotdeauna adevărul, știi ”Hainele cele noi ale împăratului”, singurul care a
îndrăznit să afirme că împăratul e în curul gol a fost puștiul. Închisoarea Șahului
e acum în ruină, Zidul s-a prăbușit. Luna are două fețe, căci drumul spre
paradis trece prin infern. Fără descompunere și moarte, nu există înviere. Acceptă
și tu suferința, cu misterul ei, dacă iubești. Măcar pentru cinci minute. Gândește-te
cât de mică e suferința ta față de ce are de suportat Dumnezeu. Vrei să te duci
la Melissa și Vanessa cu ăia 20.000 de Euro de la Senzaționescu ori cu banii
aruncați de Gigi Becali din Maybach? Vrei paradisul artificial de la Muzeul de
Artă din Teheran sau pe cel comunist festivist din Coreea de Nord? Toate astea
sunt false. Putrede, moarte. Dumnezeu te iubește și te respectă prea mult ca
să-ți ofere așa ceva. Îți dă ”Calea, Adevărul și Viața”.
Un val de căldură și de emoție mă cuprinde. Îi șoptesc
lui Promy, topită de dragoste:
– Și tu, și Dumnezeu m-ați copleșit cu fericirea și
iubirea voastră. Dumnezeu m-a trezit din comă, m-a ajutat să mă regăsesc, m-a
înviat și mi-a dăruit paradisul din Vamă, ”Camera din Zonă”. Tu, de când eram
mică, mi-ai dat dragostea ta... fără condiții, fără rezerve. Mi-ați oferit amândoi
prea mult. Intru în stare de șoc și voi știți ce prostii fac atunci. O să mă
topesc de atâta iubire... măcar de-aș ajunge și eu un strop din oceanul de pe
Solaris. Dacă se poate, aș vrea fericirea și iubirea raționalizate, cu porția,
”cu paharul”, ca în ”Cum s-o-mpărțât norocu’”. Cu paharul mic de votcă, pe
jumătate plin: 25 de ml de iubire și fericire. Da’ știu că Tu nu cuantifici
asta, Doamne. Nici tu, Promy. Apropo de Solaris, mi-e teamă pentru planeta asta,
așa deschisă și expusă cum este. Și Vama Veche-Zona e vulnerabilă în fața
gazelor de șist. Trebuie să le apărăm. Noi, oamenii.
Promy continuă să mă strângă în brațe puternic, fără a se
îndura să-mi dea drumul. Îmi așez capul pe umărul lui, îi sărut urechea
dreaptă, lingându-i lobul îndelung, răvășită de dorință, descriind cercuri tot mai
înguste, cu o precizie stranie, pe harta ei exotică, plină de mister. Urechea
lui seamănă cu o petală de floare albastră de cactus de pe Gliese, frumusețea
și fragilitatea ei mă fac să mă cutremur:
– Acum vă iubesc iar, Promy. Și pe tine, și pe Dumnezeu.
Până la soare, cum se zice în manele. Pentru următoarele cinci minute.
– Eu te iubesc până la Solaris, pentru totdeauna. Și să
știi că îmi place aroma asta de lună dementă. Mai ai Mentosane?
– Nu, am consumat deja luna, dar poți s-o sorbi de pe
buzele mele.
– Abia aștept. Indiferent ce s-a întâmplat sau se va mai
întâmpla, am încredere în tine, Ile.
Logic, nu? Ce bine că m-am aliat cu Promy, Vocea Rațiunii
și că o ascult!
Și cine a zis că nu se aude ”Oda Bucuriei”?
Păi, s-o cântăm!
”Freude, schooner Goetterfunken,
Tochter aus Elysium,
Wir betreten
feuertrunken,
Himmlische, dein
Heiligtum
”…
Mai tare un pic!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu